Birds of Nothern Europe is een prima app. Ik gebruik hem echter nauwelijks sinds ik de Collins heb. De tekeningen in de Collins zijn overzichtelijker en misschien gewoon vertrouwder. De BONE (Birds of Nothern Europe) bevat wel meer informatie in de vorm van tekst. Dat kan soms erg nuttig zijn. Er staat bijvoorbeeld veel nuttige informatie in betreffende nesten, eieren, broedtijd. Ook de toevoeging van gemiddeld gewicht vind ik praktisch op het moment dat ik vogels gaat ringen. Ook heb ik het idee dat de BONE meer vliegbeelden bevat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mezen en mussen. De toevoeging van een paar foto's vind ik ook een goede toevoeging.
Al met al is BONE waarschijnlijk completer dan de Collins. Toch is de Collins overzichtelijker. Je hebt immers alle kleden en kenmerken in een beeld. Bij de BONE moet je verder swypen om naar het volgende kleed te zien. Dit maakt vergelijken niet altijd even gemakkelijk.
Als ik gewoon thuis ben en bijvoorbeeld waarnemingen keur dan pak ik altijd de grote editie van de Collins erbij. Al kan de Collins op een grotere iPad ook bijzonder handig zijn. Het zou mooi zijn als de iPad/iPhone app ook beschikbaar wordt op de iMac.
Andere Apps die gericht zijn op vogels zijn:
DB Alerts - zeldzaamheden in Nederland
Sibley Birds - voor Noord Amerika
Songs Europe - Heel veel vogelgeluiden inclusief sonogrammen. Is heel prijzig. Tegen de 60 euro als ik me niet vergis. Maar voor mij het geld waard.
Bird Names - Alle vogelnamen in alle talen. Handig voor in het buitenland of wanneer je buitenlanders tegen het lijf loopt. Ik woon aan de grens en ken niet alle Duitse namen.
Aves Vox - Voor de Xeno-Canto database
BirdID - Voor Bird quizes en om geluiden te oefenen. Ook een gids maar die gebruik ik niet.
BirdingGame - Bird quiz van Swarovski. Speel ik nauwelijks maar kan mooi tijdverdrijf zijn op het toilet

.