Kleine of Kleinste Jager?

Gestart door RWester, september 02, 2007, 17:15:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Kleine of Kleinste Jager?

Ik wil zelf binnenkort ook weer eens aan de kust gaan zitten, onder andere voor de Jagers

Nu zag ik bovenstaande foto en vroeg me af waarom dit geen Kleine Jager is? Ik vind de vogel wel veel wit in de vleugel en zijstaart hebben en de staarttekening ook niet zo a la Kleinste.

Waarom is dit een Kleinste?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


P1234

Dat ben ik met je eens, vooral op basis van de hoeveelheid wit op de handpennen van de bovenzijde van de vleugel. En ook qua kleur lijkt het me een Kleine. Maar ik realiseer me dat het herkennen van jagers lastig is.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

RWester

Heb verschillende boeken er op nageslagen en neig toch naar Kleine Jager(s), gezien hoeveelheid wit op de handpennen, de kleur en de staarttekening.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

#3
daar sluit ik me ook bij aan.
De lange en smalle kop met doorlopende lange snavel, de power die de vogel toont door zijn brede vleugels, de ietwat roestkleurige randen op de bovendelen (met inachtneming van de ook aanwezige grijze kleur op de vogel) en de tekening op de staartbasis. Het zijn de kenmerken die het 'Kleinste' tot zinken brengen.

Als ik aan het tellen kom op de witte schachten zie ik er toch niet zo heel veel (wel witte bases aan de handpennen). Dat is het wat de mensen waarschijnlijk mede tot verwarring heeft gebracht. Een aantal Kleine Jagers, donkere fase, hebben dit aantal beperkt en men kan een Kleine Jager wel positief identificeren door "witte schachten > 3/4", maar een Kleinste Jager niet uitsluitend op "witte schachten =3" omdat sommige donkere fase Kleine Jagers dit ook laten zien.

Ben Wielstra

Dit is toch echt een Kleinste. Qua kleed zijn ze wat minder variabel dan Kleine. Dit is een intermediair. Ik gok dat ie een lichte borstvlek en een mooie geruite oksel zou laten zien als ie zich omdraait. Het ontbreken van vosbruin is goed voor Kleinste, maar sluit Kleine denk ik niet uit.

Een goed kenmerk, tenminste, als je een jager zo belachelijk mooi ziet als deze, is de vorm van de toppen van de verlengde middelste staartpennen. Spits bij Kleine en afgerond bij Kleinste (juveniel dan).

Dat wit in de handvleuge is apart. Het is net alsof de vogel de handpendekveren aan het ruien is en daardoor de schachten bloot komen te liggen. Ruien doen jagers echter pas in het overwinteringsgebied. Misschien door een fotografisch effect of omdat de vogel zijn vleugel net maximaal strekt om een bocht te maken? De bovenstaartdekveren zijn ook niet zo mooi gebandeerd.

Al met al had ik deze vogel heel graag gezien.

frankmeer

CiteerAl met al had ik deze vogel heel graag gezien.
Wie niet?  <_<  
Frank van der Meer

Toy Janssen

#6
Heb hier nog een foto van de onderkant. Is helaas niet zo scherp als de 2 andere. Wij hebben ook lang genoeg gekeken om een zekere determinatie te kunnen doen. Dat was nog zonder de foto's.

m.vr.gr
Toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Bas vd Burg

Ben zelf nog niet helemaal overtuigd van Kleinste eigenlijk, meer gevoel dan wijsheid...............................
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Snavel is ook stevig en tweekleurig. Jammer dat jizz een verboden woord is.

garryb

#9
Nou, als ik deze zou zien aankomen gaan er wel bellen rinkelen. Kijkend naar de foto's: lijkt me een juveniele vogel. Lengte en vorm van middelste staartpennen kloppen voor een Kleinste Jager S. longicaudus, relatief lang en afgerond. Bij een juveniele parasiticus zijn deze puntig en korter. P10 en P9 hebben een helder witte schacht, P8 en P7 al niet meer, goed voor longicaudus. De lichte velden/het contrast in de hand lijkt inderdaad het gevolg van rui en ontstaat doordat de vleugel maximaal is gespreid. De witte staartbasis is een goede aanwijzing (doch niet diagnostisch) voor longicaudus. De bovenvleugel is donker grijsbruin en koud met een donkere zwartachtige trailing edge, ook goed voor longicaudus. De nek is lichter en veroorzaakt een 'kopkap' effect, eveneens goed voor longicaudus. De fijne grijs gebandeerde ondervleugels en de vleugelvorm met relatief korte handvleugel en het postuur zoals zichtbaar op de laatste foto kloppen ook prima. Kleine jager S. parasiticus is meestal warmer bruin, langgerekter, langsnaveliger, mist de lichte nekband en heeft een eenkleurige kop en nek, heeft puntige staartpennen, mist doorgaans de contrasterende witte staartbasis en toont altijd 3 of meer witte handpenschachten. Bovendien heeft Kleine een duidelijke langere handvleugel die minder '3-hoekig' van vorm is. Kortom: lijkt me een prima Kleinste Jager S. longicaudus.
Garry

theomuusse

Ik heb de vogel ook gezien en ben het niet eens met alle commotie.
Het was een erg slanke vogel met juist slanke vleugel bases, veel borst en weinig buik, een lang achterlijf en duidelijk verlengde middelste staartpennen. De kleur was juist koud, met een mooie pyama tekening zwart-wit, een korte snavel, lichte poten enz.
De veerranden hadden juist geen rossige toon.

