BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Citaat van: vincentvanderspek op november 23, 2016, 13:40:08 PM
Na zes dagen heeft Arjan Guatemala verlaten. Hij zag exact 100 nieuwe soorten. Dat is een gemiddelde van 16,7 per dag, dus iets minder dan de 17 p.d. die hij na het breken van het record nodig had voor de 7000.

Hij heeft nu 6336 soorten en moet voor zijn nieuwe doel dus nog 664 soorten zien. Dat zijn er gemiddeld 17,5 p.d.


Maar wat een heerlijk gevoel dat elke nieuwe soort die Arjan nu ziet, het record nóg scherper zet.
Thijs Fijen

VictorE

Anders mis je even op een week een orkaan... met zoveel geluk zal hij de 7000 ook nog wel gaan halen :rolleye:. De radarbeelden tonen alleen slecht weer zuidelijk van waar hij nu zit dus hopelijk krijgt hij er niet teveel van mee...

Jacob Molenaar

6371 nu. Volgens mij 629/37= 17 gemiddeld per dag. Toch?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Johan op den Dries

Citaat van: VictorE op november 23, 2016, 21:04:31 PM
Anders mis je even op een week een orkaan... met zoveel geluk zal hij de 7000 ook nog wel gaan halen :rolleye:. De radarbeelden tonen alleen slecht weer zuidelijk van waar hij nu zit dus hopelijk krijgt hij er niet teveel van mee...
en dus ook nog een aardbeving...
Johan op den Dries
Sneek

garryb

Arjans belevenissen in Guatemala zijn nu te lezen in het u welbekende wekelijkse overzicht, dat bereikt kan worden door op DEZE LINK te klikken.

Mvg,
Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

VictorE

Op 19/07 en 11/11 zijn beide dagen 1 soort toegevoegd. Ben er nog niet uit welke, maar dat zijn in ieder geval de data waar vogels zijn toegevoegd, mocht iemand een idee hbben, dan houd ik me aanbevolen.

garryb

19/7: Sick's Swift, geïdentificeerd aan de hand van foto; 11/11: Northern Mealy Amazon (had Southern ingevoerd), aldus Arjan zelf.

VictorE

Citaat van: garryb op november 28, 2016, 11:44:42 AM
19/7: Sick's Swift, geïdentificeerd aan de hand van foto; 11/11: Northern Mealy Amazon (had Southern ingevoerd), aldus Arjan zelf.
Dank je!

redmar_woudstra

Arjan heeft 133 soorten in 8 dagen Mexico. Dat is 3 achter op een gemiddelde van 17 (=136 soorten). Met 6471 moet hij nog 529 soorten. In 31 dagen is dat 17.06 soorten per dag. Haalt hij het gemiddelde van deze laatste 8 dagen dan gaat hij 515 nog halen.
groet,
Redmar

Guus Peterse

Het wordt dus nog spannend. Maar eigenlijk is het natuurlijk helemaal niet spannend meer.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hdijk

In de 6.9** klinkt beter dan 7.0** vind ik. In de praktijk noem je toch beide 7duizend.

Maar ik snap dat hij graag het bord 7.000 op de 31e wilt vasthouden.

Zal mij verrassen als het lukt!
Hendrik Jan van Dijk

vincentvanderspek

Er zitten mogelijk nog wat nieuwe soorten in het vat die gefotografeerd zijn deze trip (waaronder twee in Mexico), maar waarvan de foto's nog bestudeerd moeten worden.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

ronald nuiver

Up-date 04-12
Arjan heeft tot nu toe 6514 soorten gezien tegen Noah 5558 op 3-12 2015.
Arjan heeft 1423 soorten gezien die niet door Noah zijn gezien. en Noah heeft nog 951 soorten waargenomen die (nog) niet door Arjan zijn gezien.

Te weten
Antartica   11
Argentinie   21
Australie   37
Brasil    36
Cameroon   35
Chili           10
China    81
Colombia   23
Costa Rica   14
Ecuador   19
Falkland isl.   8
Ghana   8
Guatamala   10
High Seas   2
iceland   8
india     79
indonesie   21
Jamaica   36
Kenya   2
Madagascar   5
malaysia   16
mexico   62
Myanmar   24
n zeeland   13
norway   9
panama   4
papua   51
peru     31
philippines   21
singapore   2
south africa   3
spain    5
sri lanka   2
Taiwan   31
Tanzania   4
Tasmania   1
thailand   13
turkey   20
U.A.E.   2
Uganda   21
U.S.A.   150

Jamaica, Mexico, USA, en Taiwan staan nog o.a op Arjan's programma (tot 279 soorten)

Arjan heeft tot nu toe 2942 lifers gezien dit jaar en komt daarmee op 7073 soorten.


ronald nuiver

Om de 7000 soorten te halen zal een zware klus worden.
Volgens de IOC lijst kom ik op de volgende aantallen die mogelijk zijn:

Midden Amerika (mexico) 70 soorten
Noord Amerika 244 soorten, {U.S.A., Japan)
Eurazie 89 soorten (japan, U.S.A.)
en Azie 116 soorten (Taiwan, Vietnam, Japan)

529 soorten

garryb

#1334
Het eerste deel van Arjans bezigheden in Mexico is thans HIER te lezen. Gevaarlijk land!  ;)

Mvg,

Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

VictorE

Citaat van: ronald nuiver op december 04, 2016, 22:23:55 PM
Up-date 04-12
Arjan heeft tot nu toe 6514 soorten gezien tegen Noah 5558 op 3-12 2015.
Arjan heeft 1423 soorten gezien die niet door Noah zijn gezien. en Noah heeft nog 951 soorten waargenomen die (nog) niet door Arjan zijn gezien.

Te weten
Antartica   11
Argentinie   21
Australie   37
Brasil    36
Cameroon   35
Chili           10
China    81
Colombia   23
Costa Rica   14
Ecuador   19
Falkland isl.   8
Ghana   8
Guatamala   10
High Seas   2
iceland   8
india     79
indonesie   21
Jamaica   36
Kenya   2
Madagascar   5
malaysia   16
mexico   62
Myanmar   24
n zeeland   13
norway   9
panama   4
papua   51
peru     31
philippines   21
singapore   2
south africa   3
spain    5
sri lanka   2
Taiwan   31
Tanzania   4
Tasmania   1
thailand   13
turkey   20
U.A.E.   2
Uganda   21
U.S.A.   150

Jamaica, Mexico, USA, en Taiwan staan nog o.a op Arjan's programma (tot 279 soorten)

Arjan heeft tot nu toe 2942 lifers gezien dit jaar en komt daarmee op 7073 soorten.

Ik zie deze lijsten ook steeds voorbij komen op birdforum, maar op deze manier is het wel weer een Clements lijst met een IOC lijst vergelijken. Van de toevoegingen uit Mexico zijn er ook alweer meer dan 10 soorten die volgens de Clements lijst al door Noah waren gezien, maar onder IOC een eigen soortstatus hebben. Daar zal hij er vast nog een aantal van tegen komen neem ik aan?

temmie

Zuid-India zou nog redelijk wat opleveren. Wellicht zelfs meer dan Vietnam?
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Alex Kwak

Citaat van: garryb op december 04, 2016, 22:40:16 PM
Het eerste deel van Arjans bezigheden in Mexico is thans HIER te lezen. Gevaarlijk land!  ;)

;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE

Op 26-07 is Thick-billed Saltator nog toegevoegd  :blink:

falco

Citaat van: VictorE op december 08, 2016, 10:18:50 AM
Op 26-07 is Thick-billed Saltator nog toegevoegd  :blink:

Dat is na Sick's Swift al de tweede extra soort, wellicht vind ik er de komende tijd nog een paar van het gedeelte dat ik met hem meereisde.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

VictorE

Ik ken het van Big Days dat je al een verschil hebt in lijstjes wanneer twee mensen lijsten bijhouden, en dat is maar van 1 dag, dus ik sluit het inderdaad niet uit dat her en der nog soorten zijn "vergeten"

redmar_woudstra

Citaat van: falco op december 08, 2016, 10:31:08 AM
Citaat van: VictorE op december 08, 2016, 10:18:50 AM
Op 26-07 is Thick-billed Saltator nog toegevoegd  :blink:

Dat is na Sick's Swift al de tweede extra soort, wellicht vind ik er de komende tijd nog een paar van het gedeelte dat ik met hem meereisde.

