Hypogastrura viatica ?

Gestart door karinarie, november 26, 2015, 18:20:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110696523
onzeker Hypogastrura viatica gezien op 2015-11-20 Wassenaar - De Hertenkamp
Foto's:




















Toelichting:
Hebben zich voortgeplant op paardenmest verzameld op 06-10-2015.Grootste exemplaren 0.9 mm.Kleine exemplaren geelwit,iets groter oranjachtig,grootste grijsachtig.Sprieten kort en dik.
bij voorbaat dank Arie Benschop

roelvanbezouw

Beste Arie,

Kun je duidelijkere foto's maken van
a) de geclaveerde haren (2, 3, 3 op poot 1, 2 en 3)
b) de mucro (al lijkt mij deze best oke, duidelijkere foto's zijn wel gewend)

Ik zou eigenlijk mijn eigen literatuur moeten nazoeken, of die lange haren eventueel kenmerkend zijn.

Deze waarneming van H. assimilis geeft een indicatie van het detailniveau.
http://waarneming.nl/waarneming/view/79649932?_popup=1

De voornaamste reden is om de vele zeldzame soorten binnen het geslacht uit te sluiten.

Succes!

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

karinarie

Hallo Roel,
tekeningen kunnen ook ?

groetjes Arie

roelvanbezouw

Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

karinarie

Hallo Roel,
heb inmiddels tekeningen van de poten met haren en een detailtekening van de furca toegevoegd.Ik hoop dat dit voldoet.

groetjes Arie

mberg

Dag Arie,

Het is een Ceratophysella, het zustergenus van Hypogastrura. Te herkennen aan de lange haren (kort bij bijna alle Hypogastura sp). Een lastig geslacht met meerdere mogelijkheden. Zou C. succinea kunnen die ik onder min of meer vergelijkbare omstandigheden heb verzameld.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

karinarie

#6
Hallo Matty,
dank je wel.Ben hier erg blij mee.C. succinea als onzeker invoeren ? Wat zijn de kenmerken van deze soort.Ik heb een hele kolonie van deze beestjes.Misschien is de soort als zeker te bepalen.Deze soort blijkt nog niet in de database te staan.Er schijnen 30 soorten van dit genus te zijn.Ik las op internet wel iets over haren op het anaalsegment.

groetjes Arie

mberg

Dag Arie,

Als je wilt kun je mee een aantal exemplaren toesturen (op alcohol) dan wil ik ze wel voor je determineren.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

karinarie

Hallo Matty,
doe ik.

groetjes Arie

karinarie

Hallo Matty,
heb  inmiddels een aantal in een buisje alcohol gedaan.Waar kan ik het naar toe sturen ?

groetjes Arie

mberg

Dag Arie,

Zuideinde 56, 1551 EK, Westzaan

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

karinarie

Hallo Matty,
het pakketje is vrijdag al verstuurd.

groetjes Arie

mberg

Dag Arie,

Heb het materiaal ontvangen en bekeken. Het zijn twee soorten. 1 exemplaar van Ceratophysella denticulata (lange anaaldoornen en lange haren). 35 exemplaren van Hypogastrura manubrialis (zeer korte anaaldoornen, korte haren, elke poot met maar 1 knophaar en haar m2 ontbreekt op thorax 2.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

karinarie

Hallo Matty,
verrassend dat het om 2 soorten gaat.Staat Ceratophysella denticulata toevallig ook op een van de foto's of is dit niet te zien ?

groetjes Arie

mberg

Vermoedelijk op de 2e foto. Daar kun je net zien dat de lichaamsharen redelijk lang zijn.
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

karinarie

Hallo Matty,
dank je wel.

groetjes Arie