Theo

Ben Wielstra

Wat kan jij toch mooi vertellen ;)  

Gerard Kenter

Op basis van de bovenstaartdekveren zou ik juist zeggen dat het een Kleine Jager is. Bij de Kleinste Jager is er volgens de tekeningen in de ANWB-gids en Hayman & Hume juist sprake van een mooie zuivere bandering; bij de kleine zit hier juist meer een schubbenpatroon. Op de foto waar de jager spec. rechts van de Grote Stern vliegt is dit goed waar te nemen.

Tezamen met de hoeveelheid wit op de handpennen (alle handpennen), de verhouding tussen de breedte van de vleugels en de lengte van staart neig ik naar kleine.
Groeten,

Gerard Kenter

theomuusse

Ongelooflijk dat mensen aan deze kleinste twijfelen.
Theo

Toy Janssen

#14
hier nog maar 1
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Ben Wielstra

Is dat dezelfde vogel Toy? Ik ben een beetje jaloers.

Toy Janssen

Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Bas vd Burg

excuses voor het twijfelen (moet maar weer eens wat vaker naar zee gaan), maar zeker na de laatste foto ben ik voor Kleinste............  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Toy Janssen

#18
hier nog maar eens de discussie foto voor het forum
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

garryb

#19
Ik wou nog zeggen (na toch maar helemaal naar de boekenkast 2 meter verderop gelopen te zijn) dat met Malling Olsen (1992) erbij ook nog is te zien dat de grote dekveren niet donkerder zijn dan de rest van de dekveren en daardoor die trailing edge er extra uitknalt->Kleinste. En dan die laatste twee foto's. Lijkt me helder.

Bas vd Burg

ik was ook al effe naar de boekenkast gelopen om die KMO te pakken en de plaatjes te vergelijken  :whistle:  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerard Kenter

Ik ben om. Mooie borstpartij: kleinste.
Groeten,

Gerard Kenter

gerdwichers8

Ik denk niet dat algemene indruk  en vorm (de Nederlandse vertaling voor 'General impression and shape')een verboden begrip is, maar bij onvolkomenheid van 1 foto staat subjectiviteit wankel op zichzelf.

De tweede foto zorgt voor volkomenheid en subject aan een derde indruk, komt mijn ego tot zinken maar niet mijn objectiviteit.

Laat dat ego maar zinken.

Zulk een onderzijde en zijprofiel kan ik niet plaatsen bij Kleine Jager.

(Van ondergeschikt belang voor de identiteit kan ik echter niet zeggen dat   geen rood te zien is op de bovenzijde bij de eerste foto.)

MLANG

Citeer"maar bij onvolkomenheid van 1 foto staat subjectiviteit wankel op zichzelf"
Veel duidelijker dan deze zal je een 1e kj langsvliegende Kleinste niet vaak zien hoor in NL. Gr. M.  

RWester

Het kan zijn dat het ongelooflijk is dat mensen twijfelen, bij mij gaat het om het feit dat ik a) niet zo heel veel van Kleine/Kleinste Jagers-kleden weet en bij de foto's even twijfelde om de door mij aangegeven redenen.

In ieder geval weer wat kennis rijker :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

Citeer
Citeer"maar bij onvolkomenheid van 1 foto staat subjectiviteit wankel op zichzelf"
Veel duidelijker dan deze zal je een 1e kj langsvliegende Kleinste niet vaak zien hoor in NL. Gr. M.

1 foto<3 foto's<de vogel in het echt +alle napraat+alle geschoten beeldmateriaal+ alle forumreacties+alle getwich<een levensechte 1kj Kleinste Jager in NL



Toy Janssen

#26
Nog 1 foto. Hier kun je zien dat het wit op de vleugel einden haast niet zichbaar is. Lijkt er dus inderdaad op dat de vogel zijn veren tot het uiterste spreidde. Ook de staart ziet er anders uit. Heb deze foto niet geplaatst omdat deze minder scherp is.

Gr Toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

gerdwichers8

Ik vind m knap.

(Heb deze en Kleine Jager vanaf 9 juli  tot 19 augustus in Noorwegen dagelijks gezien. Toch wel meer dan 100 waarnemingen Kleinste jager denk ik? Slechts 2 jonge vogels  daarbij gezien.
Dit lokt wel uit tot een paar subjectieve uitspraken...)

frankneijts

#28
Alle goede kenmerken waarom dit een Kleinste is zijn wel genoemd. Bij jagers is het wel zo dat ze op enige afstand, in actie, vaak makkelijker te determineren zijn dan in zit en/of op foto's mits je enige ervaring hebt, al is het maar met Kleine. T.a.v. foto's is bijv. kleur echter soms hachelijk om daar een harde uitspraak over te doen. Zoals bij veel tamelijk uniform gekleurde vogels wordt die ernstig beïnvloed door externe factoren (licht in combinatie met achtergrond vooral). Hierbij een Kleinste te Budel-Dorplein (aug. 2004) waarbij de kleuren tijdens wisselende bewolking (binnen 3 minuten) eveneens 'veranderden'. Sorry voor het haastige plakwerk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'