Welke Paddenstoel...

Gestart door Johannes Ruben, september 01, 2007, 16:42:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Ruben

Geachte Paddenstoel-liefhebbers; of zeg je dat anders (met alle respect)...

Tijdens mijn veldtocht vanmorgen raakte ik zeer gefascineerd door een Paddenstoel-op-hout...

Na (al) vele posting gelezen te hebben over Paddenstoelen, is mijn begripsvorming daarover: moeilijkheidsgraad van determineren is érg hoog...

Vraag: Op welke wijze kan een leek (ik dus ook) met interesse voor Paddenstoelen tot een snelle determinatie komen van de meeste in ons land voorkomende soorten?

P.S. Ik heb boek: Geïllustreerde Paddestoelen Encyclopedie  Gerrit. J. Keizer

Foto: Paddenstoel NN voor leek...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

Naschrift: Indien mogelijk, gaarne 'hints geven' opdat ík zelf deze prachtige Paddenstoel kan determineren...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Arno van Stipdonk

#2
Johannes,

Om te beginnen is naar het boek van Gerrit Keizer ook de veldgids van Ewald Gerhardt erg handig. Deze is onlangs bijgewerkt. Verder natuurlijk het Basisboek Paddenstoelen van o.a. Nico en Marjo Dam. Hierin staan vele handige Nederlandse sleutels waarmee je op macrosopische kenmerken gaat determineren (voor zover als mogelijk).

En over je houtzwam; het eerste waar je op moet letten is natuurlijk de onderkant; zie je buisjes of iets anders? Is de zwam hard of sponzig, ruikt ie ergens naar, hoe ziet de bovenzijde eruit, viltig, schubbig? Is de zwam breed of smal aangehecht? Op wat voor houtsoort groeide de zwam? Beuk?
Nog een tip; let op de bovenkant, als ik het goed zie lopen er ronde banen synchroon aan de rand van de zwam.
En probeer grotere foto's te plaatsen (graag ook met een foto van de onderzijde) zodat we meer details van de zwam kunnen zien.

Johannes Ruben

CiteerJohannes,

Om te beginnen is naar het boek van Gerrit Keizer ook de veldgids van Ewald Gerhardt erg handig. Deze is onlangs bijgewerkt. Verder natuurlijk het Basisboek Paddenstoelen van o.a. Nico en Marjo Dam. Hierin staan vele handige Nederlandse sleutels waarmee je op macrosopische kenmerken gaat determineren (voor zover als mogelijk).

En over je houtzwam; het eerste waar je op moet letten is natuurlijk de onderkant; zie je buisjes of iets anders? Is de zwam hard of sponzig, ruikt ie ergens naar, hoe ziet de bovenzijde eruit, viltig, schubbig? Is de zwam breed of smal aangehecht? Op wat voor houtsoort groeide de zwam? Beuk?
Nog een tip; let op de bovenkant, als ik het goed zie lopen er ronde banen synchroon aan de rand van de zwam.
En probeer grotere foto's te plaatsen (graag ook met een foto van de onderzijde) zodat we meer details van de zwam kunnen zien.
Admin. Arno,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord: ik zal er mijn voordeel mee doen!

Houtzwam? Maar welke? Houtzwam spec. / Poyporus spec.? Of?

Bijgaand nog een foto van de onderkant:
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

leo custers

Lijkt op de asgrauwe kaaszwam. Maar dan moeten we wel meer weten: op welke boom, kleur buisjes, verkleuren de buisjes bij druk;kleur vlees. groet leo custers.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Arno van Stipdonk

Johannes,

Je wilde graag hints om de soort eventueel zelf op naam te kunnen brengen. Om een zwam op naam te kunnen brengen zijn er dus vaak allerlei gegevens nodig; belangrijkste zijn de vragen of de onderzijde uit buisjes bestaat en of de zwam hard of sponsachtig aanvoelt.
Overigens denk ik niet aan een Kaaszwam.

Johannes Ruben

CiteerJohannes,

Je wilde graag hints om de soort eventueel zelf op naam te kunnen brengen. Om een zwam op naam te kunnen brengen zijn er dus vaak allerlei gegevens nodig; belangrijkste zijn de vragen of de onderzijde uit buisjes bestaat en of de zwam hard of sponsachtig aanvoelt.
Overigens denk ik niet aan een Kaaszwam.
Admin. Arno, bedankt voor 'de hints'...en probeer het in de praktijk te brengen. Tot dan!

Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

CiteerLijkt op de asgrauwe kaaszwam. Maar dan moeten we wel meer weten: op welke boom, kleur buisjes, verkleuren de buisjes bij druk;kleur vlees. groet leo custers.
Bedankt voor de reactie; ik ga aan de studie...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

anna

Waarom is dit niet "Witte bultzwam" = "Trametes gibbosa" ?
hartelijke groet, Annelien

Arno van Stipdonk

#9
CiteerWaarom is dit niet "Witte bultzwam" = "Trametes gibbosa" ?
Hallo Annelien,

Dat wilde ik al niet prijsgeven. ;)

En Johannes, zeg maar gewoon Arno. Klinkt beter.

Johannes Ruben

CiteerWaarom is dit niet "Witte bultzwam" = "Trametes gibbosa" ?
Annelien,...ik lach me een bult!

Maar wél bedankt voor 'het verlossende woord': Arno, eigenlijk wel jammer (...).

Hoewel het tussen aanhalingstekens staat: ga ik tóch maar op zelfonderzoek uit...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

CiteerJohannes,
En nog een tip : je kunt ook op http://www.soortenbank.nl : Paddenstoelen kijken, mijn site is uitgebreider dan mijn encyclopedie. Verder kan je bij de Witte bultzwam letten op de aanwezigheid van (oude) vruchtlichamen van de Grijze gaatjeszwam (Bjerkandera adusta), omdat de Witte bultzwam meestal eerst op het mycelium van de Grijze gaatjeszwam parasiteert.
Gerrit,

Bedankt voor de tip(s)!  Aanvullend daarop heb ik een aantal wetenswaardigheden gelezen in jouw 'verzamelde postings' (Alle berichten van een gebruiker).

Heb kortelings - met zeer veel belangstelling - een verhandeling gelezen over het gedrag van Valken in casu het lokaliseren van prooidieren (muizen). Meende dat in één van jouw postings te hebben gelezen: Oder?
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

Johannes Ruben

CiteerWaarom is dit niet "Witte bultzwam" = "Trametes gibbosa" ?
Hallo Annelien,

Deze Witte bultzwam [Trametes gibbosa] heb ik inmiddels aan jou opgedragen...
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.