Zijn dit eitjes of zaadjes?

Gestart door Gerrit Reitsma, november 14, 2015, 15:57:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110534531
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2015-11-14 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:






Toelichting:
Op herderstasje.
bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

Rayan Majoor

Dit zijn (gewoon) de zaadjes van de plant. Je ziet ook nog dat ze aan het zaadomhulsel vast zitten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrit Reitsma

Hallo Rayan,

Bedankt voor je reactie, ik heb meerdere zaaddozen opengemaakt maar geen geel te bekennen, dus..........

Groet Gerrit Reitsma

Rayan Majoor

Hallo Gerrit,

Zeker bij dit soort kruidachtige planten heb je vaak dat de bloemen elke keer na elkaar bloeien en dus groeien de zaaddozen apart van elkaar wat ervoor zorgt dat je op één plant haast nooit twee zaaddozen aantreft waar de zaden even ver ontwikkeld zijn. Daarbij kunnen sommige bloemen ook goed bevrucht zijn, terwijl de bloemen ernaast totaal niet bevrucht zijn.
Meestal zijn de zaadjes bij dit soort planten geel als ze al aardig ver gegroeid zijn, maar nog niet volledig 'rijp' (ik weet niet of je dat bij zaadjes ook zo noemt als ze uitgegroeid zijn en er een plantje uit kan groeien). Als je ook op internet zoekt naar afbeeldingen van de zaadjes van deze plant, zie je ook dat ze op dezelfde manier aan het zaaddoosje vast zitten en dezelfde vorm en grootte hebben. Het enige verschil is de kleur, wat dus komt omdat ze nog niet helemaal rijp zijn. De andere zaaddoosjes die je open hebt gemaakt waren waarschijnlijk leeg, zaten nog vrij beginnende zaadjes (die vaak nog wittig en heel klein zijn) of onbevruchte zaadjes (heel klein, plat en vaak ook wit of groen) in en zaten er toevallig alleen in dit zaaddoosje zaadjes met deze 'leeftijd'.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrit Reitsma

Hallo Rayan,

Hartelijk dank voor de ruime uitleg, duidelijk genoeg lijkt me.

Groet Gerrit Reitsma