Muizen waren in Zuid Finland erg slecht; veel jonge uilen stierven in de nesten. Hoe dat in Noord Finland heeft doorgepakt weet ik niet. Het eerste broedgeval van Sneeuwuil sinds 20 jaar in hetzelfde land laat mij op
http://www.birdphoto.fi/ twee foto's zien van Sneeuwuilen met jonge vogels in de bek, waaronder 1 juveniele jager.
Wie weet dat de fotograven dat leukere plaatjes vonden dan met lemmingen als prooi, maar toch zou normaal gesproken die uil in de 96% aan lemmingen moeten hebben in zijn prooibestand. Bedenkelijk dus.
Verder in noord Noorwegen heb ik enkele keren lemmingen gezien maar vergeleken met de hoeveelheid woelmuizen (of Boslemming?)op een plaats waar ik Laplanduil zag, en op een andere plaats waar ze onder mijn tent doorliepen vond ik dat erg mager. Mogelijk dat de openheid van het gebied de lemming waarschuwt als je er aankomt?
Wel vond ik op plaatsen ontelbaar veel pil vormige uitwerpselen (Lemming) maar ik denk ook dat ze van vele jaren daarvoor nog te vinden zijn.
Kleinste jager was wel veel paarsgewijs of met enkele stellen bij elkaar te zien op de fjell, maar jongen, nou nee. Van de paren die ik zag waren er slechts twee agressief. Waar twee jongen vliegvlugge Kleinste jagers te zien waren samen met enkele adulte vogels heb ik echter geen agressiviteit ontmoet. Zag ze daar in eerste instantie aan voor Kleine jager die mondjesmaat ook op de fjell broedt maar erg talrijk aan de kust is. Helaas liet een van deze jonge vogels zich slechts even aan de grond bekijken terwijl de andere direct wegvloog. Het is en blijft een erg interesant kleed.
edit: heb even het juiste internet adres ingevoegd maar de twee foto's kan ik 1 2 3 niet terug vinden.