Phalacrocorax Carbo Lucidus???

Gestart door Mark Zevenbergen, december 02, 2015, 08:32:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Lijkt mij een prima juveniele gewone aalscholver. De hoek op de snavel is niet scherp genoeg zoals op deze agbeelding goed te zien is: http://ec.europa.eu/environment/nature/cormorants/images/FAQ-3.jpg
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

snwja3

#2
De vraag hier is of het een lucidus is, niet carbo  ;)
Of geldt dat kenmerk ook voor lucidus?


Interessante/vergelijkbare discussie hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=3044&page=zoek
Wietze Janse

Jacob Molenaar

Ik heb even snel mijn aalscholverfoto's doorgespit en kwam deze daarbij tegen: http://waarneming.nl/waarneming/view/87077907
Is deze hoek scherp genoeg voor een grote aalscholver of niet?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Kun je zelf eenvoudig nameten Jacob.
Ergens op dit forum moet nog een aardige uitleg hierover staan met voorbeelden hoe te meten.
Jouw foto heeft het goede perspectief, wat uitvergroten en dan afdrukken en met de geodriehoek aan de slag!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

sjonnoh

Citaat van: snwja3 op december 02, 2015, 10:23:56 AM
De vraag hier is of het een lucidus is, niet carbo  ;)
Of geldt dat kenmerk ook voor lucidus?


Interessante/vergelijkbare discussie hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=3044&page=zoek
Oef, ik zie het nu ja. De waarneming zelf stond op grote aalscholver. Lucidus is nog nooit in Nederland waargenomen en komt in Afrika voor. Nou ben ik geen expert maar het lijkt mij vrijwel onwaarschijnlijk dat het hier om een Lucidus gaat. Zoals eerder gezegd, juveniele aalscholvers hebben ook een volledig witte buik en daarnaast kan je de grote aalscholver ook uitsluiten als je de hoek van de snavel opmeet.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Mark Zevenbergen

#6
Citaat van: sjonnoh op december 02, 2015, 21:05:55 PM
Citaat van: snwja3 op december 02, 2015, 10:23:56 AM
De vraag hier is of het een lucidus is, niet carbo  ;)
Of geldt dat kenmerk ook voor lucidus?


Interessante/vergelijkbare discussie hier: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=3044&page=zoek
Oef, ik zie het nu ja. De waarneming zelf stond op grote aalscholver. Lucidus is nog nooit in Nederland waargenomen en komt in Afrika voor. Nou ben ik geen expert maar het lijkt mij vrijwel onwaarschijnlijk dat het hier om een Lucidus gaat. Zoals eerder gezegd, juveniele aalscholvers hebben ook een volledig witte buik en daarnaast kan je de grote aalscholver ook uitsluiten als je de hoek van de snavel opmeet.


Hallo Johnny,


Op de ene foto staat ook een juveniele Aalscholver naast dit beest.... Best een opvallend verschil dacht ik... In het veld leek de witte forser, maar dat kan heel goed gezichtsbedrog geweest zijn (lichte vogel/donkere achtergrond, donkere vogel/donkere achtergrond)


Verder lijkt het mij ook redelijk onwaarschijnlijk dat het hier een Lucidus betreft. Maar als een Witkruintapuit en een Woestijngrasmus naar het noorden kunnen doorschieten, dan is het voor een Aalscholver al helemaal geen probleem.


Helaas kon ik met mijn cameraatje niet verder inzoomen en dichter bij wilde ik niet gaan i.v.m. verstoring.


groet Mark


PS de waarneming staat op Grote Aalscholver omdat Lucidus daar weer onder valt (als ik de links van Google een beetje begrepen heb)
PS2 Ondertussen de link naar DB weer even bekeken en de vogel gaat i.i.g.voorlopig terug naar Aalscholver..

sjonnoh

Mark, de kans is er uiteraard altijd ;) Ik zou zelf alleen niet weten of Lucidus ook een trekvogel is zoals de vogels die jij net opnoemde. Het verschil is verder ook inderdaad best groot tussen de 2 aalscholvers op jouw foto maar als ik mij niet vergis dan zal de ander al een paar weken ouder zijn. In het begin hebben ze heel veel wit en dat wit verdwijnt al heel snel.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mgieskens

Citaat van: Mark Zevenbergen op december 02, 2015, 21:49:01 PM
Op de ene foto staat ook een juveniele Aalscholver naast dit beest.... Best een opvallend verschil dacht ik... In het veld leek de witte forser, maar dat kan heel goed gezichtsbedrog geweest zijn (lichte vogel/donkere achtergrond, donkere vogel/donkere achtergrond)
Ik denk dat het optische bedrog eerder nog in de houding zit. Maar meten is weten, zou ik zeggen.
Als ik dan even op mijn grote scherm beide van kruin tot staartbasis meet, dan blijkt "de witte" zelfs kleiner. Ook dat kan door de houding/projectie komen.
De andere zit iets verder en zou dus in perspectief dan juist kleiner moeten zijn.
Alle optische vertekeningen, etc. in aanmerking nemend, denk ik dat ze niet noemenswaardig in grootte verschillen.
Wel vind ik hem ook erg wit van onder, maar mijn boek heeft het alleen over een witte hals en bovenbuik voor een lucidus/maroccanus
Dus toch gewoon een wat licht uitgevallen juv. Phalacrocorax carbo (?)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft