Hoofdmenu

Mybi 227

Gestart door frankneijts, december 12, 2015, 14:22:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Even de normale mybi-reeks onderbreken voor een iets ander geval, hopelijk is dat niet zo'n probleem:
In november 2008 vond ik in de zogenaamde Ecozone in Acht bij Eindhoven een adult mannetje Witstuitbarmsijs (zie o.a. http://www.dutchavifauna.nl/record/24917) waarvan aanvaarding niet 'straight forward' was o.a. omdat het niet lukte om de stuit goed op de foto's te krijgen en bijv. de snavel niet direct vorm en grootte had die correspondeerden met het 'traditionele' beeld dat men van die soort heeft.
Exact 2 jaar later vond ik op dezelfde plek een ogenschijnlijk vergelijkbare vogel (bijlage) waarvan, omdat hij steeds 'beneden' mij fourageerde, het fotograferen van de stuit nu niet zo lastig was. Helaas echter konden nu de onderstaartdekveren niet goed worden gezien en was het licht slecht. Ondanks dat lijkt het mij dat een aantal waarnemers hier zonder al teveel gewetensbezwaren (ook) een Witstuitbarmsijs van zou hebben gemaakt (zie bijv. deze aanvaarde vogel http://www.dutchavifauna.nl/record/25345).

Het lijkt me dat daar nog wel wat over te zeggen valt? Graag ook leeftijd en eventueel geslacht erbij betrekken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Dat is toch meer iets voor determinatie voor gevorderden Frank? (of misschien DB, waar Chris van Rijswijk meekijkt).
Van de vogel op de foto's zou ik nooit een Witstuitbarmsijs maken... met al die grove strepen. Maar een wetenschappelijk onderbouwde reden heb ik niet.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op december 13, 2015, 22:27:05 PM
Dat is toch meer iets voor determinatie voor gevorderden Frank? (of misschien DB, waar Chris van Rijswijk meekijkt).
Van de vogel op de foto's zou ik nooit een Witstuitbarmsijs maken... met al die grove strepen. Maar een wetenschappelijk onderbouwde reden heb ik niet.

JanHein

Ik heb dezelfde overwegingen gehad Jan Hein maar toch maar gehoopt dat uiteindelijk 'men' naar dit stukje forum komt (en Chris komt hier ook wel 's en anders kan ik m altijd even attenderen). Mocht dat niet zo zijn, kan ik altijd nog voor (de) andere opties kiezen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Juist leuk hier!
O.g.v staart vermoed ik 1ste winter, en snavel lijkt niet op witstuit te wijzen, maar hier moet je even voor gaan zitten want dit zijn echt complexe beesten!
Laat maar even staan graag.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

De staart vind ik onvoldoende zichtbaar om uitspraak over de leeftijd te kunnen doen. De licht roze borst kan wijzen op eerstejaars man maar is ook geen uitsluitend kenmerk. Op grond van zeer licht voorkomen en stuit zou ik er witstuit van maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Chris van Rijswijk

Hoi Frank,

Leuk dat je deze foto's online zet, altijd boeiend om naar barmsijzen te kijken. Nu ben ik vooral vogelfotograaf (met een liefde voor barmsijzen) en is vogels op naam brengen niet echt mijn ding. Daar zijn mijn broers beter in. Toch een paar opmerkingen.

Wat mij opvalt zijn de gesleten tertials, dat verwacht je in november bij een 1e kj vogel. Ook de staartpunten lijken mij erg puntig en dat past mi ook op een 1e kj vogel. De rossige wang kan ik dan niet helemaal plaatsen, dat verwacht je eerder bij een adult (man en sommige vrouwen).

Of de vogel ook rossige tinten op de borst (foto rechts boven) en bij de stuit heeft (foto links onder) vind ik lastig op de foto's te beoordelen. Wellicht wel, maar mogelijk is het de (onscherpe) vegetatie. Als de rossige tinten bij de vogel zelf horen is dat wel goed voor witstuit, een grote barmsijs zou dan meer rode tinten hebben (btw als deze rossige tinten de vogel toebehoren dan kan ik dat niet plaatsen op een 1e kj vogel).

De stuit is mooi wit en de onderstaart is helaas niet helemaal goed te zien. Op de foto rechts onder zie ik een streepje op de onderstaart (zo lijkt het), maar dat hoeft voor witstuiten (wat mij betreft) geen probleem te zijn.

De snavel vind ik niet typisch voor witstuit (niet opvallend fijn), maar ik heb al heel wat witstuiten (excilipes) gezien met een redelijk forse(re) snavel. Verder vraag ik me af of de snavel wel echt fors is bij deze vogel. Op de middelste foto boven is de snavel in zijn geheel te zien dan vind ik hem niet heel fors.

De vogel heeft behoorlijk wat flanktekening, maar ook dat vind ik geen probleem voor een witstuit (op mijn website zijn voldoende witstuiten te vinden die dat ook hebben). Beige tinten rondom die streping (zoals je ziet op de foto rechts boven) vindt Martin Garner in zijn boek 'Winter' wel een probleem. Dat past weer beter op grote barmsijs.

Volgens mij is het handig als we eerst de leeftijd van de vogel vaststellen en daarna verder determineren. Welke leeftijd bedeel jij deze vogel toe, Frank?

Zie ook http://www.birdshooting.nl/index.php/blog/94-barmsijzen-barmsijzen-en-nog-eens-barmsijzen en voor leeftijdsbepaling: http://www.birdshooting.nl/blog/121-geslachts-en-leeftijdsbepaling-bij-barmsijzen 

Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Chris van Rijswijk

Ik heb nog even naar de vogel gekeken, maar volgens mij moet dit wel een adult zijn.

De tertials zijn zo enorm gesleten, het lijkt er mi op dat deze vogel, om wat voor reden dan ook, zijn tertials in het najaar niet heeft geruid. De grote dekvereren hebben een dermate brede witte rand, die moeten wel vers zijn. Dus ik denk dat deze vogel een adult is. Dan kan ik ook de rossige tinten verklaren. Mee eens?
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Oenanthe

Bij barmsijzen duidt slijtage juist op een eerstejaars vogel, althans in de staart. Dat wijst erop dat adulten in de zomer een volledige rui doormaken en dat zou deze vogel dus stempelen tot eerstejaars. Jammer dat ik Jenni & Winkler niet bij de hand heb dan kon ik het controleren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op december 16, 2015, 10:04:49 AM

Bij barmsijzen duidt slijtage juist op een eerstejaars vogel, althans in de staart. Dat wijst erop dat adulten in de zomer een volledige rui doormaken en dat zou deze vogel dus stempelen tot eerstejaars. Jammer dat ik Jenni & Winkler niet bij de hand heb dan kon ik het controleren.

1kj (cabaret?) geen rui van staart.
1kj toppen spits (vooral de middelste), > 1kj toppen rond.
Herman van der Meer