Myotis in spleet Eprave (België)

Gestart door Daandrukker, december 14, 2015, 15:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

http://waarnemingen.be/waarneming/view/113159573
onzeker Franjestaart - Myotis nattereri gezien op 2015-11-28 Massif de la Grotte d'Eprave (Rochefort)
Foto's:


Toelichting:
in spleet vlakbij de grotte d'Eprave. Helaas niet meer van gezien dan de foto toont. Het beest lag op zijn rug, wat franjestaarten vaker schijnen te doen. Daarom ingevoerd als deze soort, maar uiteraard niet zeker.

Weet iemand of met deze foto nog iets te zeggen valt van de soort? Misschien zijn de duimen, de neus of de spierwitte buik (geen foto-effect) nog informatief?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Rob Koelman

Op de foto zie ik een nogal donkergekleurd snoetje. Een franjestaart is een middelgrote vleermuis met een forse snuit. Ik denk daarom eerder aan een baardvleermuis. Ook de donkere vleugels zouden daarmee kloppen. Benieuwd of anderen (René?) het hiermee eens zijn...

Je zult overigens moeten accepteren dat je lang niet alle vleermuizen in overwinteringslocaties kunt determineren. Veel dieren zitten daarvoor te diep weggekropen, waardoor je gewoon te weinig details ziet om tot een zekere determinatie te kunnen komen...
Met vriendelijke groet, Rob

Daandrukker

Dank voor je input Rob, ik heb geen hoge verwachtingen inderdaad. Ik dacht dat baardvleermuizen niet zulke witte buiken hadden? Ben benieuwd wat de anderen hiervan denken ja!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier inderdaad eerder één van de baardjes (meerdere soorten!) van maken dan een franjestaart, maar absoluut niet met zekerheid. Zaken als witheid van de buik (en vachtkleur in het geheel) zijn in zulke situaties behoorlijk zacht, met individuele variatie en effect van lichtval.
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Pfff, ja, zeg het maar... Ik weet het niet, al vind ik je suggestie van onzekere (!!!) franjestaart een hele goede. Ik zie geen kenmerk dat tegen franjestaart pleit: - vorm snuit zou kunnen, dikte van de polsen kan, witheid van de buik past op franjestaart. Echter, andersom past het ook nog op andere soorten. Het dier op de rug liggend is tevens een pro voor een onzekere franjestaart.

Alle juveniele Myotis (maar ook Plecotus, Eptesicus en Pipistrellus) soorten zijn donkerder als juveniel dan als adult dier. Op de donkerte van de snuit afgaan vind ik dan ook nogal tricky. Had  de snuit iets meer zichtbaar geweest, dan was er mogelijk net wat meer van te maken. Heb je niet toevallig net een foto waar net iets meer neus op staat? De neusvorm van Myotis-soorten (dat is zeker dat het dat is) is per soort vrij kenmerkend.
Jammer, ik draai steeds een stukje met mijn hoofd, maar er komt niets aan meer foto bij... O0 ;D :angel: 8)


René


PS: Edit: opeens was er iets onleesbaar super klein geworden.
René Janssen

Daandrukker

Ha René,

Hier nog een close-up van de neus, maar ik denk dat het niet veel extra info oplevert:
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten