Witkopgors - Broekhuizen

Gestart door Edwin Schuller, december 01, 2015, 14:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Edwin Schuller

frankcoenjaerts

#1
Citaat van: Edwin Schuller op december 01, 2015, 14:42:11 PM
Dit lijkt er meer op: http://waarneming.nl/waarneming/view/112923111

Als ik deze http://waarneming.nl/foto/view/9900265 foto opblaas kan ik niks vinden wat een man Witkopgors tegenspreekt (?)....
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankneijts

Citaat van: frankcoenjaerts op december 01, 2015, 15:28:23 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 01, 2015, 14:42:11 PM
Dit lijkt er meer op: http://waarneming.nl/waarneming/view/112923111

Als ik de eerste foto opblaas kan ik niks vinden wat een man Witkopgors tegenspreekt (?)....


Ik ook niet Frank maar vooral de laatste foto vind ik nog het meest overtuigend ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankcoenjaerts

Citaat van: frankneijts op december 01, 2015, 15:34:50 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op december 01, 2015, 15:28:23 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 01, 2015, 14:42:11 PM
Dit lijkt er meer op: http://waarneming.nl/waarneming/view/112923111

Als ik de eerste foto opblaas kan ik niks vinden wat een man Witkopgors tegenspreekt (?)....


Ik ook niet Frank maar vooral de laatste foto vind ik nog het meest overtuigend ..

Ik zat op de overzichtspagina voor Witkopgors foto's  Frank, daar is de volgorde anders.
Overigens zocht ik daar naar de foto van Mariet's vogel van twee weken geleden. Was, bizar maar waar, een andere...
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankneijts

Citaat van: frankcoenjaerts op december 01, 2015, 16:07:22 PM
Citaat van: frankneijts op december 01, 2015, 15:34:50 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op december 01, 2015, 15:28:23 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 01, 2015, 14:42:11 PM
Dit lijkt er meer op: http://waarneming.nl/waarneming/view/112923111

Als ik de eerste foto opblaas kan ik niks vinden wat een man Witkopgors tegenspreekt (?)....


Ik ook niet Frank maar vooral de laatste foto vind ik nog het meest overtuigend ..

Ik zat op de overzichtspagina voor Witkopgors foto's  Frank, daar is de volgorde anders.
Overigens zocht ik daar naar de foto van Mariet's vogel van twee weken geleden. Was, bizar maar waar, een andere...


Inderdaad bizar Frank maar in de Kempen hebben we ook al s 2 Witkoppen bijeen gehad, al waren dat 2 mannetjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik vraag me af of je o.b.v. de foto's van twee weken geleden een hybride kunt uitsluiten.
De vogel van vandaag ziet er inderdaad goed uit voor een (zuivere) volwassen man Witkopgors.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2015, 16:34:27 PM
Ik vraag me af of je o.b.v. de foto's van twee weken geleden een hybride kunt uitsluiten.
De vogel van vandaag ziet er inderdaad goed uit voor een (zuivere) volwassen man Witkopgors.


Zijn van die foto's de originelen al eens bekeken? Ik vind dat 'groenige' op die buitenste handpennen vreemd: bij een hybride zou je daar eerder bleekgeel verwachten. Ook lijkt het zo'n grote 'vlek' op die ene foto.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Originelen bekeken zover ik weet niet.
[/size]Bij opblazen van de foto's lijkt behalve de groene 'vlek op de handpennen' er net rechts van de vogel een vlek van dezelfde kleur te zitten.
[/size]Maar dan nog vraag ik me af of je o.b.v. wat er op de foto's te zien is - ook met beschikking over de originelen - een hybride voldoende kunt uitsluiten.
[/size]Maar ja, ik ben (vrij naar Max) niet de CDNA natuurlijk  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2015, 18:56:42 PM
Originelen bekeken zover ik weet niet.
Bij opblazen van de foto's lijkt behalve de groene 'vlek op de handpennen' er net rechts van de vogel een vlek van dezelfde kleur te zitten.
Maar dan nog vraag ik me af of je o.b.v. wat er op de foto's te zien is - ook met beschikking over de originelen - een hybride voldoende kunt uitsluiten.
Maar ja, ik ben (vrij naar Max) niet de CDNA natuurlijk  ;)

De CDNA hanteert t.a.v. deze soort de regel dat wanneer er geen duidelijke kenmerken van Geelgors te zien zijn (bijv. gele zomen aan bepaalde vleugel- of staartveren), het geval als Witkopgors kan worden aanvaard, zie bijv. deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/112928122?_popup=1.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Dat was mij bekend. De vraag is hier alleen of of dat te zien is, wel te zien is...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2015, 23:16:56 PM
Dat was mij bekend. De vraag is hier alleen of of dat te zien is, wel te zien is...

Ook gezien dat Mariet op 1 december die mogelijke hybride ook weer had??? http://waarneming.nl/waarneming/view/112929838
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op december 02, 2015, 00:36:03 AM
Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2015, 23:16:56 PM
Dat was mij bekend. De vraag is hier alleen of of dat te zien is, wel te zien is...

