Hoofdmenu

Een veldbies?

Gestart door wouterbosgra, november 27, 2015, 18:24:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Iemand die hier meer over durft te zeggen? November, nabij Duitse grens bij Almelo

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

wouterbosgra

Rien Ondersteijn

Nou daar zat ik toch ook aan te denken!
Groene groe[n]tjes.Rien.

klump.105

Is het geen Iris foetidissima?
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Rien Ondersteijn

Adria : stinkende lis heeft behoorlijk stugge en brede bladen-die zie ik niet.Ook de lange eindpunten aan het blad pleiten ook meer voor parelgras.
Groene groe[n]tjes.Rien.

klump.105

Ik dacht meer aan zaailingen, maar je hebt ongetwijfeld gelijk, Rien.
Bedankt voor de uitleg.

WimV

Zou toch even de verspreiding van Eenbloemig parelgras erbij pakken....Zegt natuurlijk niks, maar toch...

Groetjes,
Wim

Rob Koelman

Citaat van: WimV op november 27, 2015, 20:19:42 PMZou toch even de verspreiding van Eenbloemig parelgras erbij pakken....Zegt natuurlijk niks, maar toch...

Eenbloemig parelgras staat in ons land op wel meer 'vreemde' locaties (lees: buiten oorspronkelijke verspreidingsgebied). Dus inderdaad, zegt eigenlijk niks...  B)

Overigens, als het geen eenbloemig parelgras zou zijn, wat dan wel?

Rien Ondersteijn

Nou-hij is wel ooit bij Almelo richting grens gevonden!
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2015, 20:34:40 PM
een veldbies? ;)
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 27, 2015, 21:02:30 PMNou-hij is wel ooit bij Almelo richting grens gevonden!

Denk dat je verwijst naar dit kaartje (?): http://www.verspreidingsatlas.nl/0808

Op het kaartje van waarneming.nl (vanaf 1900) staan namelijk geen stippen in die regio.

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2015, 20:34:40 PM

Citaat van: peterv op november 27, 2015, 21:05:20 PMeen veldbies? ;)

Oké, wat zijn de harde verschillen tussen een vegetatieve veldbies en een vegetatieve eenbloemig parelgras?... En zijn deze kenmerken op de foto hierboven te zien?

peterv

Citaat van: Rob Koelman op november 27, 2015, 21:14:27 PM
Oké, wat zijn de harde verschillen tussen een vegetatieve veldbies en een vegetatieve eenbloemig parelgras?... En zijn deze kenmerken op de foto hierboven te zien?
Ik ga voor de zachte verschillen. Deze foto heeft absoluut z'n beperkingen. Niet alle harde kenmerken die je graag zou willen zien staan er op, het komt dan meer aan op "Jizz", groeiwijze, kleur en dergelijke. Op deze foto staat volgens mij een (hoogstwaarschijnlijk) grote veldbies. Vergelijk maar eens met de (tal van) foto's van vegetatief parelgras en vegetatieve grote veldbies op deze website.
Peter Venema

klump.105

Ik zie op een paar plaatsen op deze foto dicht bij de grond een brede platte bladpunt verschijnen. Past dit bij een van de genoemde grassen?

Rien Ondersteijn

Ik kan hier toch geen beharing ontdekken die zo typisch is voor [grote] veldbies.
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 28, 2015, 10:26:15 AM
Ik kan hier toch geen beharing ontdekken die zo typisch is voor [grote] veldbies.
Dat klopt. Beharing zie ik ook niet, maar zeker in de herfst/winter is beharing bij deze soort vaak nauwelijks aanwezig en dan dus niet zo'n typisch kenmerk meer.
Peter Venema

Datura

Op mijn telefoon (wat een dankbaar voorbehoud is dat toch :)), ziet dit er heel erg Luzula-achtig uit en heel erg niet-parelgrassig.Parelgras heeft oa een wortelstok, waardoor de individuele spruiten allemaal parallel naast elkaar staan.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Dit lijkt me absoluut een velbies.
Net nog ff de grote veldbies in de tuin bekemen en bij de minder grote planten zie je nauwelijks haren. Ze zijn er wel beperkt, maar de enkele aanwezige zijn asnliggend en ik kan me zeer goed voor stellen dat je ze op deze foto niet kan zien. Ik zag ze op een halve m afstand ook niet.
Dan de soort...daar twijfel ik aan grote veldbies en denk ik sterk aan ruige veldbies. Het lijkt er op dat de bladeren naar de basis duidelijk  smaller worden.
Waar en in welk bostype stond de plant precies ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wouterbosgra

Zure zandgrond met grove den, zomereik, wat berkjes, dat soort werk. Het was wel behoorlijk vochtig. Ter plaatse ging ik 100% voor luzula, mocht dat de discussie helpen. In het gebied zijn eerder waargenomen:

• Ruige veldbies
  • Witte veldbies
(wederom: voor wat het waard is)

Windekind

witte sluit ik uit..ik houdt het nog steeds op ruige.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

peterv

Citaat van: Windekind op november 28, 2015, 17:30:28 PM
witte sluit ik uit..ik houdt het nog steeds op ruige.
Ok, Ruige is ook een goede optie.
Peter Venema