Europese bever of bever

Gestart door BJWolfs, december 07, 2015, 10:06:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

BJWolfs

Op waarneming.nl heb ik 2 verschillende mogelijkheden om bevers in te voeren. De Bever en Europese bever, beide genoemd Castor fiber.
Op beide bevers zijn verschillende waarnemingen ingevoerd?


Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen deze 2?



Rob Koelman

De namen bever en Europese bever worden alleen naast elkaar gebruikt in de 'zoeklijst'. Maakt niet uit welke van de twee je dan aanklikt, de waarneming komt uiteindelijk gewoon onder Europese bever Castor fiber te staan...
Met vriendelijke groet, Rob


Douwe van der Ploeg

Als toevoeging: soorten in de database draaien om de wetenschappelijke namen, hier kan je in principe zoveel of zo weinig Nederlandse namen aan hangen als je maar wilt. Bedenk ook dat dezelfde soortinfo ook voor Observado (de internationale site) wordt gebruikt. Voor Nederland is elke bever C. fiber, maar in het buitenland wil je natuurlijk verschil zien.
Het zou je verbazen hoeveel Europese/Euraziatische hazen, egels, bevers etc. etc. op andere continenten worden ingevoerd.
Douwe van der Ploeg

tekenaar

Op veel plaatsen in Europa komen geen Europese maar Canadese bevers voor. Genetisch verschillen die, en bij de Canadese komt nogal eens een zwarte kleurvariant voor omdat ze afkomstig zijn uit de bontfokkerij. Ik weet niet of niet-zwarte exemplaren aan de hand van uiterlijke kenmerken te onderscheiden zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op december 08, 2015, 19:02:54 PMOp veel plaatsen in Europa komen geen Europese maar Canadese bevers voor.

Voor zover mij bekend gaat het met betrekking tot Canadese bevers in Europa alleen om een aantal locaties in Scandinavië. Daarbuiten is determinatie van bevers dan ook geen probleem (altijd Europese bever).

Donkere individuen komen ook voor bij Europese bevers, vooral onder gefokte dieren (gerichte selectie op deze kleurvariëteit). Bekend zijn in dit verband de zgn. Eiffelbevers, waarbij het deels ging om geïntroduceerde donkere exemplaren afkomstig uit een Russische fokkerij. Nakomelingen van deze donkere bevers doken naderhand ook in ons land op.
Met vriendelijke groet, Rob