welk beestje is dit?!

Gestart door Rayan Majoor, december 03, 2015, 15:29:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/112955393
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-11-27 Barneveld - de Koot / Vogelbuurt
Foto's:














Toelichting:
dit insect kwam ik tegen toen ik in de tuin aan het werk was. Bij het maken van een kuil (ongeveer 7 cm. diep) zag ik dit beestje opeens. Op het eerste moment dacht ik aan een termiet, maar die leven in groepen. Een keverlarve vond ik het ook niet helemaal op lijken (de soorten die ik ken tenminste niet). Ook hebben keverlarven, voor zover ik weet, geen achterpoten (zoals de naschuivers van een rups) die ik hier wel zie en ook niet twee aparte uitsteekseltjes aan het uiteinde. Toen ik het beestje binnenhaalde voor betere foto's, bleek hij enorm snel te kunnen lopen en heel actief te zijn. Als ik hem aanraakte probeerde hij mij te bijten en bij de aarde gelegd probeerde hij zo snel mogelijk onder de aarde te komen. Grootte: tussen de 1,7 en 1,9 cm. Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn...
Indien nodig heb ik nog andere foto's, maar de kwaliteit zal niet beter zijn...
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Olger Krischan

 loopkever (carabidae spec) larve ?

Rayan Majoor

hmm... heeft qua vorm, houding v.d. poten en uitsteekseltjes er wel wat van weg ja... nog tot soort te bepalen?
Zet hem zolang op larve loopkever onbekend
Bedankt voor de reacties!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl