welk insect? ==> Peripsocus milleri

Gestart door P. Kuijper, december 22, 2015, 17:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/113304636
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-12-22 Kampen - Bovenbroek/Molenzicht
Foto's:




Met vr. groet,
P. Kuijper

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

P. Kuijper

Dag David, is deze niet nader te benoemen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Leon Olsthoorn

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

arpwifi

#4
Peter, kun je deze terugvinden en verzamelen?

P.S. Ik heb enigszins eigenwijs de voor Nederland nog niet gepubliceerde soort Peripsocus milleri al wel geactiveerd voor Nederland (als "TO BE CATALOGUED").

Het lijkt me zinnig om deze waarneming onder die naam weg te zetten en te proberen er nu eens hard bewijs voor te verzamelen :)

Zie ook dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=66408.0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Citaat van: Leon Olsthoorn op december 22, 2015, 23:43:15 PM
Je kunt het hier zelf proberen: https://www.brc.ac.uk/schemes/barkfly/key/key.htm
Ik kom volgens mij uit op "Psyllid"...

Citaat van: arpwifi op december 23, 2015, 00:29:44 AM
P.S. Ik heb enigszins eigenwijs de voor Nederland nog niet gepubliceerde soort Peripsocus milleri al wel geactiveerd voor Nederland (als "TO BE CATALOGUED").

Het lijkt me zinnig om deze waarneming onder die naam weg te zetten
Ik heb de naam gewijzigd, evenals die waar de laatste link naar verwijst.

Citaat van: arpwifi op december 23, 2015, 00:29:44 AM
Peter, kun je deze terugvinden en verzamelen?
Terugvinden denk ik wel. 'Verzamelen' moet je even uitleggen :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Hoi Peter,

Zoals je misschien al had begrepen denk ik dat er een goede kans bestaat (maar voor mij van foto niet zeker) dat het om een nieuwe soort voor Nederland zou kunnen gaan. Het blijkt dat zowel JeeWee als ik voor de zekerheid aan Charles Lienhard (de expert voor Stofluizen) hebben gevraagd om naar de foto's te kijken, maar ook als hij instemt is het voor de wetenschappelijke bewijsvoering dat de soort in Nederland voorkomt gebruikelijk ("nodig") om enkele exemplaren te vangen, te prepareren en onder een microscoop aan hand van het genitaal de juistheid van de toegedachte soortnaam te bevestigen, want een paar andere soorten kunnen qua vleugeltekening/habitus nog wel naar dicht bij deze in de buurt komen.

De verzamelde exemplaren komen dan na onderzoek in de collectie van Naturalis terecht als "bewijs" voor de aanwezigheid van deze soort in Nederland. Dit is met name van belang op het ogenblik dat in de toekomst misschien twijfel ontstaat over de identiteit van een soort, waarbij een soort dan bijvoorbeeld opgesplitst wordt in twee of meer soorten. Men kan dan altijd op de collectie-exemplaren terugvallen om opnieuw te bepalen welke van de dan nieuw gedefinieerde soorten in Nederland voorkomt/voorkwam.

"Verzamelen" in de meest eenvoudige betekenis houdt dan dus in om een aantal exemplaren te vangen en in een doosje/potje te doen. Bij deze kleine, kwetsbare beestjes is het doorgaans gebruikelijk om ze meteen maar te doden en op alcohol te bewaren of op te sturen, maar het is zeker ook leuk om voor publicatie (mocht het inderdaad een nieuwe soort zijn) goede foto's van levende beesten te kunnen maken en mogelijk zelfs meteen wat nimfjes op te kweken zodat we ook meteen kunnen vastleggen hoe die er uitzien (liefst in verschillende stadia).

Mijn voorstel zou dus zijn om er een aantal in een bakje (met deksel ;) ) te vangen en samen met wat vochtig substraat - bladeren, schors - even te bewaren. Zelf heb ik gelegenheid om vrijdagavond of zaterdagochtend bij je langs te komen om ze op te halen (of om dan samen te zoeken?), maar misschien kan iemand anders eerder, of misschien wil JeeWee graag dat je hem er een paar opstuurt. In dat geval kan hij je aanwijzingen geven. Hoe dan ook - het is op zich handig om er zo snel mogelijk een aantal in een potje te hebben voordat ze misschien door plotselinge weersomslag verdwenen zijn.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeeweevz

Hoi Peter,

Mocht je (eventueel samen met Arp) nog exemplaren kunnen vinden, dan houd ik me aanbevolen. In een stevig potje of doosje opsturen werkt over het algemeen prima. Als je geen alcohol bij de hand hebt (wat ik me voor kan stellen), dan kun je ook levende exemplaren opsturen. Zeker met een blaadje of zo erbij, houden ze het best een tijdje uit.
Zoals Arp al aangaf, als het echt om een soort nieuw voor de fauna gaat is het wel fijn als er wat bewijsmateriaal beschikbaar is.


Ik stuur je mijn adres afzonderlijk toe.

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

P. Kuijper

Vandaag wordt lastig, maar morgen moet lukken om te zoeken. Ik laat het zsm weten.

Peter
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter      . op december 24, 2015, 11:03:32 AM
Vandaag wordt lastig, maar morgen moet lukken om te zoeken. Ik laat het zsm weten.

Peter

Leuk, Peter! Na de vakantie heb ik wel beschikking over alcohol. Maar zo lang wachten is denk ik niet handig!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

#11
Ha Henri, nee inderdaad. Ik zit ook een beetje met de vertraging van de post en het vinden van een geschikt doosje/bakje. Ik denk dat het het handigste is als Arp even langs zou kunnen komen met geschikte spullen.
Arp, zou je zaterdagochtend langs kunnen komen? Met licht lijkt me beter dan in het donker.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

#12
Het is dat het vakantie is. Op school heb ik ook wel epjes en potjes om ze in te doen. Ik weet niet hoe vliegerig ze zijn.

Zitten ze overigens op de plek die op de kaart staat? Lijkt me leuk om deze soort ook eens te zien/fotograferen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

#13
Hallo samen,

Morgenochtend langskomen moet lukken wat mij betreft - leuk :)

Ik stuur je zo even een mailtje ...

PS: Ik zou het bijna vergeten te melden ... Charles Lienhard denkt ook dat het milleri zal zijn, maar wil wel graag het genitaal controleren...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arpwifi op december 25, 2015, 10:24:20 AM
Hallo samen,

Morgenochtend langskomen moet lukken wat mij betreft - leuk :)

Ik stuur je zo even een mailtje ...

PS: Ik zou het bijna vergeten te melden ... Charles Lienhard denkt ook dat het milleri zal zijn, maar wil wel graag het genitaal controleren...

Ik kan morgen helaas niet. Als jullie er nu een paar laten zitten, dan kan ik maandag misschien nog even kijken.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 25, 2015, 18:53:27 PM
Ik kan morgen helaas niet. Als jullie er nu een paar laten zitten, dan kan ik maandag misschien nog even kijken.
Arp zal toch wel niet de hele populatie weghalen :) Laat maar even weten wanneer je ze wilt bekijken, dan kijk ik van tevoren of ik er nog zie.
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Citaat van: arpwifi op december 23, 2015, 21:19:05 PM
het is op zich handig om er zo snel mogelijk een aantal in een potje te hebben voordat ze misschien door plotselinge weersomslag verdwenen zijn.
Dat was misschien net op tijd, vandaag geen gezien Arp.
Met vr. groet,
P. Kuijper

John Bouwmans

Citaat van: Peter      . op december 27, 2015, 16:03:02 PM
Citaat van: arpwifi op december 23, 2015, 21:19:05 PM
het is op zich handig om er zo snel mogelijk een aantal in een potje te hebben voordat ze misschien door plotselinge weersomslag verdwenen zijn.
Dat was misschien net op tijd, vandaag geen gezien Arp.


