Een rusp op een Braamstruik

Gestart door thomas112, december 04, 2015, 14:20:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas112

Deze heb ik gespot op een Braam, deze was een pop aan het weven? Dit was op 6 Mei 2014.

Rayan Majoor

Inderdaad een rups, maar van welke soort weet ik zo gauw niet.
En hij was geen pop aan het weven nee. Sowieso is de pop gewoon wat het dier zelf is en weeft hij het niet (het is namelijk de huid). En een cocon was hij ook niet aan het maken volgens mij. Hij ziet er ook niet uit alsof hij bijna gaat vervellen dus dat kan het ook niet zijn. Voor mij blijven er dan twee mogelijkheden over:
óf hij is net verveld, heeft zijn oude huid al opgegeten/weggegooid en zie je nog het spinseltje waar hij op zat, óf hij is een spinseltje aan het maken omdat hij geparasiteerd is. Nu doet dan het 'gif' van de sluipwespjes zijn intrede en laat de rups een spinseltje maken zodat hij veilig en stevig vastzit op het moment dat de wormpjes/sluipwespjes eruit komen. Dat laatste vind ik het best wel op lijken, als ik kijk naar hoe dat er bij mij altijd uitzag.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Olger Krischan

Hoi allen,

Dit is waarschijnlijk een rups uit bladroller familie (Tortricidae), welke weet ik niet, en het is bezig het blad aan elkaar te rollen. Waarschijnlijk eerst randen naar elkaar toe en vervolgens blad dicht. Dit is het nest waar rups in ieder geval 1 vervelling leeft.

Andere rupsen families doen dit ook, bijv Muntvlinder (grasmotten), maar het doet mij denken aan Tortricidae. Zie ook:
http://www.microlepidoptera.nl/soorten/thumbnail_index.php?familie=Tortricidae&type=larve

Groeten,
Olger

Rayan Majoor

hmmm... niet aan gedacht dat het een micro kon zijn... vond het best wel op een macro lijken. Maar inderdaad, micro's spinnen op deze manier het blad tot een rolletje of huisje dus dat zou ook een optie kunnen zijn
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thomas112

Ja dat leek mij ook het geval te zijn. Bijvoorbeeld de rups van de atalanta doet dat ook volgens mij. Deze rups was zeker een 3 cm groot toen ik deze fotografeerde. Kan dat voor een micro?

Rayan Majoor

atalanta doet het samenspinnen op een andere manier, maar inderdaad, macro's doen het ook wel eens op deze manier. Ik verwachtte deze rups eerder als een van de uilen en die zie ik het nou niet bepaald vaak doen.
En een microrups kán inderdaad zo groot worden, maar er zijn volgens mij niet veel soorten die zo groot worden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thomas112