Noordse Goudvinken

Gestart door jasper, november 03, 2005, 20:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

jasper

Ik zie in de waarnemings lijsten twee soorten 'Noordse Goudvinken' staan.
*Noordse 'trompet' Goudvink.
*Noordse Goudvink.

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen die twee 'soorten'  De ene op zang en de andere op kleed geidentificeerd??

Alvast bedankt,

Jasper

BWoets

De Noordse Goudvink is de Grotere/Rodere ondersoort van 'onze' Goudvink.
Deze heeft echter wel dezelfde roep.

De Trompetgoudvink is de Noordse Goudvink die komt uit een andere regio en welke een trompet achtig geluid maakt.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper


Jord

En hoe officieel is de status van de 'trompetgoudvink'?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Tom

is ondertussen ook al bekend waar deze trompetgoudvinken vandaan komen??

BWoets

Geen idee, wel is bekend dat we op waarneming.nl vanaf nu alles onder Noordse Goudvink zetten.
Dus ook trompetters...

Gewone Goudvinken blijft natuurlijk gewoon Goudvink
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

#6
Dat lijkt me niet juist om dat te doen, dat is een verlies aan data. Die trompetters komen geloof ik van behoorlijk ver noordoost. Terwijl die andere noordse goudvinken, die hier elke winter wel zitten, geloof ik meer uit het noorden komen.

Ik kan me vaag herinneren dat die trompetters er ook anders uitzagen (nooit zelf gezien maar van horen zeggen), ik meende dat de onderstaartdekveren anders waren.

(volgens mij hebben die tromepetters verder trouwens nog geen (onder)soort status)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bram Rijksen

In de winter zijn er twee ondersoorten van de Goudvink in Nederland te vinden: pyrrhula (de Noordse) en europoea ('onze' broedvogel). Zonder onderlinge vergelijking lastig met zekerheid te zeggen met welke je van doen hebt.
Vorig winterseizoen (en volgens mij totnogtoe ook alleen tóen..) doken er ineens Goudvinken uit die eruit zagen als Noordse maar een raar roepje hadden en voor het gemak tot 'trompet-Goudvink' werden omgedoopt. In het verre oosten (omgeving Komi) bleek dat geluid vaker gehoord en er werd vanuit gegaan dat de vogels wel 's daar vandaan zouden kunnen komen. Al gauw werden ze Komi-Goudvinken genoemd.
De naam is dus min of meer verzonnen en de precieze status van deze vogels is onduidelijk; het ging iig om beesten die het meest van doen hadden met de ondersoort pyrrhula, de Noordse Goudvink dus.


han.endt

CiteerIn de winter zijn er twee ondersoorten van de Goudvink in Nederland te vinden: pyrrhula (de Noordse) en europoea ('onze' broedvogel). Zonder onderlinge vergelijking lastig met zekerheid te zeggen met welke je van doen hebt.
Toch heb ik het idee dat veel Noordse Goudvinken ingevoerd wroden, omdat ze zo rood en groot lijken zonder onderling vergelijk. Wat sowieso erg lastig is in het veld.

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIn de winter zijn er twee ondersoorten van de Goudvink in Nederland te vinden: pyrrhula (de Noordse) en europoea ('onze' broedvogel). Zonder onderlinge vergelijking lastig met zekerheid te zeggen met welke je van doen hebt.
Toch heb ik het idee dat veel Noordse Goudvinken ingevoerd wroden, omdat ze zo rood en groot lijken zonder onderling vergelijk. Wat sowieso erg lastig is in het veld.
Mogelijk, maar ik denk dat veel menzen er onterecht vanuit gaan dat de Goudvinken in de winter automatisch Noordse zijn. Dat is dus niet zo. En om aan de hand van nogal moeilijk meetbare kenmerken (beetje groter dan.., beetje roder dan.., etc.) met zekerheid een Noordse invoeren lijkt mij nogal voorbarig.
Ik heb er zat gezien waarbij ik sterk het vermoeden had dat het wel 's Noordse zouden kunnen zijn, maar ik zou er niets om durven te verwedden.. Pas als  europoea en purrhula gezellig náást elkaar zouden gaan zitten en een duidelijk kleur- en grootteverschil is waarneembaar, zou ik 'm met zekerheid invoeren.

jasper

Is het geluid van een Noordse Goudvink verschillend van de Europese Goudvink. Of zit zo minimaal verschil in dat je op dat kenmerk niet kunt uitgaan.
Moet zelf wel zeggen dat ik twee keer een Noordse Goudvink met zekerheid heb kunnen determineren, en dit alleen vanwege hij samen met Europese Goudvink mannetjes in bomen zat. Als zo'n vogel alleen zit zou ik niet kunnen vertellen of het een Noordse of een Europese is.

Jasper

Bram Rijksen

verschil in geluid is net zo als bij de andere verschillen: een beetje lager dan.. maar zonder direkte vergelijking eigenlijk niet bruikbaar.

laatvlieger

Vandaag op de ringbaan een echte man noordse goudvink gevangen. Als je dan zo´n beest ziet in de hand dan is het wel echt totaal iets anders dan onze goudvink. Juist wat lichter van kleur dit i.t.t. wat hier beweert werd. Verder zijn ze echt veeeel forser, joekels! Wel heel mooi.

En dan wat betreft die trompetters, die werden vorig jaar i.d.d. voor het eerst wargenomen, maar nu dus opeens weer. vreemd fenomeen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jasper

Citeerverschil in geluid is net zo als bij de andere verschillen: een beetje lager dan.. maar zonder direkte vergelijking eigenlijk niet bruikbaar.
Goed te weten, kan ik er rekeing mee houden. Blijft wel een lastig verhaal die 'Noordse' jongens :(  

harderbroek

CiteerEn dan wat betreft die trompetters, die werden vorig jaar i.d.d. voor het eerst wargenomen, maar nu dus opeens weer. vreemd fenomeen.

Hallo,


Het lijkt dat deze verleden jaar voor het eerst zijn waargenomen daar iedereen er opeens op ging letten?

Er staat me iets bij toen ik A.v.d. Berg sprak dat hij en/of R. Magnus deze roep al mogelijk in 2002 hadden.
Zal dat nog eens t.z.t. navragen.

Het verschil tussen de de z.g. "trompetters" en onze Noordse is minmaal en in het veld (alleen vogel in de hand) ook niet te onderscheiden dan alleen het geluid.

Verleden jaar is er al een hele discussie over geweest op EBNNL. Inderdaad zou het mooi zijn de ex. met een veel lagere toonsoort deze ergens bij opmerking als trompetter te vermelden. De z.g. geluiden van de Bullfinch Pytthula pyrrhula uit de Komi Republic, northeast European Russia zijn te horen op ; http://ddkkk.1g.fi/pyrpyr/pyrpyr.htm.

Opnamen uit o.a. Nederland http://www.home.zonnet.nl/myotis/gooigeluid.htm

m.v.g.
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

Voor wie denkt Noordse Goudvinken op uiterlijk te kunnen determineren;
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=24656
gu uw gang...

Tevens zagen Peter Meininger, Magnus Robb en Pim Wolf vandaag maar liefst 125 trompetgoudvinken langs de Nollendijk komen. Na die 3000+ kleine Alken dacht ik dat niks me nog zou kunnen verbazen, maar ik had het mis..

BWoets

Eerste wat ik dacht bij deze foto was: Noordse....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Ik heb nog nooit zo bewust naar Goudvinken gekeken, in mijn buurt zitten er ook geen. Bob zou jij mij, en vele andere misschien ook wel, kunnen uitleggen waar jij je antwoord op basseerd? Geen kritiek of aanval jou kant op gewoon een vraag om er zelf beter van te worden.

Groeten JP

BWoets

Was eerste indruk, ik vind het ook erg lastig.
Op zicht is het eigenlijk haast niet te doen, maar ik vond de vogel anders rood/roze overkomen dan 'onze' goudvinken.
Maar wat ik zeg, het was een eerste indruk en meer niet.
Niet direct gebaseerd op feiten.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

RWester

Hallo allemaal

Überhaupt voor mij de vraag waar al die trekkende Goud- en Appelvinken vandaan komen. Ik dacht dat het zwervers waren, maar de aantallen die nu echt in groepjes echt trekkend over de trektelposten stromen, niet normaal (of toch?)

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


carel

CiteerVoor wie denkt Noordse Goudvinken op uiterlijk te kunnen determineren;

Ik wil bij de foto nog wel een paar dingen vertellen.
de vogel was ook echt zo rood als op de foto, hij viel duidelijk op door zijn diep rode kleur
het was een behoorlijk forse vogel (ook het vrouwtje dat er bij zat)
maar om nu te roepen "noordse"?
Ik heb geen iedee

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Christian

Is het niet zo dat onze Goudvinken een witte vleugel-streep hebben en Noordse Goudvinken een Grijze-Vleugelstreep?....
Christian Brinkman

DaanKuiper

Dat is inderdaad wat mij ook bij deze vogel opviel. Ik mis de witte vleugelstreep.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

RWester

Hoi Daan,

De witte vleugelstreep zit er wel, maar wordt in dit geval voor een redelijk deel bedekt door grijze schouderveren. Hoe de verdere uiterlijke kenmerken van de ondersoorten zijn ben ik nu ook aan het bestuderen. Vandaag over de trektelpost bij Nijmegen in ieder geval wel overtuigend roepende Trompetjes gehad.

Met groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


DaanKuiper

Hoi Remco,

Learning all the time!
Ik vermoedde al zoiets omdat niemand daar over viel. De positie van de vogel was echter niet zo anders dan in b.v. de Lars jOHNSON waar de streep wel goed te zien is. Zal er in de praktijk maar eens goed op letten. Helaas krijg je ze niet al te vaak te ziien.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Christian

???...
Schouderveren die zo ver afhangen...  ;) ... lijkt mij niet.
Heb ook wel vaker gehoord dat Noordse Goudvinken grijze vleugelstrepen hebben, zal het 's proberen op te zoeken.
Christian Brinkman

harderbroek

Citeer
CiteerVoor wie denkt Noordse Goudvinken op uiterlijk te kunnen determineren;

Wel Bram en anderen,

Ik denk het niet te kunnen. Soms gezien de dieprode kleur denk ik er een te hebben in het veld, maar dan is het de goudvink. Ik basseer mijn waarnemingen meestal op meerdere exemplaren waar de grootte van een vogel opvalt.
(Soms een noordse tussen groep "gewone"goudvinken) Verder ga ik af op het geluid. Maar om een eenling te onderscheiden (soms door lichtval lijken beesten anders gekleurd) door kou voller enz. De witte streep voor gewone is wel een kenmerk maar of die overtuigend is om beide uit elkaar te houden geloof ik niet.
Kan bij noordse ook voorkomen. Het lijkt mij meer om de rode en grijse tinten en grootte van het beest.

Gezien de opmerking van Sander dat het forse beesten waren zou ik zeggen Noordse maar dan alleen gebaseerd op het feit van Carel zijn opmerking.

Ik ben reuze benieuwd?
M.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

DaanKuiper

#27
Maar even gebruik gemaakt van de praktijkervaring van anderen en wat foto's via google bekeken. Blijkbaar zijn er goudvinken met duidelijk witte vleugelstrepen en ook met grijze vleugelstrepen. Zie bijgaande foto's.
Verder is het geluid van de goudvink welke via www.vogelvisie.nl is te bewonderen wel heel apart. IK vraag me af of anderen dit geluid kennen. Het lijkt in de verste verte niet op de hiervoor bijgevoegde geluiden van trompetters. zie/luister op:
My Webpage
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

DaanKuiper

To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

RWester

Hallo allemaal,

Op de getoonde foto van Carel is duidelijk te zien dat aan 'rugkant' (zogezegd de rechterkant) van de witte vleugelstreep verdwijnt onder de grijze veren van de mantel.

En Daan, hoewel ik het geluid op je site van de Goudvink zeer staccato ('computergeluid') vind, komt dit geluid wel eens voor bij plaatselijke vogels (soort dialect laat maar zeggen).
Heb het zelf ook wel eens gehoord, maar dan iets langgerekter.
De Goudvink heeft meerdere roepjes, maar bij de meeste mensen is het 'puuh'geluid bekend of bij Noordse het trompetje (kort puuh met dichtgeknepen neus laat maar zeggen)

Dat de vogels van Daan er zo verschillende uitzien komt volgens mij door of kleurbewerking door fotograaf of door de lichtval op het moment van nemen van de foto. De rodere Goudvink heeft ook een rodere achtergrond, bij de lichtere is d achtergrond ook grijzer

Noordelijke Goudvinken zijn juist meer rozerood op de borst en op de mantel lichtgrijzer (ietwat gebleekte Gouvink), maar bij solitaire vogels is dit niet makkelijk bepalen, evenals grootte, in een groep met gewone zijn ze beter te vergelijken.

Qua vleugelstreep zat ik nog even met de gedachte over wit/grijs of dit geen slijtage kan zijn (zie bijv ook de 'verkleuring' van man Vink van zomer naar winterkleed, daar verkleurt de vleugelstreep ook van wit naar mat/beige wit).

Over grijs of wit heb ik nog niets kunnen vinden in de literatuur of op het net.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester