op leeftijd brengen en determinatie van woestijngrasmussen

Gestart door laatvlieger, november 15, 2015, 22:06:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citaat van: arnoniem78 op november 17, 2015, 01:47:34 AM
Dit is de door Edwin beloofde foto.
Wel wat bewegingsonscherpte, en ik twijfel of het goed genoeg is. P5 is links goed zichtbaar, maar rechts is niet heel duidelijk. Op P5 links is veel wit te zien, maar als ik het artikel van Wouter goed gelezen heb heb je beide veren nodig om tot een zekere leeftijdsbepaling te komen. Ben benieuwd wat het gaat worden.
(geen P5, P gebruik je als afkorting voor de primaries oftewel de handpennen)
inderdaad veel wit op binnenvlag (maar enigszins blurrie dus pas op!), maar ook veel kleur in de buitenvlag van 5e staartpen!  En daarnaast geen wit op de 4e staartpen.

Je hoeft niet per se beide staartpennen te zien. De staart kun je alleen gebruiken om vast te stellen of het een juveniel is, niet om vast te stellen dat het een adult is!
Zie je één juveniele staartpen: dan is het een 1kj
zie je alleen twee adulte staartpennen: dan is de staart volgroeid. Er is niet met zekerheid te zeggen of het niet stiekem een juveniel is die om wat voor reden dan ook zijn staart heeft geruid.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Thijs Fijen op november 17, 2015, 09:43:55 AM

Wel erg puntige staartpennen!
JA, erg puntig, dit duidt op een juveniel!
(Met puntigheid van staart moet je wel een beetje oppassen, kan slijtage zijn of kan puntiger lijken als staart nat is geworden. Desondanks lijkt het hier inderdaad erg puntig te zijn)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: JohanvantBosch op november 17, 2015, 10:04:42 AM
Citaat van: Thijs Fijen op november 17, 2015, 09:43:55 AM
T5 Arno (P = (primaries) handpen, S = (secondaries) armpen, T = (tail) staart).
Wel erg puntige staartpennen!

Puntig behalve de linker T1, die ook wat intenser van kleur lijkt dan de rechter.. Is die misschien nieuw terwijl de rest oud (en juveniel?) is?
Zou kunnen, maar foto is wat blurry
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Christian op november 17, 2015, 10:52:21 AM
Citaat van: JohanvantBosch op november 17, 2015, 10:04:42 AM
Citaat van: Thijs Fijen op november 17, 2015, 09:43:55 AM
T5 Arno (P = (primaries) handpen, S = (secondaries) armpen, T = (tail) staart).
Wel erg puntige staartpennen!

Puntig behalve de linker T1, die ook wat intenser van kleur lijkt dan de rechter.. Is die misschien nieuw terwijl de rest oud (en juveniel?) is?


Zeker Johan! R1 links is nieuw, R1 rechts is oud, prima 1eKJ
Maar dat is toch niet met zekerheid te zien op basis van die ene foto? De rechter is amper te zien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Christian op november 17, 2015, 12:33:41 PM
Citaat van: Edwin Schuller op november 17, 2015, 11:44:44 AM
Citaat van: Jaap Denee op november 16, 2015, 11:28:41 AM
Ik heb gister ook al wat plaatjes van een (zeer) licht gespreide staart op verzoek naar Christian Brinkman gestuurd en er lijkt veel wit op R5 te zitten. Dat zou op een ad wijzen, waarbij opgemerkt moet worden dat 1e kj's die veren nogal vaak ruien... (aldus Christian). Vraag is dus wat je er aan hebt.

foto zie hierboven

Een witte R6 is nog net zichtbaar onder R5; R5 heeft een witte buitenvlag en een brede, witte top aan de binnenvlag.

Dit klopt dan niet als je de conclusies onder Jaap z'n post leest... op de foto van Arno zie ik die witte R5 rechts ook niet terug. Ligt dit dan gewoon aan de foto zelf?

Citaat van: JohanvantBosch op november 17, 2015, 10:04:42 AM
Puntig behalve de linker T1, die ook wat intenser van kleur lijkt dan de rechter.. Is die misschien nieuw terwijl de rest oud (en juveniel?) is?

Ik dacht het net te snappen.... die R5 links was toch adult?
Zie:



Woestijngrasmussen hebben 12 staartpennen, de brede, oranje veer in het midden van de staart is 1 van de 2 middelste staartpennen, R1 genoemd (of T1, zoals je wil). Als we dan naar buiten (links) tellen krijg je R2 t/m R6. R6 (buitenste staartpen) is zo goed als volledig wit, R5 heeft een witte buitenvlag en een witte top. De tekening op R5 is misschien wel iets belangrijker dan de hoeveelheid wit. Bij adulte R5 is er een scherpe afscheiding tussen het wit en het zwart, bij een juveniele veer is deze wat vager, ook is er een verschil in de zwarte tekening. Een witte top op R4 zou ook wel eens een indicatie kunnen zijn van adulte veren.
Al met al dient er een betere/scherpere foto te komen van R5-6 om deze aan een bepaalde leeftijdscategorie toe te schrijven, aan de leeftijd zal het in elk geval niks veranderen.
Kijk, dat is duidelijker! En mee eens. (Ook met die witte vlek op R4, was mij ook al opgevallen inderdaad).
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


laatvlieger

Citaat van: arnoniem78 op november 17, 2015, 01:47:34 AM
Dit is de door Edwin beloofde foto.
Wel wat bewegingsonscherpte, en ik twijfel of het goed genoeg is. P5 is links goed zichtbaar, maar rechts is niet heel duidelijk. Op P5 links is veel wit te zien, maar als ik het artikel van Wouter goed gelezen heb heb je beide veren nodig om tot een zekere leeftijdsbepaling te komen. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Overigens is bij deze foto de vleugel redelijk goed te zien. De alula lijkt nieuwe veren te hebben), heel misschien dat buitenste grote dekveer anders is t.o.v. de rest maar dat is niet goed te zien. De handpendekveren zijn erg puntig wat op 1kj wijst.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)