Aan de hand van foto's Ies? Ik ben benieuwd! Is Thick-billed Saltator anders te missen anders dan vergeten, geen lastige soort om op naam te brengen lijkt me?
groet,
Redmar

vincentvanderspek

De dagen dat ik in Nederland en in PNG met Arjan vogelde vergat hij werkelijk niets in te voeren - razend knap, mij zou dat niet lukken. Ik kom nog regelmatig soorten op mijn lifelist tegen die ik vergeten ben in te voeren, in het verleden zelfs Beflijster en Waterspreeuw! Daarom loop ik na iedere reis mijn hele triplist weer na (moet toch al om alle nieuwe ondersoorten in te voeren).

Maar het kan toch haast niet anders dan dat hij hier of daar in het veld eens iets vergeet, zeker als er een heleboel tegelijk gebeurt. Dus goed bezig, Ies!

En wellicht is het raadzaam dat Arjan aan het einde van het jaar in elk geval alle soorten die Noah wel zag en hij niet eens langs te lopen.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

garryb

De laatste weken is het toch redelijk sprokkelen, waarbij de nieuwe soorten in kleine porties komen. Voor de meeste nieuwe soorten moet nu relatief veel moeite worden gedaan, dus iedere nieuwe wordt daardoor makkelijk onthouden en nadien in de iphone genoteerd. In Colombia was de standaardvraag in de auto tussen het vogelen door én aan het einde van de dag: "hoeveel nieuwe?", waarna het hele lijstje in Arjans iphone werd opgedreund en gecontroleerd door ons, ware het niet dat wij niet precies scherp hadden wat hij al had (in Ecuador en Peru), maar dat had hij zelf zeer zeker wel. De kans dat hij iets is vergeten in te voeren in die drie Colombia weken acht ik heel klein.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

falco

Citaat van: redmar_woudstra op december 08, 2016, 16:17:16 PM
Citaat van: falco op december 08, 2016, 10:31:08 AM
Citaat van: VictorE op december 08, 2016, 10:18:50 AM
Op 26-07 is Thick-billed Saltator nog toegevoegd  :blink:

Dat is na Sick's Swift al de tweede extra soort, wellicht vind ik er de komende tijd nog een paar van het gedeelte dat ik met hem meereisde.

Aan de hand van foto's Ies? Ik ben benieuwd! Is Thick-billed Saltator anders te missen anders dan vergeten, geen lastige soort om op naam te brengen lijkt me?

De saltator was hij vergeten in te voeren, we hadden er meerdere in Itatiaia.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

temmie

Misschien is dat wel een handige feature voor observado: een filter die weergeeft wat je nog niet gezien hebt. Bij voorkeur gebaseerd op landlijsten, zo kan je dat per land filteren, en haal je er snel de 'vergeten' soorten uit.

In allerhande lijstjessoftware heb je deze features wel, en ik gebruik ze alvast veel (al is het maar om een liferlist samen te stellen voor het land dat je bezoekt).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

hiskodevries

#1348
Citaat van: temmie op december 11, 2016, 00:19:54 AM
Misschien is dat wel een handige feature voor observado: een filter die weergeeft wat je nog niet gezien hebt. Bij voorkeur gebaseerd op landlijsten, zo kan je dat per land filteren, en haal je er snel de 'vergeten' soorten uit.

In allerhande lijstjessoftware heb je deze features wel, en ik gebruik ze alvast veel (al is het maar om een liferlist samen te stellen voor het land dat je bezoekt).
http://colombia.observation.org/user/liferlist/40215
http://southamerica.observation.org/user/liferlist/40215
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

temmie

Merci Hisko!  :duim: (maar ik dwaal af)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis