welk insect? ==> Peripsocus milleri

Gestart door P. Kuijper, december 22, 2015, 17:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Mooi dat er nu officiële bevestiging is! Ook een heldere uitleg van Arp, leerzaam!

@ Peter ik heb je net een PM gestuurd.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Ik zie dat de soort nu de status van exoot heeft. Op basis waarvan is dit?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Verwar niet de status met het EXO-tekentje, dat symbooltje verschijnt bij meer dingen dan de pure exoten (status 2). Omdat het een nieuwe, onbevestigde soort betreft, heeft Arp m voorlopig even op status 4 (Miscellanious / Diverse) gezet, die blijkbaar ook het EXO-symbooltje krijgt (net zoals bijvoorbeeld To Be Catalogued).. Ik heb daar Hisko wel eens over gepord, maar geloof dat het lastig was om even snel aan te passen, en echt kwaad kan het niet ;)

Arp: Ik ben wel zo vrij geweest om m (tijdelijk) op zeer zeldzaam te zetten, zo'n leuke ontdekking verdient het wel om op de voorpagina te komen, toch? ;)
Douwe van der Ploeg

arpwifi

#33
Vanmiddag inderdaad met de status zitten klootzakken - er zijn diverse problemen mee:

De 0-categorie verschijnt niet in het familieoverzicht. Op zich zou 0 (To be catalogued) of 0a (correct, to be specified) goede keuzes zijn, maar ik wil 'm wel graag in het familieoverzicht hebben nu. Ik zie geen reden waarom "Correct to be specified" niet in zo'n overzicht zou mogen.

Een andere logische/correcte optie zou zijn 3a (Insufficient data) - dat is precies wat er aan de hand is, maar krijgt het "Exo"-icoontje en dat is het niet. Geen goede zaak dat hier een Exo-icoon aan gekoppeld wordt dus, want er zijn legio soorten waarvan we niet genoeg gegevens hebben, maar die toch vrijwel zeker géén exoot zijn.

Vermoedelijk heeft Henri 'm gezien toen ik er even 3a van had gemaakt dus - maar daar was ik ook niet tevreden over.

Uiteindelijk dus maar 4 (Miscellaneous) gekozen. Zegt helemaal niks, maar verschijnt wel in familieoverzicht en krijgt geen Exo-icoon.

Ik vind (zeer) zeldzaam op zich wel even best, maar strikt genomen vermoed ik dat het uiteindelijk hard mee zal vallen - er zijn gewoon heel weinig mensen die deze ukkies een tweede blik, c.q. een foto gunnen en nog minder die er dan ook moeite voor doen om echt de correcte naam erbij te vinden .... "underrecorded" zouden de Britten zeggen

P.S. Overigens ze ik ze ondanks ZZ niet op de voorpagina  :huh:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Voorpagina is gecached, geloof ik.. of filtert misschien ook de niet-categorie1-soorten eruit..
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Net voor de lol even op 1a (Native) gezet - daarna verscheen de waarneming meteen op de voorpagina.

Veranderd in 2b (Naturalizing) en bleef staan op de voorpagina, maar let op: Weer terugveranderd in 4 (Misc.) en nu blijft ie nog steeds staan ...  O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Citaat van: arpwifi op december 29, 2015, 01:19:34 AM
... en nu blijft ie nog steeds staan ...  O0

een half uurtje denk ik  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

P. Kuijper

Hij staat nu wel in het familieoverzicht, niet op de voorpagina, heeft geen EXO-teken maar op de een of andere manier wel die status. Dat is te zien als je bijv. een overzicht van de waargenomen soorten van Kampen in de categorie 'overige insecten' opvraagt, je moet voor deze soort "Alleen exoten" aanvinken om m zichtbaar te krijgen:

http://waarneming.nl/gebied/species_list/22777?user=0&geb_nr=22777&g=6&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2015-12-29&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&abs_exo=0&abs_exo=1&esc=0&sorteer=alfa&incl=0
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Vanmorgen weer een stuk of 20 op de schutting gezien, ook op de buitenkant.
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Leuk :)

En weer geen nimfjes? En de omgeving (eventuele schutting buren, of mas/alg begroeide boompjes nabij)?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Nee geen nimfen, mogelijk zitten die meer beschut?
Ik heb ze weer alleen op de bekende 3 schuttingpanelen gezien, op de andere panelen zie ik ze niet. Boompjes in de buurt heb ik nog niet bekeken, hoop ik 1 dezer dagen te doen.
Met vr. groet,
P. Kuijper

arpwifi

Hoi Peter,

Dank alvast :) Ik weet helemaal niet of er nu nimfjes zouden kunnen/moeten zijn, alleen dat ik van de enigszis verwante Ectopsocus spp. momenteel wel tegenkom, dus zou het goed zijn om vast te stellen of die er nu misschien ook wel/niet zijn.

Bedankt voor het uitpluizen van de omgeving in elk geval - heb ik verzuimd die zaterdag  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henri van Dodeweerd

Vanmorgen even gekeken. Ik telde aan de buitenkant van de schutting 25 imago's (vooral op de schuttingdeur).
Daarnaast zat er volgens mij ook 1 nimf. Maar ik ben niet heel zeker. Hij was kleiner dan een imago (zat er pal naast. En leek daarnaast (bijna) geen vleugels te hebben. Helaas lukte een foto niet.

Vanmiddag zal ik de waarneming met foto's invoeren.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Hoi Henri,

Leuk dat je ze ook kon vinden, maar wel jammer dat de foto van het nimfje niet gelukt is. Peter heeft ook Ectopsocus in de tuin, dus dat zouden we dan wel moeten kunnen uitsluiten ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 02, 2016, 12:26:25 PM
Vanmorgen even gekeken. Ik telde aan de buitenkant van de schutting 25 imago's (vooral op de schuttingdeur).
Leuk Henri, dat betekent dat er inderdaad een behoorlijk aantal moet zitten. Ik kreeg overigens een ongeruste buurvrouw aan de deur met de melding dat er een vreemde kerel met een fototoestel bij onze schutting had gestaan :blink:

Citaat van: arpwifi op januari 02, 2016, 13:07:59 PM
Peter heeft ook Ectopsocus in de tuin, dus dat zouden we dan wel moeten kunnen uitsluiten ...
Mocht ik een nimf vinden, is een scherpe foto voldoende of moet deze dan eveneens 'verzameld' worden?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter      . op januari 02, 2016, 14:58:06 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 02, 2016, 12:26:25 PM
Vanmorgen even gekeken. Ik telde aan de buitenkant van de schutting 25 imago's (vooral op de schuttingdeur).
Leuk Henri, dat betekent dat er inderdaad een behoorlijk aantal moet zitten. Ik kreeg overigens een ongeruste buurvrouw aan de deur met de melding dat er een vreemde kerel met een fototoestel bij onze schutting had gestaan :blink:


Haha, grappig.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

arpwifi

Citaat van: Peter      . op januari 02, 2016, 14:58:06 PM
Citaat van: arpwifi op januari 02, 2016, 13:07:59 PM
Peter heeft ook Ectopsocus in de tuin, dus dat zouden we dan wel moeten kunnen uitsluiten ...
Mocht ik een nimf vinden, is een scherpe foto voldoende of moet deze dan eveneens 'verzameld' worden?
In principe is het altijd beter om ze op te kweken voor zekerheid dat het nimfje er ook echt bijhoort, maar de volwassen exemplaren waren kennelijk niet heel gelukkig met de overgang van koud naar warm (denk ik), dus dan zou je ze buiten moeten houden in een bakje met luchtgaatjes en voldoende met mos/algjes begroeid substraat.

Dat gezegd: De nimfjes van Ectopsocus zijn behoorlijk goed herkenbaar (niet tot op de soort, maar wel als geslacht) en de (weinige) foto's die ik van nimfjes Peripsocus (milleri) kon vinden lijken voldoende anders om Ectopsocus dan van foto uit te sluiten. Dus als het alleen tussen die twee geslachten gaat komen we met een foto al heel behoorlijk in de richting ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

P. Kuijper

Net nog weer even gekeken op de plek waar ik eerder Ectopsocus petersi zag, daarvan vond ik er nu 2 volwassen beestjes en 1 nimf (waarvan ik toch mag uitgaan dat het om deze soort gaat): http://waarneming.nl/waarneming/view/113593461.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: arpwifi op december 23, 2015, 21:19:05 PM
Hoi Peter,

Zoals je misschien al had begrepen denk ik dat er een goede kans bestaat (maar voor mij van foto niet zeker) dat het om een nieuwe soort voor Nederland zou kunnen gaan. Het blijkt dat zowel JeeWee als ik voor de zekerheid aan Charles Lienhard (de expert voor Stofluizen) hebben gevraagd om naar de foto's te kijken, maar ook als hij instemt is het voor de wetenschappelijke bewijsvoering dat de soort in Nederland voorkomt gebruikelijk ("nodig") om enkele exemplaren te vangen, te prepareren en onder een microscoop aan hand van het genitaal de juistheid van de toegedachte soortnaam te bevestigen, want een paar andere soorten kunnen qua vleugeltekening/habitus nog wel naar dicht bij deze in de buurt komen.

De verzamelde exemplaren komen dan na onderzoek in de collectie van Naturalis terecht als "bewijs" voor de aanwezigheid van deze soort in Nederland. Dit is met name van belang op het ogenblik dat in de toekomst misschien twijfel ontstaat over de identiteit van een soort, waarbij een soort dan bijvoorbeeld opgesplitst wordt in twee of meer soorten. Men kan dan altijd op de collectie-exemplaren terugvallen om opnieuw te bepalen welke van de dan nieuw gedefinieerde soorten in Nederland voorkomt/voorkwam.

"Verzamelen" in de meest eenvoudige betekenis houdt dan dus in om een aantal exemplaren te vangen en in een doosje/potje te doen. Bij deze kleine, kwetsbare beestjes is het doorgaans gebruikelijk om ze meteen maar te doden en op alcohol te bewaren of op te sturen, maar het is zeker ook leuk om voor publicatie (mocht het inderdaad een nieuwe soort zijn) goede foto's van levende beesten te kunnen maken en mogelijk zelfs meteen wat nimfjes op te kweken zodat we ook meteen kunnen vastleggen hoe die er uitzien (liefst in verschillende stadia).

Mijn voorstel zou dus zijn om er een aantal in een bakje (met deksel ;) ) te vangen en samen met wat vochtig substraat - bladeren, schors - even te bewaren. Zelf heb ik gelegenheid om vrijdagavond of zaterdagochtend bij je langs te komen om ze op te halen (of om dan samen te zoeken?), maar misschien kan iemand anders eerder, of misschien wil JeeWee graag dat je hem er een paar opstuurt. In dat geval kan hij je aanwijzingen geven. Hoe dan ook - het is op zich handig om er zo snel mogelijk een aantal in een potje te hebben voordat ze misschien door plotselinge weersomslag verdwenen zijn.

Ha Arp,

Is deze soort al onder de microscoop bevestigt en door Naturalis als nieuwe soort opgenomen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jeeweevz

De bevestiging was al door Charles Lienhard gedaan aan de hand van de foto's van Arp, maar bij deze nogmaals de bevestiging.
De exemplared die Arp naar mij gestuurd heeft staan nog bij mij, maar zullen later weer worden opgenomen in de collectie van Naturalis.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jeeweevz op februari 08, 2016, 21:24:08 PM
De bevestiging was al door Charles Lienhard gedaan aan de hand van de foto's van Arp, maar bij deze nogmaals de bevestiging.
De exemplared die Arp naar mij gestuurd heeft staan nog bij mij, maar zullen later weer worden opgenomen in de collectie van Naturalis.

Super! De soort staat overigens nog niet als inheems in de database. Klopt dat?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd