Noordse Goudvinken

Gestart door jasper, november 03, 2005, 20:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

#30

d.m.v metingen tot de determinatie gekomen ! (ringstation)
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=24861
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Van DVN:

CiteerBeste,
let op de witte vensters in de staartpennen die blijkbaar globaal bekeken bij
Noordse nominaat minimaal voorkomt en meestal maar een smal lijntje is en bij
de vorig jaar voorkomende meer oostelijke ? (ondersoort ?)Trompet-teuters van de
Noordse Goudvink dikwijls waarneembaar was met een duidelijke brede witte baan
op de staartpen.

Groeten Fons

PS; persoonlijk denk ik dat er nu een sterk( gemengde?) populatie van Noordse
Goudvinken doortrekt integenstelling tot verleden jaar waar,toch in Vlaanderen,
al de Noordse Goudvinken het <Trompet> geluid lieten horen.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bram Rijksen

Een vraag:
Vorig jaar hoorde ik in Soesterberg vanuit een boomtopje een speelgoedtoetertje; nog nooit gehoord! Tot mijn stomme verbazing zat er een Goudvink in die boom die dat geluid bleek voort te brengen. Inmiddels zij we een jaar verder en weet ik dat dit zo'n Komi-Goudvink is geweest.

Nú hoor en zie ik regelmatig min of meer 'teuterende' Goudvinken, waarvan ik vrijwel zeker weet dat ik dat geluid 's winters vaker hoorde, alleen beschouwde ik dat als een soort contactroepje: een ietwat gesmoord/geknepen en rauw 'tjeèèp'.
Gisteren zag ik ook weer Goudvinken die dit geluid voortbrachten, alleen werd dit zo nu en dan afgewisseld met een duidelijk hardere en helder klinkende variant hiervan, dus meer als het trompetgeluid.
Toch lijkt dit vooralsnog niet direkt op het kindertrompetje dat ik vorig jaar in Soesterberg hoorde.
Is het ook de ervaring van andere vogelaars (die bekend zijn met de verschillende 'gewone Goudvink-roepjes'), dat er een verschil is in de duidelijkheid van het trompet-roepje van de 'Trompetter/Teuter/Komi-goudvinken'?
Inmiddels weet ik dat ook Jeroen Steenbergen een duidelijk verschil bemerkte...: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=418668

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

RWester

Hallo allemaal,

Met Teuters nog geen ervaring met andere roepjes, bij ons op de post (zweefvliegveld Malden bij Nijmegen) ook bijna geen Teuters meer over of tp, vandaag nog 2 of 3.

Iets anders interessants, ik heb nog wel een waarneming van een Teuter in Baskenland, Spanje!!! (Exacte locatiedatum moet ik weer effe opzoeken, dit voorjaar in maart in ieder geval). Er was toch iemand bezig met een artikel over Teuters? Is er meer bekend over zulke zuidelijke gevallen?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


harderbroek

[ Er was toch iemand bezig met een artikel over Teuters?

Hoi remco,

Ik meende F.Neijts ? voor DB maar dat was verleden jaar.

groet
Rob Zeewolde
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RWester

Op Birdpix.nl staan nu meer foto's van Noordse Goudvinken, maar zo heel veel valt er niet uit te halen (zoek in Vogels van Nederland en dan op soort)

Met groet,

Remco Wester  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Hallo allemaal

Onderstaande heb ik van de EBNNL-site gekopiëerd, voor een nieuwe invalshoek in deze discussie :-)

CiteerAuthor: Norman D.van Swelm
Date:   11-11-05 08:40

Voor zover bekend zijn Noordse Goudvinken P.p.pyrrhula nooit in zo grote
getale in ons land waargenomen als de trompetters vorig jaar. Het geluid
verbaasde niet alleen Nederlandse en Belgische vogelaars maar was ook
onbekend bij Zweden en Finnen. Intussen is meer bekend omtrent de herkomst,
het geluid blijkt te zijn opgenomen in de Russische Komi republiek en een
vriend kende het geluid van de taiga langs de rivier de Pechora. Daarom stel
ik voor deze vogels niet langer Noords te noemen maar Russisch ook al zijn
er tot dusver geen verschillen in het kleed gevonden. Wat is de oorzaak van
hun plotselinge verschijning? Is er een verband met enorme invasie
Pestvogels vorig jaar waar zelfs Japanse Pestvogels tussen vlogen?
Nu suggereert Wietze min of meer dat het geluid van de Russische Goudvink
Pyrrhula p.musicus door middel van imitatie als een geluidsgolf over Europa
stroomt. Het is niet te hopen voor de Russen want het zou dan kunnen dat de
golf terugkeert, stel je voor dat volgend voorjaar de Russische wouden
galmen: "We are the champions, weee are the champions, weeeeeeee are the
champions enz.enz."



Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Erg terzijde natuurlijk maar in het stukje wordt ook de japanse pestvogel genoemd die vorig jaar met de pestvogelinvasie zou zijn meegekomen. Tot nu toe werd die toch beschouwd als escape? Is dat herzien of moet dat herzien worden?

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

CiteerErg terzijde natuurlijk maar in het stukje wordt ook de japanse pestvogel genoemd die vorig jaar met de pestvogelinvasie zou zijn meegekomen. Tot nu toe werd die toch beschouwd als escape? Is dat herzien of moet dat herzien worden?

Ik weet niet of dit wel zo terzijde is. Ik vind dit een nuancering van 'de hoop' Goudvink waarop wij nu alle Noordse, trompetters en zo gooien.

Met die Japanse Pestvogel zijn ze toch ook nog bezig (er zijn twee waarnemingen gedaan he, Wageningen en ik ergens in het Noorden).

En Grote Barmsijzen, geringd in Europa, zijn teruggevangen in Rusland en ik dacht zelfs verder weg.

Zo gek is het niet om dit dus eens beter te bekijken en te nuanceren. Japanse Pestvogel (en Daurische Spreeuw) vallen daar ook onder. Misschien niet té snel zeggen dat iets een escape is?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


harderbroek

CiteerZo gek is het niet om dit dus eens beter te bekijken en te nuanceren. Japanse Pestvogel (en Daurische Spreeuw) vallen daar ook onder. Misschien niet té snel zeggen dat iets een escape is?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Geheel mee eens remco,

Alleen moet je het wel kritisch onderzoeken.
Kooi vogels tonen  in vele gevallen meer sleet dan wilde vogels.

De tamheid waarmee vogels te benaderen zijn is een verkeerde indicatie.

Veel vogels die van streken komen m.n. Rusland waar de bevolking per vierkante km. even anders is dan in ons Europese streken geeft al aan dat vele vogels misschien nooit mensen hebben gezien.
Mijn ervaring van de Notenkraker in Zeewolde in 2002 b.v. recht t.o.m. huis waarbij ik soms het beest op een meter kon benaderen.


En die van N.Swelm (via EBNNL) tja ik vindt de opmerking van immitatie geen verkeerde invals hoek.(hoewel niet van hem) Met 1 opmerking nog dat nu wel vele vogelaars scherp zijn op de aparte geluiden en misschien dit tot 2 jaar terug niet opgevallen was?
verschillende Forums kunnen mogelijk dus ook bijdragen aan de oplettenheid  en tegelijkertijd tot het scoren van....
m.vg.
Rob
Zeewolde
Flevoland

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

RWester

Hallo allemaal,

Nog een leuke: was lekker aan het Googelen naar allerlei doortrekkers en toen dit:

typ maar eens Groenlandse Barmsijs, Witstuitbarmsijs, of Goudvink (spec.)in. En als je dan misschien 'kooivogel' er bij doet... Wat er dan uitrolt...

Grappig, al die broedsuccessen in kooien van voor ons 'zeldzame' vogels.
Wie doet Daurische Spreeuw, Spotlijster, enz.,enz.

Ohoh :blink:

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester