Hoofdmenu

Onbekend plantje

Gestart door wouterbosgra, december 07, 2015, 08:11:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Groeide in een scheur in het asfalt van een landingsbaan  ;D  Foto is van gisteren. Iemand een idee?

Rien Ondersteijn

Doet wel erg aan Kransmuur denken met redelijk spitse blaadjes.
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Mij doet het niet aan Kransmuur denken. Wel aan Zandmuur.
Herman van der Meer

wouterbosgra

Sorry, stom om op mn eigen topic te reageren  :rolleye: . Maar: Kan het geen glad walstro zijn? Dat plantje rechts daar zie ik volgens mij een blaadje met een stekeltje aan de top... Daarnaast lijkt het blad ook wat succulent, wat ik beter bij een walstro vindt passen....

Erik Simons

graag eerst invoeren en dan link in topic plaatsen, al veelvuldig gezegd
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

wouterbosgra

Citaat van: Erik Simons op december 07, 2015, 18:04:59 PM

Sorrie Erik, ik snap de wens maar dat gaat niet werken als de waarneming verborgen is...

Erik Simons

da's waar!

heb je het materiaal nog naar huis meegenomen?

dan kun je even kijken of het blad tegenoverstaand, dan wel kransstandig is
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rob Koelman

Citaat van: wouterbosgra op december 07, 2015, 18:19:19 PMmaar dat gaat niet werken als de waarneming verborgen is...

Waarom verborgen?...
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Citaat van: wouterbosgra op december 07, 2015, 18:19:19 PM
Citaat van: Erik Simons op december 07, 2015, 18:04:59 PM

Sorrie Erik, ik snap de wens maar dat gaat niet werken als de waarneming verborgen is...

Volgens mij kun je wel de foto´s van verborgen waarnemingen opnemen via het ´voeg afbeelding toe´ icoontje (dus zonder dat anderen de waarneming kunnen zien). Is volgens mij ook al vaker gezegd, en heeft zeker de voorkeur.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

migratorius

Of het adres van de foto (als jpg) kopiëren en tussen [img] en [/img] zetten.

JanHein

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op december 07, 2015, 19:23:04 PM
Citaat van: wouterbosgra op december 07, 2015, 18:19:19 PMmaar dat gaat niet werken als de waarneming verborgen is...

Waarom verborgen?...
Op een landingsbaan: daar kan ik me wat bij voorstellen.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op december 07, 2015, 21:33:47 PM
Citaat van: Rob Koelman op december 07, 2015, 19:23:04 PM

Waarom verborgen?...
Op een landingsbaan: daar kan ik me wat bij voorstellen.

JanHein

Het is geen goudsbloem dus er zullen wel niet veel mensen zijn die zich toegang willen verschaffen
Herman van der Meer

wouterbosgra

Sorry, het is niet mijn bedoeling om eigenwijs te zijn of om mensen tegen mij in het harnas te jagen. ik heb mijn redenen om waarnemingen verborgen in te voeren, en ook mijn redenen om de foto's hier los te uploaden en niet vanuit de waarneming. Ik vind het niet leuk om daarin zo principieel te moeten zijn maar ik hoop dat mensen dat kunnen accepteren en respecteren. Bij mijn weten is er geen forumregel die dit verplicht en ik vind het jammer dat mijn plantenvraag verzandt in een heel andere discussie.  Mensen die moeite met mijn keuze hebben: Voel je vrij om mijn topics uit protest te negeren of spreek me een keer aan in het veld dan wil ik gerust het eea toelichten. Even goeie vrienden, ik gun een ieder z'n mening.

Dan terug naar waar we hier allemaal voor op een forum zitten: het plantje in kwestie. Ik had geen tijd om materiaal te verzamelen helaas. Gek genoeg ben ik inmiddels redelijk 95% overtuigd van piepjong glad walstro, maargoed echt zekerheid zullen we niet krijgen denk ik. Bedankt voor jullie hulp!

M.V.S

Ik zal er één keer op reageren, en daarna niet meer. Ik ben altijd bereid een vraag van je te beantwoorden, maar die irritatie bij sommige mensen wek je zelf op.