Ook gezien dat Mariet op 1 december die mogelijke hybride ook weer had??? http://waarneming.nl/waarneming/view/112929838


Bij die vogel is duidelijk geel in de handpenzomen te zien + een geelachtige zweem op het achterste deel van de 'wenbrauwstreep', in elk geval is die niet wit. Wel lijkt de flank mooi witachtig grijs maar een (zuiver) wijfje Witkop lijkt mij hiermee af te vallen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerben Mensink

Weet iemand of er op dit moment wordt gezocht naar die Witkopgors?
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Jazeker, vooralsnog zonder succes. Enkele tientallen vogelaars.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Thijs Fijen

Teruggevonden is een groot woord in dit geval, begreep ik.. Kort gezien door een 15-20 mensen (van een veelvoud daarvan), daarna weer kwijt.
Thijs Fijen



Vincent Hart

Inmiddels is van beide vogels in het veld vastgesteld dat ze geen geel in het kleed hebben. Van de adulte man is dat ook heel aardig op de foto gezet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2015, 17:11:35 PM
Inmiddels is van beide vogels in het veld vastgesteld dat ze geen geel in het kleed hebben. Van de adulte man is dat ook heel aardig op de foto gezet.
beide?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

ja, de twee weken geleden voor het eerst door Mariet waargenomen 1e winter(?) vogel en de adulte man. Beide vogels zijn vandaag waargenomen invallend op de kennelijke slaapplek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


frankneijts

#23
Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2015, 17:11:35 PM
Inmiddels is van beide vogels in het veld vastgesteld dat ze geen geel in het kleed hebben. Van de adulte man is dat ook heel aardig op de foto gezet.

Dan is dat vrouwtje dus niet deze vogel van Mariet?: http://waarneming.nl/waarneming/view/112929838 want als ik die een beetje oplicht en vergroot krijg ik dit: (zie kop en vleugel)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Sorry Frank, maar op dergelijke fotokwaliteit kan je niks zeggen over of iets wit of gelig is. Misschien herinner je je bijgevoegde foto's nog wel?
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op december 02, 2015, 18:48:57 PM
Sorry Frank, maar op dergelijke fotokwaliteit kan je niks zeggen over of iets wit of gelig is. Misschien herinner je je bijgevoegde foto's nog wel?

Zeker wel maar die vogel is niet alleen aanvaard als een Witkopgors omdat die zeer slechte foto's in elk geval géén geelzwemen te zien gaven maar ook zijn bij die vogel (op die foto's) de lichte kopdelen beduidend witter.
Ontkennen dat op de foto's van Mariet die lichte kopdelen (en de handpenzomen) géén op zijn minst te denken gevende geelachtige zweem hebben lijkt me niet erg juist...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#26
Eens met Frank; Mariet's foto en de gisteren gepresenteerde (Jaap corrigeerde me), vertonen dezelfde gele 'afwijkingen'.

Vincent Hart

Ik vraag me af of er op Mariets foto's niet twee vogels staan, met behalve de vogel met geel in het kleed ook de vogel die op http://waarneming.nl/foto/view/9901167 rechtsvoor staat. Al is daar de wenkbrauwstreep achter het oog door de houding van de kop niet goed te beoordelen, de koptekening lijkt (mij) wat meer geprononceerd dan op de andere foto's van een vogel met weinig geel.
Uiteraard zal als er sprake is van een tweede witkopgors - de vogel waarbij in het veld geen geel werd gezien op kop, staart en handpennen - die vogel de komende dagen nog wel afdoende gefotografeerd moeten worden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op december 02, 2015, 20:17:44 PM
Ik vraag me af of er op Mariets foto's niet twee vogels staan, met behalve de vogel met geel in het kleed ook de vogel die op http://waarneming.nl/foto/view/9901167 rechtsvoor staat. Al is daar de wenkbrauwstreep achter het oog door de houding van de kop niet goed te beoordelen, de koptekening lijkt (mij) wat meer geprononceerd dan op de andere foto's van een vogel met weinig geel.
Uiteraard zal als er sprake is van een tweede witkopgors - de vogel waarbij in het veld geen geel werd gezien op kop, staart en handpennen - die vogel de komende dagen nog wel afdoende gefotografeerd moeten worden.

Het is zeker belangrijk ons te realiseren of we het wel steeds over dezelfde vogel(s) hebben. Dat bij de vogel "in het veld" geen geel werd geconstateerd zegt me eigenlijk nog niet zoveel: zeker weten dat je iets niet ziet is veel moeilijker 100% vast te stellen dan het wèl te zien en al helemaal als je t eigenlijk ook niet wilt zien ... 8) (Denk ook aan al die eenden die "zeker níet geringd" waren totdat foto's het tegendeel bewezen en dit is vele malen moeilijker.). Ook bleek bij een Belgisch geval dat een geelzweem aan de handpennen niet door alle kijkers en scopen te zien was..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik wilde ook niet meer beweren dan dat de kandidaat tweede witkopgors de vogel is waaraan in het veld geen geel werd gezien. Tot foto's dat bevestigen blijft het gissen. Overigens begrijp ik dat het waarschijnlijk eerder een adult vrouw dan een 1ew vogel betreft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers