Hoofdmenu

rat?

Gestart door S van der Heijden, december 23, 2015, 23:20:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

Goedenavond,

Beetje slechte (bewogen) foto maar ik zie hier een rat in. Klopt dit?

Groeten Stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Rob Koelman

Tja, lastig...

Bij een rat zou je graag wat meer staart willen zien. Verder is het formaat niet goed in te schatten.

Heb je meer foto's van dit dier?
Met vriendelijke groet, Rob

S van der Heijden

Tja formaat lastig te omschrijving. Zelf weet ik uit ervaring met de locatie (bij mij thuis) dat het formaat voor rat klopt. Te groot voor muis ed te klein voor kat bunzing etc

Voor goed vergelijk (met rat) http://waarneming.nl/waarneming/view/108800895. Is Exact dezelfde locatie.

Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

OlivierO

Stel dat het geen rat is, want zou het dan wel zijn?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 13:06:35 PMStel dat het geen rat is, want zou het dan wel zijn?

Op de foto staat zeer waarschijnlijk een bruine rat, maar dat is puur aan de hand van deze ene foto niet met zekerheid te zeggen doordat voor een meer zekere determinatie benodigde kenmerken niet te zien zijn. Echte alternatieven zijn er eigenlijk niet (ik kan ze in ieder geval niet zo snel bedenken)...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 13:39:52 PM
Echte alternatieven zijn er eigenlijk niet (ik kan ze in ieder geval niet zo snel bedenken)...

Dat is waar ik op doelde. Soms kom je er ook uit door te zeggen wat het niet is. En dan blijft volgens mij met bescheiden kennis enkel Bruine Rat over.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

#6
Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 13:39:52 PMEchte alternatieven zijn er eigenlijk niet (ik kan ze in ieder geval niet zo snel bedenken)...

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 14:07:23 PMDat is waar ik op doelde. Soms kom je er ook uit door te zeggen wat het niet is. En dan blijft volgens mij met bescheiden kennis enkel Bruine Rat over.

Toch zit er een nuance tussen 'het moet eigenlijk wel deze soort zijn' en 'het is deze soort'.

Soms moet je gewoon accepteren dat je een waarneming niet met zekerheid kunt benoemen...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 14:16:19 PM
Citaat van: Rob Koelman op december 28, 2015, 13:39:52 PMEchte alternatieven zijn er eigenlijk niet (ik kan ze in ieder geval niet zo snel bedenken)...

Citaat van: OlivierO op december 28, 2015, 14:07:23 PMDat is waar ik op doelde. Soms kom je er ook uit door te zeggen wat het niet is. En dan blijft volgens mij met bescheiden kennis enkel Bruine Rat over.

Toch zit er een nuance tussen 'het moet eigenlijk wel deze soort zijn' en 'het is deze soort'.

Soms moet je gewoon accepteren dat je een waarneming niet met zekerheid kunt benoemen...

Ja, de zekerheid is misschien theoretisch niet 100%, maar in de praktrijk wel lijkt mij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

#8
Waarom dan geen verdwaalde zwarte rat, Olivier? Of het ontsnapte/losgelaten exotische knaagdier van de buren? Of woelrat? Waarom juist wel bruine rat, heb je m vergeleken met het type-exemplaar of de oorspronkelijke beschrijving?
Het is gewoon niet met zekerheid te zeggen dat het deze soort is, dat geeft Rob aan (en daar heeft hij helemaal gelijk in). Het is verder aan de waarnemer om te besluiten of hij/zij dat voldoende vindt om de waarneming op zeker te zetten, waarna de validator ook nog zijn/haar mening erover kan geven.
Vage dingen roepen over theoretische en praktische zekerheden schiet niemand wat mee op..
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 28, 2015, 20:12:38 PM
Waarom dan geen verdwaalde zwarte rat, Olivier? Of het ontsnapte/losgelaten exotische knaagdier van de buren? Of woelrat? Waarom juist wel bruine rat, heb je m vergeleken met het type-exemplaar of de oorspronkelijke beschrijving?
Het is gewoon niet met zekerheid te zeggen dat het deze soort is, dat geeft Rob aan (en daar heeft hij helemaal gelijk in). Het is verder aan de waarnemer om te besluiten of hij/zij dat voldoende vindt om de waarneming op zeker te zetten, waarna de validator ook nog zijn/haar mening erover kan geven.

Dat laatste schrap ik even, maar voor de rest geef ik je wel gelijk natuurlijk. Ik hield verder geen rekening met exoten of dergelijke.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

bruine rat is overigens ook een exoot ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

S van der Heijden

CiteerHet is verder aan de waarnemer om te besluiten of hij/zij dat voldoende vindt om de waarneming op zeker te zetten, waarna de validator ook nog zijn/haar mening erover kan geven.

Dat denk ik ook dat het aan mij is om te kijken wat ik er mee ga doen. Ik ga hem dan ook als een onzekere bruine rat invoeren.

CiteerSoms moet je gewoon accepteren dat je een waarneming niet met zekerheid kunt benoemen...

Ik vind het geen probleem en ook heel begrijpelijk dat op basis van deze foto er geen 'harde' determinatie uit te halen is. Het was voor mij meer een vraag of ik soorten naast rat over het hoofd zag die het ook zouden kunnen zijn.

Ik heb ook bewust gekozen voor de vraag is dit een rat en niet is dit een bruine/zwarte rat.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Wat mij betreft case closed.






Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Rene Janssen

En een adulte bosmuis dan wel grote bosmuis zou ook nog kunnen wat mij betreft. Hoe dik Is de stam in de achtergrond?  De poten zijn wel wat fors, wat voor een rattus- soort zou pleiten .

Een woelrat is het niet door de zichtbaar kale oren.
René Janssen

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op februari 14, 2016, 15:11:47 PMEn een adulte bosmuis dan wel grote bosmuis zou ook nog kunnen wat mij betreft.

Bij een bosmuis (beide soorten) zou je verwachten dat de witte buikvacht te zien zou moeten zijn, en dat is op de foto niet het geval. Bruine rat heeft ook een lichtere buikvacht, maar niet zo wit als bosmuis...
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Dat is een goed punt! Alhoewel ze niet altijd scherp afgetekend zijn...
René Janssen