Hadden Arp en jij gisteren nog wel exemplaren gevonden en verzameld of toen ook al vergeefs gezocht naar Peripsocus milleri ?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

P. Kuijper

Nee dat was geen probleem, Arp heeft er een stuk of 10 meegenomen.
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

11 om precies te zijn :) - we hebben er een stuk of 20 gezien en natuurlijk een heleboel ook niet gezien, want ook echt nul moeite gedaan om te "zoeken" .... dus zeker niet alles opgeruimd  :angel:

Ze zaten gisteren erg verscholen tussen allerlei kieren/naadjes - deze twee kiekjes zijn van mijn "waarneming" van gisteren, je kunt nog net herkennen dat ze wat dieper verscholen zitten:



Gisteravond een fotosessie gedaan van een stuk of zes exemplaren, maar ik heb nog geen tijd gehad om door alle foto´s heen te werken - pas twee exemplaren gedaan. Er zat slechts één mannetje tussen:
Man (grote ogen)
Meis (kleine ogen)

Opvallend: Er zitten er nogal een paar tussen met afwijkende adering, waarbij één of meer adertjes missen of incompleet zijn. Dat kan ook de reden zijn dat Peter vorige week met de sleutel op "Psyllid" uitkwam, want soms is er dus maar 1 driehoekige cel in de vleugelpunt, omdat er een ader ontbreekt:
Man
Meis

Tot zover ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Mooi werk Arp. Dat zijn al heel wat betere foto's, dat je ze in die kieren nog zo op de foto hebt kunnen krijgen. Ik heb alleen maar vrouwtjes op de foto zie ik. Ben benieuwd naar het vervolg.
Met vr. groet,
P. Kuijper

John Bouwmans

Citaat van: Peter      . op december 27, 2015, 21:17:31 PM
Mooi werk Arp. Dat zijn al heel wat betere foto's, dat je ze in die kieren nog zo op de foto hebt kunnen krijgen. Ik heb alleen maar vrouwtjes op de foto zie ik. Ben benieuwd naar het vervolg.


Sluit ik helemaal bij aan! En goed te zien Arp dat je weer back in business bent  :)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

arpwifi

Citaat van: Peter      . op december 27, 2015, 21:17:31 PM
Ik heb alleen maar vrouwtjes op de foto zie ik.
Je hebt het bij je waarneming al vastgesteld zie ik - inderdaad wel een mannetje :)  De habitus is ook wat anders - slanker lijf en (dus?) de vleugels verticaler (en langer?).

Citaat van: john.bouwmans op december 27, 2015, 21:46:36 PM
En goed te zien Arp dat je weer back in business bent  :)
Dank je John, maar het blijft nog wel even behelpen (qua tijd/mogelijkheden en infrastructuur) ... maar gaat vast weer goed komen :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Citaat van: arpwifi op december 27, 2015, 22:55:41 PM
Citaat van: Peter      . op december 27, 2015, 21:17:31 PM
Ik heb alleen maar vrouwtjes op de foto zie ik.
Je hebt het bij je waarneming al vastgesteld zie ik - inderdaad wel een mannetje :)
Ik zag het na mijn post inderdaad :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

In de resterende series had ik kans gezien één kiekje onder de rok te schieten van een levende dame:


Verder nog een dame die de reis niet overleefd had - een paar snelle kiekjes, maar net scherp genoeg denk ik:


Als ik die vergelijk met de foto's van geprepareerde Peripsocus-damesgenitaliën op BRC dan kan het eigenlijk niet missen dat dit milleri is :)
https://www.brc.ac.uk/schemes/barkfly/key/A1-B-C1-D5-E1.htm
https://www.brc.ac.uk/schemes/barkfly/key/A1-B-C1-D4.htm

Maar morgen gaan de beestjes op pad naar Charles en JW voor serieuzere bevestiging ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Leuk verhaal en mooie foto's :duim:

James

arpwifi

Dank voor de complimenten  B)

Maar misschien belangrijker dan "mooi":

Citaat van: Charles LienhardYes, these photos of female genitalia confirm the identification: Peripsocus milleri.

Gefeliciteerd Peter!  :P
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

John Bouwmans

Met jullie beider inspanningen toch weer een nieuwe soort voor NL vastgesteld.  Dus ook jij gefeliciteerd Arp en natuurlijk ook Peter. Mooie vondst!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

P. Kuijper

#28
Ik lees net de cc'tjes van de mails, leuk! Dank voor de felicitaties, jij ook gefeliciteerd Arp! En complimenten voor je uitstekende Engels :) Ik blijf voorlopig de schutting afzoeken.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Douwe van der Ploeg

 :duim: Gefeliciteerd en goed werk, allen!
Douwe van der Ploeg