Swarovski Habicht 8x30w

Gestart door Timo Roeke, november 23, 2015, 15:45:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Dag goede heren,

Nu weet ik dat Nederland in de ban van de C.. Dakkant is. Maar er zijn nog enkele vogelaars die de voorkeur geven aan porro kijkers. Daar ben ik er één van. Momenteel gebruik ik een Audubon 8,5x44 ED Swift (the poor man's Swarovski). Een geweldige kijker en mijn enige punten van kritiek zijn 1) stijf scherpstelwiel (maar daar is wat aan te doen) 2) De eyecups zijn niet ideaal.

Maar het gevoel blijft kriebelen om toch eens wat nieuws te proberen. Zo probeer ik al enige tijd de nieuwe Habicht's van Swarovski in handen te krijgen. Alles behalve makkelijk! Gelukkig trof ik bij het vogelinformatiecentrum op Texel een dergelijke kijker tijdens het DB-weekend. Niet de 8x30w die ik graag wilde testen maar wel de 7x42. Een uiterst handzame kijker met een heerlijk rustig en helder beeld. Na wat onderzoek op internet tref ik eigenlijk alleen maar positieve geluiden over deze kijkers. Vooral op het Birdforum zijn ze erg enthousiast over dit type kijker. Zijn er Nederlanders die ervaring hebben met deze lijn? Graag jullie mening.

Jaofik

Dag Timo,

Mooie kijker om te zien, prima beeld. Heb m een week geleden bekeken bij Vogelbescherming in Zeist, in hun tuin. Hoewel de verschillende fora er voor waarschuwen, was ik tóch teleurgesteld in de mate van interne reflectie en 'white-out' wanneer ik schuin zonwaarts keek (zoals je in Het Woud vaak doet). Daarmee vergeleken is mijn Nikon Premier 8x42 een verademing en de rust zelve, en vermoedelijk geldt dat voor de meeste betere dak-kantkijkers. Niet omdat die per se beter zijn maar omdat, zoals je ongetwijfeld ook hebt gelezen op het wereldwijdeweb, fabrikanten meer investeren in dak-kanten vanwege een -blijkbaar- hogere winstmarge! Laat Swarovski nu deze 8x30W ook eens decent onder handen nemen en daarmee de zee van groene EL's indammen!

Hartelijke groet,

Herman van Oosten

PS: het vaak genoemde zware scherpstellen viel mij alleszins mee, hoewel mijn vingers nu niet meteen overmatig gespierd zijn!