Uilenroep?

Gestart door michel.wissink, september 02, 2007, 10:51:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Vannacht (om 01.31 uur  :huh:  ) werd ik gewekt door een luide, uilachtige roep, die ongeveer klonk als "weeuw    weeuw     weeuw", gevolgd door "kiddekiddekid".
Het 'weeuw' geluid deed me sterk aan steenuil denken (de opgewonden roep), maar het daarop volgende 'kiddekiddekid' kan ik niet thuisbrengen.
Het biotoop is een woonwijk uit ca. 1980, dus niet bij uitstek geschikt voor steenuil.
Verder weet ik dat hier (Wierden) eens een dwergooruil is gezien. Weet iemand waar ik zijn geluid kan vinden?
Welke uil (of andere nachtvogel) kan het anders geweest zijn?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

huysse

#1
Hoi Michel,

Kun je hier iets mee?

groet,
Marijke

http://www.owlpages.com/sounds.php

en

http://www.steenuilgroningen.nl/
( ga naar herkenning)

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

han.endt

Bosuilen zijn momenteel erg actief.

michel.wissink

#4
CiteerHoi Michel,

Kun je hier iets mee?

groet,
Marijke

http://www.owlpages.com/sounds.php

en

http://www.steenuilgroningen.nl/
( ga naar herkenning)
Mooie uilensites, Marijke.
Ik ben nu bezig, "owlpages.com" na te lopen.
De bosuil is het m.i. niet.

Edit: Ook ransuil, dwergooruil en velduil lijken niet; alleen kerkuil krijgt van mij voorlopig een 'maybe'. Ik zal de lokale steenuilenwerkgroep Katoelenkiekers raadplegen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Robert

jacht roep bosuil

gr robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

michel.wissink

Citeerjacht roep bosuil

gr robert
Je lijkt erg zeker. Kan ik het specifieke jachtgeluid ergens vinden?
En komt een bosuil zover de woonwijk in?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Guus Peterse

Citeeralleen kerkuil krijgt van mij voorlopig een 'maybe'.
Het 'weeuw weeuw weeuw' dat je beschrijft is zeker geen kerkuil. Ik denk toch steenuil, al kan ik dat 'kiddekiddekid' zo ook niet plaatsen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Was het wel dezelfde vogel? Niet bijvoorbeeld een Steenuil/ Bosuil, waar weer een Waterhoen (lijkt beetje op kiddekidde-omschrijving) weer op reageerde? Die willen ook nog wel eens roepend overvliegen 's nachts.

Of hebben we hier met het Meerkoet / Ransuil-geluid te maken  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


michel.wissink

#9
Eén vogel roepend vanaf één lokatie; geen overvliegende vogels (het was verder doodstil in de straat).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Inmiddels is mijn vermoeden in een E-mail bevestigd door een deskundige van de plaatselijke steenuilenwerkgroep, zie citaat:
"Jouw omschrijving van de uil die je 's nachts wakker maakt is perfect en kan alleen de steenuil maar zijn. Ook het kiddekiddekid geluid maken ze veelvuldig, ook in deze tijd van het jaar."

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

BramtK

Ben ik nog steeds benieuwd hoe mensen op (de jachtroep van) Bosuil komen!? Iemand?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

RWester

#12
CiteerInmiddels is mijn vermoeden in een E-mail bevestigd door een deskundige van de plaatselijke steenuilenwerkgroep, zie citaat:
"Jouw omschrijving van de uil die je 's nachts wakker maakt is perfect en kan alleen de steenuil maar zijn. Ook het kiddekiddekid geluid maken ze veelvuldig, ook in deze tijd van het jaar."
En mijn ervaring is ondertussen dat het ook een rondvliegende Waterhoen/Meerkoet kan zijn!

Heb nu paar keer, in mijn woonwijk, jouw omschrijving van het geluid gehoord. En gezien de andere discussie, ben ik toch ook overtuigd dat het een Waterhoen of Meerkoet zou kunnen zijn. Ook bij mij leek het geluid langere tijd plaatselijk en was het verder stil.

Dus met een geschreven omschrijving van het geluid komen we nu (nog) niet echt verder.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester