welke wants?

Gestart door miriam, augustus 31, 2007, 17:36:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

miriam

Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier, en sinds een tijdje bezig met fotograferen van insecten. Tijdens mijn vakantie in het Eiffelgebied heel veel mooie diertjes gevonden en gefotografeerd, en nu thuis aan het uitzoeken welke diertjes ik nu op de foto heb. Over het algemeen lukt dat goed, de meesten heb ik al gevonden. Maar ik heb er een paar waarbij het me nog totaal niet lukt, en ik was benieuwd of jullie een idee hadden (vast wel ;) ).

Hier zijn ze:


de eerste. Hij zat op een plek met een heleboel vuurwantsen, waardoor ik me afvroeg of dit misschien een jonger stadium in de ontwikkeling is van de vuurwants. Iemand een idee?
(Helaas geen beter foto, hierna verdween het onder een blad en was niet meer terug te vinden....)


Dan de tweede, dit is dacht ik wel duidelijk een wants. Ik vond hem het meest lijken op de berkenswants: kwa grootte vorm en tekening leek dat goed overeen te komen, alleen de kleur is anders dan op de foto's die ik vond van de berkenwants. Wat denken jullie: toch een berkenwants, en varieert de kleur, of is het een andere soort (en welke dan)?


En de laatste, een nymf (toch?), die ik een keer op een madeliefje en een keer op een struik ben tegengekomen. Van deze heb ik echt helemaal geen idee. Ben benieuwd of iemand 'm kent.

dat waren ze, alvast heel erg bedankt voor het kijken, ik ben erg benieuwd!

Groetjes, Miriam

Arp

#1
Hallo Miriam,

Ik ben allerminst een wantsenweter, maar misschien heb je er alvast wat aan:
1 - Is idd een vuurwantsnimf, ik denk laatste stadium
2 - Geen idee
3 - Volgens mij en zo te zien een bessenwants (?), ook laatste nimfstadium (?) (al vind ik de roze streepjes wat onwennig  :unsure:

Ben benieuwd of de experts het ook zo zien (nou ja, 1 en 3 dan  :gap: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelandlibeer

Tweede is Rhaphigaster nebulosa.

miriam

Super, dank jullie wel!

Arp

CiteerTweede is Rhaphigaster nebulosa.
Tsjonge, zo bleek? Had daar even aan gedacht, maar weer laten varen. Ik ken ze alleen uit Frankrijk (hier nog niet tegengekomen), en dan toch veel bruiniger. Is dit dan een normale kleur voor Nederland misschien, of ben ik in F ook gewoon niet genoeg verschillende tegengekomen?

Was je het met die andere twee eens overigens?

@Miriam: Mijn antwoorden niet te serieus nemen hoor, zijn maar lekengokjes :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)