Witkopgors - Broekhuizen

Gestart door Edwin Schuller, december 01, 2015, 14:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

In het noorden van Монгол Улс zijn hybriden door mij niet gevonden. Witkop- is daar  erg algemeen (10-tallen territoria alleen al bij doorkruisen van ~100 vierkante km; gorzen vervangen vinken; op een enkele Appelvink na) en tot op korte afstanden te benaderen maar geen geel, 'k heb daar als het kon op gelet.

Oenanthe

Er is een tijd geweest dat geelgors en witkopgors als conspecifiek werden beschouwd. Zo erg zal het tegenwoordig niet meer zijn maar bastaardering op grote schaal is al lang bekend.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Dit is meen ik het eerder als mogelijke witkopgors/hybride gemelde vrouwtjestype:



O.b.v. de ook op foto's zichtbare tekening maakten we er in het veld vandaag een Geelgors van.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

gerdwichers8

gisteravond het artikel gelezen van Panov. Wat ik er van begrepen heb is dat niet Witkopgors met Geelgors wordt verontreinigd maar Geelgors met Witkop. Helaas ben ik vandaag niet in de gelegenheid om dit nogmaals door te lezen maar mijns inziens wordt hiermee het hele geopperde probleem juist ontkracht: 'Witkopgors met Geelgors invloeden'  is dan gewoon een  Geelgors met Witkopinvloeden; Witkopgors daarentegen met Geelgorsinvloeden, zou dan als Witkopgors eruit zien en niet als de hybride.

migratorius

Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2015, 12:14:17 PM
gisteravond het artikel gelezen van Panov. Wat ik er van begrepen heb is dat niet Witkopgors met Geelgors wordt verontreinigd maar Geelgors met Witkop. Helaas ben ik vandaag niet in de gelegenheid om dit nogmaals door te lezen maar mijns inziens wordt hiermee het hele geopperde probleem juist ontkracht: 'Witkopgors met Geelgors invloeden'  is dan gewoon een  Geelgors met Witkopinvloeden; Witkopgors daarentegen met Geelgorsinvloeden, zou dan als Witkopgors eruit zien en niet als de hybride.
Zo heb ik het ook gelezen. Daaruit zouden radicale lijstjesbewakers kunnen concluderen dat je een "witte" Witkopgors zonder genetisch onderzoek niet kan tellen, maar dat gaat mij te ver!

JanHein

pdeknijff

Dat staat er wel, maar kun je o.g.v. hun gegevens helemaal niet afleiden.
Zij reppen van kastanjebruin op de keel van een Geelgors als bewijs van Witkop invloed.
We hebben het hier over al dan niet gele randjes aan de pp's.
Alleen als we exact weten waardoor die gele randjes of die kastanjebruine keel wordt veroorzaakt, kunnen we een uitspraak doen over de richting van introgressie.
De DNA gegevens uit dit verhaal laten wel toe om te concluderen dat hybrides m.b.v. DNA gevonden kunnen worden.
Niets meer, en niets minder. Exact waarom die vogels hybrides waren kan ik nergens in het verhaal terugvinden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Ik heb nog wel een "Geelgors met "kastanjebruin op de keel" maar eerlijk gezegd heb ik die nooit als een hybride X Witkopgors gezien:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citaat van: frankneijts op december 07, 2015, 15:40:07 PM
Ik heb nog wel een "Geelgors met "kastanjebruin op de keel" maar eerlijk gezegd heb ik die nooit als een hybride X Witkopgors gezien:
Byers et al 1995 (Buntings & Sparrows) laat van de 3 mannetjes Geelgors er 2 zien met een roodbruine mondstreep ( citrinella & erythrogenys), maar schrijft voor adult man breeding: 'Malar stripe usually absent, but may be rufous and quite prominent.', Adult man non-breeding: 'Malar stripes may be present' en voor 1e winter man: 'in these birds [mij onduidelijk welke vogels, waarschijnlijk de wat bruinere individuen] the malar stripe is more prominent'. En laten we wel wezen, een mannetje Witkopgors heeft geen rufous malar stripe, maar een geheel bruine keel. Dus ik zou vooral niet van mening veranderen als ik jou was ;)

Thijs Fijen

August

Een verzoek. Iedereen die nog gaat zoeken naar de Witkopgors de komende periode graag een zakje zaad meenemen en die te strooien op de voerplaats.  Bvd
Namens de Dippers  ;D
August van Rijn

Rob Koelman

Citaat van: August op december 08, 2015, 08:44:25 AMEen verzoek. Iedereen die nog gaat zoeken naar de Witkopgors de komende periode graag een zakje zaad meenemen en die te strooien op de voerplaats.  Bvd
Namens de Dippers  ;D

Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op december 07, 2015, 17:36:30 PM
... En laten we wel wezen, een mannetje Witkopgors heeft geen rufous malar stripe, maar een geheel bruine keel. ... ;)

Dat klopt Thijs maar zie 's het artikel van Panov et al. in DB (vol. 24 no. 1) en met name 'Figure 2' op blz. 19 hoe variabel de hoeveelheid roodbruin kan zijn bij hybriden: dat varieert van een bruine begrenzing (boven òf onder) van de mondstreep (maar meestal + rosse oogring) tot hoeveelheid en tekening inderdaad identiek aan Witkopgors maar alle wit is dan geel. Zelfs kan alle bruin ontbreken maar dan zijn alle lichte kopdelen wit.
Maar ik blijf 'mijn' vogel gewoon een Geelgors vinden hoor  ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JvdA

Iemand enig idee of er deze week nog gezocht is?


Groet,
Jaap van den Andel
Jaap van den Andel

migratorius

Laatste melding van Geelgors op 8 december. Ik denk dat 's avonds tot 15 minuten na zonsondergang de slaapplek bekijken nog altijd succesvol kan zijn... maar dat deed zelfs zaterdag bijna niemand!

JanHein

PieterH

Citaat van: JvdA op december 11, 2015, 19:37:10 PM
Iemand enig idee of er deze week nog gezocht is?


Groet,
Jaap van den Andel

Dinsdag 8 december met Frank Roos en twee Duitsers op de slaapplek gepost totdat het te donker werd.
Alleen vele Geelgorzen zien aankomen , maar de Witkop niet kunnen ontdekken.
Groeten , Pieter Hilgeman

Edwin Schuller

#106
Edwin Schuller

frankneijts

#107
Citaat van: Edwin Schuller op december 16, 2015, 08:43:47 AM
Nog eentje?!? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/113177255
Vandaag ook aanwezig -> http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=92659&page=1


Zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=345798.msg1902409;boardseen#new
Niet "nog eentje" overigens want tot dusverre ble(e)k(en) de Limburgse vogel(s) eerder bleke Geelgorzen of (hooguit) hybriden maar dat Zeeuwse beestje heeft heel wat betere papieren voor een (zuiver lijkende) Witkopgors .. 8)  (heb t even alleen over het/de wijfje(s): het Limburgse mannetje staat buiten verdenking..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

Dan is het er toch nog steeds "nog eentje"? :)
Edwin Schuller

lennartv

Wat denken we trouwens van de leeftijd? In het veld vielen mij de rossige flanken en borst op. Op een foto van een geringde 1e kj was op die plekken veel meer wit te zien
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

pdeknijff

Ik vermoed 1KJ.
Staartpennen lijken erg puntig.
Op een aantal foto's van de rechtervleugel lijkt een subtiel ruicontrast tussen de buitenste drie PC's en de anderen te zien. De drie buitenste hebben warmere lichte randjes dan de overigen die bijna witte randjes hebben.
Alleen 1KJ vogels kunnen ruicontrast laten zien (hoeft niet). en vaak is de allula dan nog het beste, maar die zul je in het veld vrijwel nooit compleet te zien krijgen.

Zie voor herkenning overigens ook:

http://birdingfrontiers.com/category/buntings/
op ca. 3/5 naar beneden scrollen voor een zeer goede uitleg n.a.v. een vrouwtje uit november 2011.
MG waagt zich daar niet aan leeftijden.



Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Gerard Troost

Citaat van: pdeknijff op december 16, 2015, 15:49:33 PM
Zie voor herkenning overigens ook:

http://birdingfrontiers.com/category/buntings/
op ca. 3/5 naar beneden scrollen voor een zeer goede uitleg n.a.v. een vrouwtje uit november 2011.
MG waagt zich daar niet aan leeftijden.

http://birdingfrontiers.com/2014/01/18/female-pine-bunting-time-to-look/

En wat zullen we MG missen :(
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

M. Hoogteijling

Omdat ik morgen pas naar witkopgors kan: vandaag tot 14:43 opgevoerd en ik ben benieuwd of ze wel tot later is gezien.  Wie info heeft, graag.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

snwja3

Citaat van: M. Hoogteijling op december 17, 2015, 20:23:10 PM
Omdat ik morgen pas naar witkopgors kan: vandaag tot 14:43 opgevoerd en ik ben benieuwd of ze wel tot later is gezien.  Wie info heeft, graag.

Uit goede bron, is t/m het donker gezien.
Wietze Janse

M. Hoogteijling

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Christian

Citaat van: pdeknijff op december 16, 2015, 15:49:33 PM
Ik vermoed 1KJ.
Staartpennen lijken erg puntig.
Op een aantal foto's van de rechtervleugel lijkt een subtiel ruicontrast tussen de buitenste drie PC's en de anderen te zien. De drie buitenste hebben warmere lichte randjes dan de overigen die bijna witte randjes hebben.
Alleen 1KJ vogels kunnen ruicontrast laten zien (hoeft niet). en vaak is de allula dan nog het beste, maar die zul je in het veld vrijwel nooit compleet te zien krijgen.

Zie voor herkenning overigens ook:

http://birdingfrontiers.com/category/buntings/
op ca. 3/5 naar beneden scrollen voor een zeer goede uitleg n.a.v. een vrouwtje uit november 2011.
MG waagt zich daar niet aan leeftijden.


Primary covert (PC) rui tijdens een gedeeltelijke post-juveniele rui is vrij exceptioneel bij zangvogels, de enige groep waarbij je het met enige regelmaat tegen zou kunnen komen zijn vink-achtigen en misschien een over-enthousiaste Zwartkop. Voor het op leeftijd brengen van gorzen kan je beter een combinatie van tertialvorm, contrast in tertials/armpennen, staartvorm en algehele staat van de handpennen (gesleten vs niet gesleten) gebruiken.
Christian Brinkman

rinsevdvliet


joostdejong

N.a.v. vanochtend:

  • als je na iedere tien foto's een stap vooruit doet zit je fout,
  • als je ontevreden bent over je foto's, spaar voor beter spul ipv dichterbij proberen,
  • als de vogel vanuit het gras het hek invliegt en daarna aan de andere kant gaat foerageren dan is 4m misschien de magische grens ipv de gewilde 2m
  • als je de vogel over de dijk weet te pesten, ga dan niet door het veldje banjeren waar de rest met scoop aan het speuren is
Joost de Jong

Rob Koelman

Citaat van: joostdejong op december 22, 2015, 20:24:21 PM
N.a.v. vanochtend:

  • als je na iedere tien foto's een stap vooruit doet zit je fout,
  • als je ontevreden bent over je foto's, spaar voor beter spul ipv dichterbij proberen,
  • als de vogel vanuit het gras het hek invliegt en daarna aan de andere kant gaat foerageren dan is 4m misschien de magische grens ipv de gewilde 2m
  • als je de vogel over de dijk weet te pesten, ga dan niet door het veldje banjeren waar de rest met scoop aan het speuren is


Oei Joost, gedurfde uitspraken!

Voor je het weet haal je je de gram van twitchend Nederland over je heen... (Zie de discussie over de woestijntapuit van Terschelling)
Met vriendelijke groet, Rob

joostdejong

Citaat van: Rob Koelman op december 22, 2015, 20:40:20 PM
Oei Joost, gedurfde uitspraken!

Voor je het weet haal je je de gram van twitchend Nederland over je heen... (Zie de discussie over de woestijntapuit van Terschelling)
Ik was eigenlijk op zoek naar de gram van de kiekjes-makende-mongolenwaaier. :)

Maar zoals iedere bijzonderheden-thread het (jammer genoeg) nodig heeft was het meer de dagelijkse 'denk na'-post.
Joost de Jong