Waar zijn de vrouwtjes huismussen?

Gestart door Merel, december 17, 2015, 14:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Hallo,
Ik waag toch maar even een topic aan een vraag waar ik me al een tijdje over buig. De laatste tijd valt het me op dat de verhouding man:vrouw in de groepen huismussen die in de tuin van het zaad eten, nogal uit balans is. Ik zie veel meer mannetjes als vrouwtjes. Kleine groepjes bestaan vrijwel allemaal uit mannetjes en wanneer er een groep van meer dan 15 dieren zit, zijn daar zelden meer dan 2 vrouwtjes bij.
Heeft iemand hier een verklaring voor?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Merel

Bestond dit al? Leuke kaart. Ik zal zeker de verhoudingen bijhouden en doorgeven. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

je observatie wordt dus bevestigd door de gegevens. bij een ratio van 0.5 is de balans 1 man op 1 vrouw
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

Tenzij men meer mannetjes dan vrouwtjes invoert... niet geheel onmogelijk.
Edwin Schuller

Merel

Nou ja, dat kan voor die kaart wel zo zijn, maar niet voor mijn achtertuin. Zou er een huismusman-surplus zijn?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Citaat van: Merel op december 18, 2015, 09:14:10 AM

Nou ja, dat kan voor die kaart wel zo zijn, maar niet voor mijn achtertuin. Zou er een huismusman-surplus zijn?

Misschien zitten de vrouwtjes bij de buren.
Herman van der Meer

smaab

Ik kleurring huismussen in onze tuin voor het project ''ringmus'', ook ik vang over vijf jaren gezien iets meer mannetjes. Als ik de terugmeldingen erbij pak (vergelijkbaar met invoeren op waarneming.nl) dan zien we van de 946 terugmeldingen (125 individuen) ook iets meer mannetjes in de tuin.

RSmabers

Edwin Schuller

42,40 vs. 37,03% als ik het goed lees? Dat is wel een marginaal verschil, ik kan me haast niet voorstellen dat dat iemand opvalt in z'n tuin... bij 20 mussen is dat 8,48 mannen en 7,46 vrouwen :)
De topicstarter had het over een groep van 13 mannen en max. 2 vrouwen, dat is toch andere koek. Een te kleine steekproef om iets te zeggen uiteraard, maar toch...

Ik kijk even niet naar de verdeling bij de taart met terugmeldingen omdat ik daarvan niet weet of er dubbelingen inzitten of niet? Als er een waarnemer tussen zit die een paar mannetjes in z'n tuin heeft en die fanatiek meldt dan kan dat de balans verschuiven?
Edwin Schuller

Marco de Haas

Hier in de tuin hetzelfde verhaal, in een groep van 11 huismussen 2 vrouwtjes en 9 mannetjes. Voor een paar jaar terug was de verdeling nog ongeveer gelijk, maar de laatste 3 jaar is dat hier behoorlijk gaan schuiven. 
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

HPM

#11
Ik heb met de hokken(bolletjes)kaart een paar steekproeven genomen  en kreeg ratio's van 0.68 tot 0.73.
Wat op de kaart opvalt is dat er lokaal nogal verschillen zijn, ook tussen hokken die aan elkaar grenzen.
Herman van der Meer

smaab

Hoi Edwin,

Ik denk dat de vangsten over vijf jaar een redelijk beeld geven. Wat wel zo is is dat de meeste geringde mussen jonge vogels zijn en als we die later terugmelden kunnen we er een geslacht bij zetten. O= onbekend. De 946 terugmeldingen daar zitten veel dubbel tellingen tussen. Sommige meld je 1x en andere 20x maar dat weet ik en iemand die zijn huismussen niet ringt ziet dat niet maar heeft natuurlijk ook dubbel tellingen. Ik weet niet hoe vaak en hoe nauwkeurig de topic starter telt maar als ik 50 huismussen in de tuin heb zijn er maar 15 met kleur ring bij. We melden soms wel dertig kleurtjes terug per dag dus er komen veel meer huismussen in je tuin dan je vaak denkt. Je zou dus regelmatig de tuin moeten tellen en nauwkeurig de verhouding m/v moeten bijhouden om een betrouwbaar beeld te krijgen.
Grt
Reinier
RSmabers

HPM

Huismus. Percentage wijfjes per jaar in Waarneming   
   
2005    68
2006    68
2007    68
2008    68
2009    69
2010    69
2011    70
2012    71
2013    73
2014    75
2015    73
Herman van der Meer

smaab

Herman,

Ik ben erg benieuwd als je daar de maanden mei t/m augustus uit haalt vanwege de juvenielen en het voergedrag in de maanden dat ze jongen hebben. Ik zou verwachten dat de verhouding toch ca 50/50 is.
Grt
Reinier
RSmabers

HPM

Citaat van: smaab op december 18, 2015, 16:28:18 PM
Herman,

Ik ben erg benieuwd als je daar de maanden mei t/m augustus uit haalt vanwege de juvenielen en het voergedrag in de maanden dat ze jongen hebben. Ik zou verwachten dat de verhouding toch ca 50/50 is.
Grt
Reinier

Dat zou best kunnen als je bij de vangsten al meer dan 20% onbekend hebt.
Het zou dus van 1 september tot 1 mei moeten zijn.
Dat ga ik in ieder geval nu niet doen.
Herman van der Meer

smaab

Haha,

Ok snap ik , jammer maar we komen er op terug. Trouwens niet 20% maar veel meer want in mijn grafiekjes zijn de eerst onbekende geslachten later bijgewerkt. Ik denk in die maanden ca 80% van de vangsten juveniel. Ik denk dus dat er veel juvenielen als vrouw worden bestempeld in de broed periode(n).

RS
RSmabers

HPM

#17
Ik heb het toch even kunnen doen. Er verandert nauwelijks iets aan het eerdere beeld

Huismus. Percentage wijfjes buiten broedseizoen in Waarneming   
Van 1 sep-1 mei   
   
2005/06    68
2006/07    68
2007/08    68
2008/09    68
2009/10    69
2010/11    70
2011/12    70
2012/13    72
2013/14    74
2014/15    71
Herman van der Meer

smaab

Interessant maar het lijken me wel grote verschillen. Ik vond een stukje over kokmeeuwen waarbij de in NL overwinterende vogels de mannetjes duidelijk in aantal overheersten (80%) en ook bij tafeleenden schijnt dit zo te zijn. Ook een onderzoek aan doortrekkende zwartkoppen in de UK laten een overschot aan mannetjes zien in de groep zonder terugvangsten. Maar dit zijn allemaal trekvogels en huismussen niet.
CES in Europe - publications
... G.J. & Edwards, P.J. (1989) Biometrics, capture data and sex ratio in relation to migration in blackcaps. Ringing & Migration 10: ..admin - 2015-02-25 08:26

Ik zal eens wat groepjes huismussen gaan bekijken.
RSmabers

Merel

Bedankt tot nu toe voor alle reacties en het meedenken. Interessante gegevens die hier gedeeld worden!
De steekproef aan geslachtsratio gegevens in mijn tuin is inderdaad tot nu toe erg klein. Ik ga deze winter in elk geval de verhouding in de groepen bijhouden en invoeren op Waarneming.
Wat de opmerking over trekvogels betreft, ik meen dat enkele telposten in ons land een enkele keer wel huismus overvliegend hebben. Misschien hebben vrouwtjes huismussen een andere voedselstrategie hebben dan mannetjes?
Ik ben maar hardop aan het denken. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer