Kotsende monumentale Plataan Zandhove.

Gestart door Zonnekoning, november 21, 2015, 01:13:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Misschien een beetje rare vraag, maar ik zie sinds een paar weken op één plek aan de stamvoet van de Plataan, witte brokstukken liggen.
Het was me lang onduidelijk waar die vandaan kwamen, maar het was me wel duidelijk dat het niet met het wortelgestel te maken heeft.
Nu weet ik waar het vandaan komt!
De boom heeft een dubbele kroon en aan de basis van één daarvan, is een oude wond van 20 a 30 cm. door snoeiwerkzaamheden en daar komt het spul vandaan...

Ik heb er (nog) geen foto's van gemaakt, omdat daar ik toestemming voor moet vragen.
Het lijkt mij in ieder geval niet gezond en het is niet leuk als die boomkroon bij de basis afbreek!
Iets vergelijkbaars heb ik wel eens met een oude beuk meegemaakt.

Iemand een idee wat het is?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Zonnekoning

Helaas ben ik vergeten om mijn fototoestel in mijn fietstas te stoppen en zal later proberen (toestemming...) ze te maken.

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan de hoofd tuinman van Zorgspectrum 't Zand en hij wist ook niet wat het is en was hem nog niet eerder opgevallen. Hij is ook van mening dat een dier ervoor verantwoordelijk is voor de "plakkaten" aan de stamvoet, omdat die gezien de situatie (het gat is hol).

Ik denk eerder dat een zwam de oorzaak is geen kans krijgt vruchtlichamen te vormen door hun eigen gewicht. Dat een dier een handje meehelpt, daar twijfel ik niet aan. Het zou wel heel erg grappig zijn, als het om een Bosuil zou gaan.
De boom wordt in ieder geval nader bestudeerd, omdat de boomkroon een gevaar kan zijn voor het gebouw...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Bij deze 2 foto's van de Plataan.
Op de eerste foto lijkt het spul zelfs de stam op te klimmen!
De tweede foto geeft een iets vertekend beeld, omdat een er door een bladblazer het nodige blad op de plek is geblazen.
De klodders zijn behoorlijk groot, formaat grote koelkastdoos. Die zijn met een paar dagen ook weer weg.
Het doet me op één of andere manier aan een slijmzwam denken...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wim veraghtert

admin nachtvlinders waarnemingen.be

Zonnekoning

#6
Dat kan ik me niet voorstellen, omdat iemand dan zijn werk niet goed gedaan heeft en de Plataan komt niet in de lijst van waardplanten voor.
De monumentale bomen jaarlijks worden geschouwd en het hele jaar door in de gaten gehouden, omdat ons terrein publiekelijk toegang is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Plataan is geen populier maar Zwavelzwam komt wel op Populier voor. Dan blijft er dus weinig ander over dan dat iemand zijn werk niet goed heeft gedaan.
Herman van der Meer

Zonnekoning

#8
Sorry,

Ik haal die namen wel eens door elkaar...

Met iemand bedoel ik dus iedereen, die professioneel verantwoordelijk zijn, voor het onderhoud van het terrein.
Dat ben ik dus, mijn "leidinggevende" en een extern bedrijf dat wordt ingehuurd bij onderhoud van de bomen en bij stormschade.
Die rijden nagenoeg jaarlijks rond met een hoogwerker voor inspectie en snoeiwerkzaamheden...
Een Zwavelzwam kun je moeilijk over het hoofd zien en het zou wel heel erg raar zijn, als niemand dat is opgevallen!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gert Kremer

stukje onder de  :micro:  doen, zou ik zeggen. Er nog wel wat te vinden zijn in de boom zelf.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Zonnekoning

Een  :micro: heb ik niet bij de hand en het materiaal bij de stamvoet is (te) oud.
Om bij de bron te komen, heb je een zeer stevige ladder of hoogwerker nodig, dat wordt erg lastig...
Het is wel een puntje van aandacht.  :)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

#11
Ik heb er een waarneming van gemaakt en doorgestuurd naar Gerrit Jan Keizer. Die had me recent een mail gestuurd over zijn nieuwe boek en ligt binnenkort onder de kerstboom.  :)
Dit was zijn antwoord:

"Hallo Lodewijk Jan,

Dit zou (volgens Ryvarden & Gilbertson) een eerste waarneming in Europa van de zwavelzwam op plataan moeten zijn. Als het daadwerkelijk de zwavelzwam is, dan zou je bruinrot van het kernhout moeten aantreffen.

Zwamgroet,
Gerrit"

Medio februari/maart wordt er met een hoogwerker naar gekeken tijdens het reguliere rondje onderhoud.
De reactie van de hoofd tuinman was in de trend van "Hè! Heb ik dat weer...", maar dan op zijn Sallands! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.