Je kunt je ook afvragen waar die opmerkingen door veroorzaakt worden, in plaats van alleen maar te zeggen dat het jouw keuze is om het zo in te voeren. Verplaats je eens in al die geweldige mensen die je hier helpen, in plaats van alleen je eigen punt te verdedigen zonder daarbij echte argumenten te noemen. Dat frustreert mensen.

Je geeft veel te weinig informatie bij de waarnemingen waar je naar vraagt. Ook als je het gebied voor je wilt houden, kun je wel vertellen in welke provincie het is, welke grondsoort, etc. Ik kan me geen gebieden bedenken die ZO geheim zijn dat ze niet eens met een provincie vermeld mogen worden.

Verder raad ik je aan je tijd beter in te delen. Het komt geregeld voor dat je geen tijd had iets mee te nemen, geen tijd had kenmerken te bekijken of geen tijd had om meer dan één wazige foto te maken. Je vraagt hier om determinatiehulp; het minste wat je dan kunt doen is er voor zorgen dat de basis qua informatie goed is.

Nu moet je jezelf bijvoorbeeld afvragen of je op deze vage foto een stekelpuntje ziet, terwijl je dat zelf ook prima had kunnen zien toen je de plant uit de grond trok. Hier geef je mij in ieder geval het idee dat je zelf zo min mogelijk moeite doet en en ander aan het determineren zet. Dat zul je vast niet zo bedoelen, maar zo komt het nu wel over.
Groetjes, Marc

Rense Haveman

Landingsbaan, zand, galium saxatile....
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Citaat van: wouterbosgra op december 07, 2015, 23:41:56 PM
Sorry, het is niet mijn bedoeling om eigenwijs te zijn of om mensen tegen mij in het harnas te jagen. ik heb mijn redenen om waarnemingen verborgen in te voeren, en ook mijn redenen om de foto's hier los te uploaden en niet vanuit de waarneming. Ik vind het niet leuk om daarin zo principieel te moeten zijn maar ik hoop dat mensen dat kunnen accepteren en respecteren. Bij mijn weten is er geen forumregel die dit verplicht en ik vind het jammer dat mijn plantenvraag verzandt in een heel andere discussie.  Mensen die moeite met mijn keuze hebben: Voel je vrij om mijn topics uit protest te negeren of spreek me een keer aan in het veld dan wil ik gerust het eea toelichten. Even goeie vrienden, ik gun een ieder z'n mening.

Met Marc eens: misschien niet je bedoeling om mensen tegen je in het harnas te jagen, maar de irritatie wek je zelf op door je beweegredenen in het vage te laten. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat je waarnemingen vervaagd invoert, en ik heb er ook geen problemen mee dat mensen soms planten willen weten die ze niet willen invoeren en dan apart een foto bij het bericht voegen. Maar door dus vaak planten op deze wijze te vragen roep je een 'wel de lusten, maar niet de lasten'-gevoel op bij de mensen die de moeite nemen af en toe jouw vragen te beantwoorden. Daar kun je je redenen voor hebben, maar ik kan zo geen valide reden verzinnen (je wekt iig de indruk dat je de waarnemingen wel invoert, waarom dan niet in je topic 'direct linken'?) zeker omdat je ook bijvoorbeeld waarnemingen op het buitenlandforum (zoals Madeira) op dezelfde wijze vraagt, ik meen me te herinneren dat je daar ook ooit wel eens beterschap heb belooft.....

Verder heeft Hisko ook wel eens een campagne gehouden voor minder foto's op het forum, en meer directe links, ik geloof dat dat om serverruimte ging (het forum draait op een andere server als de site) & voorkomen van dubbele serverbelasting. Maar hier weet ik het fijne niet van, wellicht is dit achterhaald.

Dus inderdaad een vervelend onderwerp, m.i. kun je daar zelf wat aan doen door je beweegredenen toch hier neer te zetten, ik verwacht dat het anders toch periodiek terug gaat komen. Verder inderdaad niks persoonlijks hoor  :) .

En idd met Rense eens G. saxatile.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

wouterbosgra

Citaat van: M.V.S op december 08, 2015, 00:15:28 AM
Ik zal er één keer op reageren, en daarna niet meer. Ik ben altijd bereid een vraag van je te beantwoorden, maar die irritatie bij sommige mensen wek je zelf op.

