Inktzwam? = Stropharia rugosoannulata >Agrocybe rivulosa

Gestart door blaauw7, december 24, 2015, 19:35:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

In berg oud/nat hooi gevonden. Inktzwam?
Groeten,
Dick Belgers

Jan Knuiman

Doet mij denken aan Geaderde leemhoed (Agrocybe rivulosa).




Groet, Jan

grietaf

Heb je ook een foto van de onderkant?!
Grieta.

blaauw7

Nee, helaas. Ga deze week nog een keer kijken...
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Stond er nog. nu ook de onderkant.
Groeten,
Dick Belgers

Jan Knuiman

Agrocybe rivulosa kan nog steeds wat mij betreft.




Groet, Jan

wimperzwam

Kijk eens in het geslacht Stropharia.

Mvgr.,
Henk Huijser.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Jan Knuiman

Citaat van: blaauw7 op december 27, 2015, 16:08:28 PM
Psilocybe coronilla?

Psilocybe coronilla = Stropharia coronilla (Okergele stropharia) lijkt mij van niet. Karakter ring inclusief flarden (partieel) velum aan hoedrand en uiterlijk hoed doen mij nog steeds denken aan Agrocybe rivulosa.




Groet, Jan

grietaf

Citaat van: Jan Knuiman op december 27, 2015, 17:11:21 PM
Karakter ring inclusief flarden (partieel) velum aan hoedrand en uiterlijk hoed doen mij nog steeds denken aan Agrocybe rivulosa.




Groet, Jan

De kleur van de lamellen ook?
Grieta.

Jan Knuiman

Op tal van foto's ogen de foto's van A. rivulosa grijs. Bij het alternatief Stropharia coronilla ogen de lamellen (soms) ook grijs maar aanmerkelijk buikiger dan die van A. rivulosa en die op de foto van Dick. Het totale beeld overziend denk ik nog steeds aan A. rivulosa, maar misschien ben ik aan bijscholing toe.




Groet, Jan

grietaf

Op mijn scherm zit er een blauwige zweem in de lamellen.
Grieta.

blaauw7

Weet er weinig van.... wellicht Stropharia rugosoannulata? Ziet er wel anders uit.....
Groeten,
Dick Belgers

Henny Klein

De opvallend grofgetande ring is volgens Gerhardt een kenmerk van de blauwplaatstropharia, maar op de foto's op waarneming is die zelden zo mooi te zien als bij jouw foto!
Hartelijke groet, Henny

Gert Kremer

Citaat van: Jan Knuiman op december 24, 2015, 20:01:46 PM
Doet mij denken aan Geaderde leemhoed (Agrocybe rivulosa).




Groet, Jan


is het deze nu geworden? 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Nee, het is de Blauwplaatstropharia.
Grieta.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Hoe groot was nu eigenlijk de hoed? Dit soort kenmerken die vaak moeilijk van de geleverde foto's zijn af te lezen, worden veel te weinig op dit forum vermeld. Overigens bestaan van de "Blauwplaat" wel vormen met geelachtige hoeden, worden echter veel minder afgebeeld. Of het die soort is??

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Misschien kunnen we een sporee verlangen om toch wat meer zekerheid te krijgen over het geslacht. Wat mij betreft staat dat nog steeds niet vast.




Groet, jan

Gert Kremer

Dick kun je een uitvergroting maken van Manchet?  lang rokje-model of kortrokje/ring-model.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

blaauw7

istie. Grootte hoed, schat 12 cm
Groeten,
Dick Belgers

wimperzwam

Sporee maken, brengt duidelijkheid. Als kleur op de foto juist is dan lijkt Agrocybe niet waarschijnlijk maar het hele model van de paddenstoel en vooral de hoedvorm blijft verdacht. Heb tientallen van die dingen van jong tot oud gezien maar nog nooit eentje met die kleur lamellen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Citaat van: wimperzwam op december 29, 2015, 16:09:00 PM
Heb tientallen van die dingen van jong tot oud gezien maar nog nooit eentje met die kleur lamellen.
Mvgr.,
Henk Huijser.

Ik ook niet, meestal met meer bruin. Vanwege de twijfel heb ik de beschrijving van Marijke Nauta er maar eens bijgehaald. De kleur van de lamellen wordt daarin geduid als "at first pale
yellow to grey-brown, later darker to (greyish) brown". Verder heb ik tal van foto's bekeken op internet. Daarvan heeft een behoorlijk deel lamelkleuren die overeenkomen met wat we hier zien. Maar belangrijker vind ik dat alle verdere macroscopsiche kenmerken die we van de foto's kunnen aflezen tot in de kleine details overeenkomen met de beschrijving van A. rivulosa. Vergelijking Met S. rugosoannulata levert een veel minder goede match op. Ik ben in ieder geval blij dat Henk ook pleit voor het maken van een sporee. In zekere zin is de uitkomst toch zeker: een wat atypische A. rivulosa dan wel een atypische S. (rugosoannulata).  :rolleye: Voor de geïnteresseerden hierbij een link naar het artikel van Marijke Nauta zodat iedereen zelf kan vergelijken. http://www.repository.naturalis.nl/document/569951


Groet, Jan

blaauw7

Ik zou niet weten hoe een Sporee te maken. Wil best materiaal verzamelen, ga ik morgen kijken oftie er nog staat. Kan ik materiaal opsturen naar iemand? Droog of vers?
Groeten,
Dick Belgers

Jan Knuiman

Hoedje verwijderen en met lamellen naar beneden op een vel wit papier. Enkele uurtjes of tot de volgende dag wachten. Als dit de eerste maal in je leven is, zal de aanblik van zo'n sporenprint een regelrechte life event voor je zijn  :lol:




Groet, Jan

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Gert Kremer

Citaat van: blaauw7 op december 30, 2015, 18:43:11 PM
Hoed ligt op papier. Ben benieuwd ::)


ik ook   ;D  glas er over gedaan voor uitdrogen?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

blaauw7

Ja glas erover. Hier het resultaat. Bruin......
Groeten,
Dick Belgers

Jan Knuiman

Dat pleit dan voor A. rivulosa.




Groet, Jan

wimperzwam

Zoals gezegd sporee brengt duidlijkheid.