Hoofdmenu

mycena

Gestart door Willy, december 04, 2015, 15:01:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/112972176
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-12-04 Dedemsvaart
Foto's:






Toelichting:
Gevonden op de schors van een boom,is dit een Suikermycena?Gezien de korreltjes op de hoed.
De grootste is 5mm groot
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wimperzwam

Jammer dat de basis en de aanhechting aan het substraat niet is te zien, durf het nu niet zeker te zeggen, kan mogelijk ook nog M. clavularis zijn.

Mvgr.,
Henk Huijser.


Willy

Ik ga morgen kijken of ik daar foto's van kan maken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

M.clavularis groeit toch alleen maar in naaldbossen maar deze zit op een loofboom.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wimperzwam

Waar haal je die wijsheid vandaan? M. clavularis groeit (in Nederland) vooral op schors van loofhout (Wilg, Populier enz.).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Hallo Henk,deze foto's vanmorgen gemaakt hoop dat dit duidelijkheid geeft.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wimperzwam

Willy, clavularis is iets anders dan clavicularis. De foto' s laten in ieder geval zien dat er een basal schijfje aan de steel zit maar voor mij nog net met te weinig detail. Blijf toch wat twijfelen tussen M. adscendens en M. clavularis. Heb de beschrijvingen nog eens na gekeken, een kenmekend verschil is ook nog het aftrekbare hoedhuidje bij clavularis (was ik vergeten te noemen), is ook niet gemakkelijk te doen bij hoedjes van 5 mm.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Willy

Ik heb bij 3 zwammetjes een poging gedaan om het hoofdhuidje ter verwijderen maar dat lukt niet breekt doormidden.
Wel een paar micfoto's gemaakt.Suikermycena?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wimperzwam

Cheilocystiden kloppen zo te zien met M. adscendens. Had me niet gerealiseerd dat je over een microscoop beschikte want dan is het verschil wel heel gemakkelijk te zien. M. adscendens basidia 2-sporig (volgens mij op een van jouw foto's links te zien) en elliptische sporen; M. clavularis basidia 4-sporig en sporen circa rond.

Mvgr.,
Henk Huijser.