Estland: penseelkever spec

Gestart door c.witkamp, december 29, 2015, 10:06:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://observation.org/waarneming/view/105514890onzeker Penseelkever onbekend - Trichius spec. gezien op 2015-07-10 Estonia - Jõesse külaFoto's:bij voorbaat dank
groeten,

cees

lo.troisfontaine

Dag Cees,


als je een species benoemt wilt hebben, zul je ze eventueel individueel moeten scheiden als je niet weet of twee of meerdere soorten in een gebied kunnen voorkomen. Nu weet ik dat ook niet voor Estland hoeveel er precies kunnen voorkomen.
het onderscheid tussen T. fasciatus en T. zonatus is te zien als er bij de middelste poten een extra doorn of uitsteeksel zit of juist niet.
Misschien dat je op de derde foto hier iets van terug zou kunnen zien. Verder weet ik dus niet of T. sexualis daar voorkomt.


Verder zijn er verschillen aan de onderzijde te zien, wat structuur van de borstplaat betreft geloof ik.


Dus zonder de beestjes zelf goed bekeken of gefotografeerd te hebben, zal het wel een hachelijke zaak worden.


groeten,


Lo

c.witkamp

Dag Lo,  dank voor je reactie. Mij stond vaag iets bij dat je bij penseelkevers een onderscheid hebt tussen doorlopende en onderbroken banden op de schilden, maar dat is dus niet zo. Verder wist ik ook niet dat alle penseelkevers blijkbaar in één geslacht zitten, dat maakt het ook weer makkelijker aangezien in Estland alleen fasciatus voorkomt. Voor andere landen weet ik nu waar ik op moet letten. Groeten, Cees.
groeten,

cees