Wie herkend deze engerd?

Gestart door thomas112, december 13, 2015, 21:36:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas112

Deze heb ik vandaag gezien en vraag me af wat het kan zijn. (13-12-2015)

Jan van Duinen

Hoi Thomas,
Dit is een dode oorworm die het slachtoffer is geworden van een schimmel.

thomas112

Ok ja dan vind ik het dus nooit in het insecten boek. Dankje wel voor de reactie

Margreet Kwh

Hier een link naar een verwant bericht. Mark van Veen benoemt zo'n schimmel als Entomophaga.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jck

Entomophaga is een geslacht in de familie Tachinidae - de sluipvliegen. Wat je hier nodig hebt, is Entomophthora cf forficulae bij de Paddenstoelen.

James

Douwe van der Ploeg

Entomophaga is ook een schimmel-geslacht, James.
Binnen verschillende rijken (animalia, plantae, fungi, etc) mag een genus maar één keer worden gebruikt, maar er zijn geen regels dat ze per rijk niet herhaald kunnen worden. Er zijn meer gevallen waarin er meerdere genera met dezelfde naam bestaan, of zelfs een soortnaam die op meerdere soorten kan slaan..

Zie ook bijvoorbeeld http://www.indexfungorum.org/names/NamesRecord.asp?RecordID=20218

NB: Of deze schimmel een Entomophthora of Entomophaga is weet ik niks.
Douwe van der Ploeg

jck

Je hebt helemaal gelijk, Douwe. Misschien is deze pagina interessant -

http://waarneming.nl/soort/info/233025

De link naar de forum discussie is de moeite waard, zij het een beetje  :rolleye:

James

thomas112

Dat is zeer interresant. Wat leuk om weer wat nieuws te leren  :duim:

arpwifi

Citaat van: jck op december 15, 2015, 18:45:50 PM
De link naar de forum discussie is de moeite waard, zij het een beetje  :rolleye:
Ja, sorry ... enigszins losgeslagen zoekorgie destijds  :angel: O0
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Sorry hoeft niet, Arp. Het is  :rolleye: omdat de materie heel ingewikkeld is en niet omdat jij alles door elkaar hebt gegooid. Ik ben altijd blij met jouw zoekorgieen en volgens mij zijn vele anderen dat ook.

James

PS Leuk om je weer op het forum te zien.