Smalbladig fonteinkruid of toch een wintervorm van gekroesd fonteinkruid?

Gestart door Zeeltje47, december 25, 2015, 15:52:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zeeltje47

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/113291689
Fonteinkruid spec - Potamogeton spec. gezien op 2015-12-21 Delleboersterheide
Foto's:

bij voorbaat dank Arjan Wiersma

Deze doet mij veel denken aan een smalbladig fonteinkruid, alleen de stekelpuntjes aan de bladrand heb ik niet eerder gezien. Lijkt wel ietwat op deze waarneming:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=140578.msg936124#msg936124

Ton van Haaren

Ik zou zeggen dat het geen smalbladige is, maar eerder een gekroesde of een hybride van een gekroesde (met stomp?).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

M.V.S

Groetjes, Marc

Hinko

mvgr, Hinko

Zeeltje47

Het fotomateriaal is inderdaad zeer summier, zal volgende keer meer en betere foto's maken. Plant was geheel ondergedoken in een sloot dus een wilde bertram lijkt mij geen optie.

Ton van Haaren

Het wordt nu een welles/nietes verhaal. Ik vindt het een overduidelijke gekroesd fonteinkruid (of misschien een hybride) omdat het een typische nervatuur, bladvorm en een gezaagde bladrand heeft
Kunnen de anderen (hinko, dijkhuis) dan ook beargumenteren waarom het geen fonteinkruid zou zijn? Antwoorden als: Lijkt me geen..... of is het geen heb je, mijn insziens, niet veel aan zonder de argumenten. Helaas betrap ik mezelf er ook op om zulke antwoorden te geven😁
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Hinko

het blad lijkt mij te stevig/dik/vlezig. Meer als een bovenwater plant.
mvgr, Hinko

peterv

Ik heb even in mijn herbarium gekeken. De overeenkomst met Gekroesd fonteinkruid is treffend. Zowel de bladtanding, nervatuur als verhoudingen kloppen helemaal. Sorry Hinko, maar het is toch een fonteinkruid. Overigens, maar dat speelt bij meer waarnemingen, meer foto's zijn bij het beoordelen welkom. Dit is wel weer erg summier gedocumenteerd.
Peter Venema