Je kunt je ook afvragen waar die opmerkingen door veroorzaakt worden, in plaats van alleen maar te zeggen dat het jouw keuze is om het zo in te voeren. Verplaats je eens in al die geweldige mensen die je hier helpen, in plaats van alleen je eigen punt te verdedigen zonder daarbij echte argumenten te noemen. Dat frustreert mensen.

Je geeft veel te weinig informatie bij de waarnemingen waar je naar vraagt. Ook als je het gebied voor je wilt houden, kun je wel vertellen in welke provincie het is, welke grondsoort, etc. Ik kan me geen gebieden bedenken die ZO geheim zijn dat ze niet eens met een provincie vermeld mogen worden.

Verder raad ik je aan je tijd beter in te delen. Het komt geregeld voor dat je geen tijd had iets mee te nemen, geen tijd had kenmerken te bekijken of geen tijd had om meer dan één wazige foto te maken. Je vraagt hier om determinatiehulp; het minste wat je dan kunt doen is er voor zorgen dat de basis qua informatie goed is.

Nu moet je jezelf bijvoorbeeld afvragen of je op deze vage foto een stekelpuntje ziet, terwijl je dat zelf ook prima had kunnen zien toen je de plant uit de grond trok. Hier geef je mij in ieder geval het idee dat je zelf zo min mogelijk moeite doet en en ander aan het determineren zet. Dat zul je vast niet zo bedoelen, maar zo komt het nu wel over.

Hoi Marc, hier past mij wel een excuus denk ik. Ik probeer bij mijn vragen altijd vindplaats en ook tijd van het jaar aan te geven waar ik denk dat dat van toepassing is. Dat ik dat hier vergeten ben is slordig. 

Ook in je andere punt kan ik me wel herkennen: het zijn vaak de snelle foto's die ik hier op het forum plaats. De reden is simpel: Plantjes waarbij ik de tijd heb om rustig te sleutelen lukken meestal wel. Ik denk dat iedere plantenfanaat mijn probleem wel herkent: soms wordt je geacht een wandeling te maken waarbij de focus niet op de natuur, maar op je gezelschap ligt. In de praktijk betekent dat: niet stoppen bij elk plantje. En ja, dat vindt ik soms best lastig  ;D 

Ik ben dan toch te fanatiek om het erbij te laten én ik vind persoonlijk jullie determinatie van dit soort snelle of wazige foto's vaak ook juist heel leerzaam.

wouterbosgra

Citaat van: Datura op december 08, 2015, 09:26:30 AM
Citaat van: wouterbosgra op december 07, 2015, 23:41:56 PM

Met Marc eens: misschien niet je bedoeling om mensen tegen je in het harnas te jagen, maar de irritatie wek je zelf op door je beweegredenen in het vage te laten. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat je waarnemingen vervaagd invoert, en ik heb er ook geen problemen mee dat mensen soms planten willen weten die ze niet willen invoeren en dan apart een foto bij het bericht voegen. Maar door dus vaak planten op deze wijze te vragen roep je een 'wel de lusten, maar niet de lasten'-gevoel op bij de mensen die de moeite nemen af en toe jouw vragen te beantwoorden. Daar kun je je redenen voor hebben, maar ik kan zo geen valide reden verzinnen (je wekt iig de indruk dat je de waarnemingen wel invoert, waarom dan niet in je topic 'direct linken'?) zeker omdat je ook bijvoorbeeld waarnemingen op het buitenlandforum (zoals Madeira) op dezelfde wijze vraagt, ik meen me te herinneren dat je daar ook ooit wel eens beterschap heb belooft.....

Verder heeft Hisko ook wel eens een campagne gehouden voor minder foto's op het forum, en meer directe links, ik geloof dat dat om serverruimte ging (het forum draait op een andere server als de site) & voorkomen van dubbele serverbelasting. Maar hier weet ik het fijne niet van, wellicht is dit achterhaald.

Dus inderdaad een vervelend onderwerp, m.i. kun je daar zelf wat aan doen door je beweegredenen toch hier neer te zetten, ik verwacht dat het anders toch periodiek terug gaat komen. Verder inderdaad niks persoonlijks hoor  :) .

En idd met Rense eens G. saxatile.

