Hoofdmenu

Zompzwam

Gestart door kvb, september 01, 2007, 21:26:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Wie in hemelsnaam deze naam bedact heeft weet ik niet maar hij klinkt tamelijk lomp voor padestoeltjes to maximaal 15 mm groot. Ik zit enige dagen zonder microscoop(lamp) en ben dus compleet onthand. Deze Alnicola's hebben een zeer typisch puntig umbotje.Is hier wat van te zeggen of is dit hoofdstuk hopeloos. Ik ken de bleke en de zilversteel maar deze zijn anders.
Ze groeiden niet onder els maar onder berk en eik aan de oever van een plasje.

Kik

Nico Dam

Kik,
Hieronder een citaat uit een oud boek (zie volgende Coolia):
"Wat betreft de aard van de paddenstoel in het algemeen: hij is een vochtig en zeer koud, sponsachtig gezwel, dat ontstaan is uit een overmaat aan schimmel, een slijkerige, verderfelijke nattigheid, waarmee de aarde vol zit."
Het lijkt mij dat `zompzwam' dit treffend samenvat; een prachtige naam, kortom.

Afgezien daarvan zijn jouw paddestoelen mooi, en dus Gordijnzwammen. Alleen weet ik zo niet welke. Ze lijken wel wat op C. acutus (maar dat is niet meer dan een suggestie).
Groet,
Nico

kvb

#2
De bedenker van de naam Zompzwam (en de schrijver van jouw tekst) moet een bommelfan zijn geweest.
Een vraag: waar ligt de scheiding tussen Cortinarius en Alnicola?.

Me baserend op de info uit PdS is dit inderdaad C. acutus. Sporenmaten/velumkleur/steroele lamellensnede en de variabele cheilocystiden. Nog een tweede plaatje om de "gerieften hut" te laten zien

Kik

Nico Dam

Kik,
Alnicola heeft cystiden, en een ander type hoedhuid. Daarnaast ook geen roestkleurige sporen, voor zover ik weet (meer gewoon bruin).
Nico