Welke soort muis?

Gestart door Ronald van S., december 25, 2015, 11:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ronald van S.

Gisteren is onze kat thuis gekomen met een forse muis. Gezien het formaat dacht ik eerst dat het een bruine rat was, maar dat bleek het niet te zijn.

Ik heb geprobeerd het dier te determineren, maar kom er niet uit. Eerst dacht ik aan een bosmuis, maar voor zover ik heb kunnen zien had het dier geen lichte onderzijde. Vervolgens dacht is aan een Noordse woelmuis, maar hier zijn de oren weer te fors voor.

Ik kom er niet uit. Het dier is gevangen in 's-Gravenzande in het Westland en na het maken van een paar foto's buiten los gelaten.

Het dier waar het om gaat is op onderstaande foto's te zien:





Alvast bedankt voor de juiste determinatie.

Vriendelijke groet, Ronald.

wouterbosgra

Waarom was het geen rat dan?

Rob Koelman

#2
Ik maak er een forse adult huismuis van.

Zeer jonge bruine ratten doen wel denken aan huismuis/bosmuis, maar hebben een andere 'jizz'.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ronald van S.

@ Douwe en Rob: Nooit een huismuis van het formaat van een rat gezien zeg!

@ wouterbosgra: Naar mijn idee is de snuit van een rat veel spitser dan van het dier dat op de foto's is te zien.


Rob Koelman

Citaat van: Ronald van S. op december 26, 2015, 08:26:30 AM@ Douwe en Rob: Nooit een huismuis van het formaat van een rat gezien zeg!

Niet overdrijven, zo groot is dit dier nou ook weer niet...


Citaat van: Ronald van S. op december 26, 2015, 08:26:30 AM@ wouterbosgra: Naar mijn idee is de snuit van een rat veel spitser dan van het dier dat op de foto's is te zien.

De snuitvorm van de muis op de foto past juist uitstekend op die van huismuis.
Met vriendelijke groet, Rob