Hoi Kim,

Laat ik voorop stellen dat ik erg dankbaar ben voor al jullie hulp, ik denk dat ik overall meer kennis opdoe op waarneming.nl dan aan de hand van alle boeken. Ook vind ik het jammer dat ik nog niet genoeg van planten afweet om bij deze soortgroep op het forum mee te helpen. Ik denk dat ik dat beter aan de experts kan overlaten  ;D  Op dat gebied kan ik me je lusten/lasten gevoel wel voorstellen. Daarnaast voer ik al mijn waarnemingen netjes in. Wellicht niet zo veel als de echte toppers, maar dit jaar toch weer 9.000. Helaas verborgen inderdaad, maar over een aantal jaar komen ze alsnog vrij. Hopelijk helpt dat wat.

Planten in het buitenland zijn ook nog een groot probleem voor me, omdat dat meestal vakanties zijn waar je niet voor elk plantje kan stoppen. En ook geen zware gidsen (alle soortgroepen!) kan meenemen. Ik zit hier nog met een archief van plusmin 15.000 nog uit te zoeken foto's van obscure dingetjes van soms wel 10 jaar geleden. Daar ben ik niet trots op, maar weggooien vind ik dan ook weer zonde. Ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee aanmoet, want ik voel wel aankomen dat dat ook niet allemaal kwalitatief hoogwaardige vragen gaan worden: Oef had dat plantje op die bergtop uit 2004 nou wel of geen afstaande beharing?  :rolleye:  Een deel heb ik al wel ingevoerd als plant onbekend, om in ieder geval de plaats en tijd goed vast te leggen. Ook dat komt misschien wat lui over, zoveel onuitgezochte rotzooi.

In de winter gooi ik toch gedoseerd af en toe wat op de forums, en ik heb stiekum een fantasie dat als ik ooit een been breek of te oud wordt om naar buiten te gaan, ik deze zooi onder handen kan nemen. Maar misschien kom ik er ook wel nooit aan toe, wie zal het zeggen...

Hopelijk helpt dit stukje achtergrond wat, en nogmaals: Als mensen geen zin hebben om op mijn (soms slordige) vragen te reageren snap ik dat volkomen! En de mensen die de moeite wel nemen ben ik erg dankbaar.

Datura

Hoi Wouter,

Zoals gezegd: geen enkele probleem met het verborgen invoeren van waarnemingen, daar heb ik er zelf ook best veel van (die ook over een aantal jaar 'vrijkomen') en idd goed om te weten dat je alles invoert (die 9000 is iig nog het dubbele van het aantal waarnemingen dat ik dit jaar heb ingevoerd, ik moet dus meer naar buiten :), hier heb ik alleen 2 beperkende factoren, 1 van 3 en 1 van 5 jaar oud :). De opmerkingen gaan ook meer over de manier van het ijvoegen van de foto's & zoals Marc terecht opmerkt: het dan geven van meer info over standplaats etc. (waarvan je al gezegd hebt dat je dat idd hier vergeten was).

Citaat van: wouterbosgra op december 08, 2015, 09:45:23 AM

Planten in het buitenland zijn ook nog een groot probleem voor me, omdat dat meestal vakanties zijn waar je niet voor elk plantje kan stoppen. En ook geen zware gidsen (alle soortgroepen!) kan meenemen. Ik zit hier nog met een archief van plusmin 15.000 nog uit te zoeken foto's van obscure dingetjes van soms wel 10 jaar geleden. Daar ben ik niet trots op, maar weggooien vind ik dan ook weer zonde. Ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee aanmoet, want ik voel wel aankomen dat dat ook niet allemaal kwalitatief hoogwaardige vragen gaan worden: Oef had dat plantje op die bergtop uit 2004 nou wel of geen afstaande beharing?  :rolleye:  Een deel heb ik al wel ingevoerd als plant onbekend, om in ieder geval de plaats en tijd goed vast te leggen. Ook dat komt misschien wat lui over, zoveel onuitgezochte rotzooi.

Heel herkenbaar!  ;D Voer ze gerust als 'Plant onbekend' in dan komen Rutger, Erik, Antoon of ik er ooit wel eens langs (ik kan me een flink aantal cevennen waarnemingen herinneren, waar we toch redelijk uitkwamen).  :duim:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides