Tussen eik en beuk> Clitocybe metachroa

Gestart door jck, november 20, 2015, 06:53:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand met deze helpen? Ze stonden tussen een grote eik en een grote beuk in. Afgebeeld exemplaar  heeft  een hoeddiameter van 5cm en een steel van 5cm. De geur was zoetig, leek een beetje op zeep met een luchtje. Hoed voelt droog. Is de vernauwing onderaan de steel een kenmerk of een afwijking?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110617566
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2015-10-25 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:






James

Jan Knuiman

Ik verwacht dat je bij de Trechterzwammen (Clitocybe) wel wat zult vinden.




Groet, Jan

jck

Het lukt me niet - er zijn meerdere Clitocybe's die zoetig ruiken. Met mijn kennis is Clitocybe spec de enige oplossing.

James

Jan Knuiman

Is Clitocybe metachroa een optie voor je?




Groet, Jan

jck

#4
Dag Jan (en anderen uiteraard),

Daar had ik wel naar gekeken maar ik vond de beschrijving van de geur niet helemaal kloppend. De geur blijft een beetje subjectief maar ik heb mijn andere foto's verder bekeken en doe 2 foto's erbij:
1. Gestreepte hoedrand
2. Onderkant steel - is dit wat men bedoelt met "fijne, zilverachtige vezels"?

James

Jan Knuiman

Ik vind dat al je foto's passen bij de beschrijving van van Clitocybe metachroa zoals gegeven in Dam / Kuyper en Gerhardt. Geur is inderdaad subjectief: Gerhardt heeft het over meelachtig, Dam / Kuyper of gronderig en jij over zoetig.




Groet, Jan


Henny Klein

Citaat van: jck op november 21, 2015, 13:57:59 PM
1. Gestreepte hoedrand
James
Ook in Gerhardt: hoedrand in vochtige toestand doorschijnend geribd  :blink:
Hartelijke groet, Henny

wim veraghtert

Ik ben het eens met Jan: dit is een Tweekleurige trechterzwam
admin nachtvlinders waarnemingen.be

jck

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal de 2 foto's hier verwijderen en bij de waarneming invoeren met een link naar deze discussie.
Ben heel blij met deze.

James :duim:

Jan Knuiman

Laat de foto's ook maar op deze plek staan. Maakt het geheel alleen maar duidelijker.




Groet, Jan