Hoofdmenu

Koraalzwam

Gestart door Gert Kremer, november 19, 2015, 16:42:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze Koraalzwam gevonden in Koeland Natuur gebied), materiaal meegenomen.
Zou graag een tip krijgen richting naam.
Ik heb nog nooit (denk ik) een koraal onder de mic. gehad, dus waar ik moet snijden.   :-\ 
Wat onder het gras groeide was lichter, zie foto.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Gewoon met een scheermesje een heel dun stukje van het oppervlak van een takje snijden, dan in een druppel water op het objectglaasje ermee, dekglasje erop en voorzichtig uitkloppen. Ramaria geelbruine sporen. Ben echter als ik de foto goed beoordeel bang dat het kleurloze ronde sporen met een inwendige oliedruppel zijn. Ook even vaststellen dat de tramahyfen septen met gespen hebben. Dan vind je wel had goede geslacht en kom je vanzelf op de goede maar zelzame soort ?????

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk dat ga ik morgen uitproberen.
Op dat stuk grond "wei" niet eerder dit model gevonden, wel Sikkelkoraalzwam.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Dat laatste verbaasd mij niet. Ik denk dat je er ook wel wasplaten, knotszwammen en andere aardige graslandpaddenstoelen kunt aantreffen. Als ik de goede soort in gedachte heb, vergelijk de microscopie hiervan indien mogelijk ook eens met die van C. corniculata.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk ik ben er mee bezig, maar water? (zie geen sporen) even een plaatje. Wat daar groeit? te veel voor mij om te herkennen maar zeer mooi. denk wel Gespen te zien. Kan ik ook kleurstof gebruiken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Op de tweede foto is mooi een basidium te zien, de soort is dus 4-sporig, gespen moeten inderdaad aanwezig zijn, de sporen die je moet zien zijn kleurloos, circa rond (zie ik ook nog niet) met een grote oliedruppel erin. Kleurloze celwanden kunnen beter zichtbaar gemaakt worden door een preparaat te maken in een oplossing van ammonia-congorood.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk een Sikkelkoraalzwam dus. nooit zo groot en die kleur gevonden.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Alles goed te zien nu nog de conclusie dat het hier Clavulinopsis umbrinella (Grauwe sikkelkoraalzwam) betreft, een buitengewoon zeldzame soort. Dus inderdaad een gebied dat de moeite waard is, mooie vondst!

Mvgr.,
Henk Huijser.

tjerk

Leuk resultaat, Gert!   :duim:
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Bedankt Henk.
Moet ik nog materiaal bewaren of zo? ben er blij mee.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Gefeliciteerd Gert met je zeer zeldzame vondst
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Carolien Reindertsen

Leuk Gert!!! Van harte met je mooie vondst :duim: :duim: :duim:

Groetjes Carolien

wimperzwam

Goed gedroogd materiaal verzamelen kan nooit kwaad, kan dan altijd nog eens gebruikt worden als bewijs of voor vergelijkende studies.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

zal het gaan drogen Henk.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

dank je wel. :D   Ik wil nu proberen de foto ook op verspreidingsatlas te plaatsen, staat daar nog niet op. maar of dat goed gaat?  :( 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Even een account aanmaken en dan moet dat lukken succes.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Citaat van: Willy op november 21, 2015, 10:49:32 AM
Even een account aanmaken en dan moet dat lukken succes.


Willy, kan er wil in komen, maar dan hé. :(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Naar de site paddenstoelen en dan jou soort opzoeken.
Dan staat onderaan foto toevoegen daarop klikken.
Dan de foto op jou pc dubbelklikken dan locatie en een klein verhaaltje.
Dan op verzenden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tjerk


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Hoi Gert,waarom staat je foto nog niet in de NMV verspreidingsatlas?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Tja...soms wel soms niet.  :rolleye:    http://www.verspreidingsatlas.nl/0287040  maar verder snap ik het niet Willy.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Moet eerst nog bekeken worden door/goedkeuring krijgen van Verspreidingsatlas, kan even duren.
Zelf zie je jouw foto wel als je ingelogd bent, maar anderen dus nog niet.
met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: rietvanoosten op november 22, 2015, 10:43:27 AM
Moet eerst nog bekeken worden door/goedkeuring krijgen van Verspreidingsatlas, kan even duren.
Zelf zie je jouw foto wel als je ingelogd bent, maar anderen dus nog niet.


klopt, nog.... :duim:   hé
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Citaat van: Gert Kremer op november 22, 2015, 10:46:40 AM
Citaat van: rietvanoosten op november 22, 2015, 10:43:27 AM
Moet eerst nog bekeken worden door/goedkeuring krijgen van Verspreidingsatlas, kan even duren.
Zelf zie je jouw foto wel als je ingelogd bent, maar anderen dus nog niet.


klopt, nog.... :duim:   hé

Dank!   :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Melchior van Tweel

http://waarneming.nl/waarneming/view/110633400

Gert, zou je het leuk vinden om over deze soort een kort stukje te schrijven voor in de paddenstoelennieuwsbrief? (Enkele allinea's tekst en een paar foto's?)
Zo ja, stuur maar op aan nieuwsbrief@allesoverpaddenstoelen.nl
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Misschien kun je dan hetzelfde stukje gebruiken voor de rubriek "Bijzondere waarnemingen" op de website "allesoverpaddenstoelen.nl" van de NMV ?
Groet,
Tjerk

Willy

Opsturen Gert naar de NMV als bijzondere waarneming
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks