Woestijngrasmus (Sylvia nana) Terschelling

Gestart door frankmeer, november 13, 2015, 16:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Volgens mij willen jullie mij gewoon verkeerd begrijpen. Ik heb helemaal nergens iemand beschuldigd van het verstoren. Ik zie ook wel dat dat niet kan en ik zou het zelf denk ik ook leuk vinden als een vogel zo tam is. Ik probeer mijn zorgen te uiten over hoe dit vervolgens opgepakt wordt (ter plaatse) en naar buiten wordt gebracht. Ik gun iedereen een tamme, leuke meewerkende vogel en zelfs een foto op zijn telefoon. Maar moet dat zo op de foto op het internet? Ingesloten en zelfs een selfie? Ik (en zeker alle instanties die eerder werden aangedragen) proberen uit alle macht mensen die een klein beetje geld hebben voor een camera en een lens bij te brengen hoe vogels werken. Wat je wel kunt doen maar vooral wat je niet moet doen. Na deze beelden is het heel moeilijk aan een beginner uitleggen dat de Grutto die uit zichzelf dichtbij komt vliegen boven zijn hoofd, dat doet om zijn kleine jongen in de grasstrook voor je te verdedigen. Want de vogel komt toch uit zichzelf dichterbij? Dat deed de Woestijn-dinges ook.........

Ik maak me echt zorgen om het beeld dat je hiermee uitdraagt. Niet over de vogel want ik vertrouw er helemaal op dat de mensen die ter plaatse waren er ervaring genoeg mee hebben om te zien wat de vogel wel of niet (lijkt mij onmogelijk in dit geval) aan kan. Ik blijf dus bij mijn uitspraak. "dit lijkt mij een voorbeeld van hoe het niet moet" Maar je moet het wel in de juiste context geplaatst laten. Ik insinueer niets en ik beschuldig niemand. Ik vind gewoon dat het zo niet hoort en dat je dat ook zeker niet naar buiten moet brengen op deze manier. Want daarmee help je misschien wel het goede werk dat Dutch Birding, Waarneming.nl enz al lange tijd proberen uit te dragen schade toe.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

gerdwichers8

Lijkt me een juiste constatering Inge.
Dit heeft dan ook helemaal niets met natuurwelzijn te maken maar met natuurconsumptie. De redenatie die door velen binnen de 'groene' goegemeente gevolgd wordt, luidt dan ook:
"Hoe grijzer (massa) we worden in het groen; hoe groener wordt het grijs"



Jan Borst

Precies Inge  :duim:! En volgens mij probeert iedereen in dit topic dit te zeggen, maar de reacties lopen wat langs mekaar heen. Dat er bij sommige mensen in de loop van tijd wat lange tenen zijn ontstaan, komt denk ik omdat er juist zoveel tijd wordt gestoken aan het keer op keer uitleggen en voorlichten. En dus ook wel begrijpelijk. Als de vogel zulke lange tenen had, hadden we nu weer een hele andere discussie gehad  B)

Tip: Stop in het vervolg selfie's en plaatjes waar de vogel bijna aangeraakt wordt in je poeziealbum.

jeroenroelofsen

Op dit moment (15-11-15 om 15:27) is de vogel al bijna 3,5 uur niet meer ingevoerd. Vogel gevlogen of uit beeld?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 15:28:34 PM
Op dit moment (15-11-15 om 15:27) is de vogel al bijna 3,5 uur niet meer ingevoerd. Vogel gevlogen of uit beeld?

Sufgeplaat ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Een blik op de dienstregeling van de veerboot leert dat de laatste boot met gegarandeerde aankomst vóór donker vandaag, vanochtend om kwart over elf aanmeerde. Het is enkele minuten lopen van de pontsteiger naar de vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2015, 15:46:37 PM
Een blik op de dienstregeling van de veerboot leert dat de laatste boot met gegarandeerde aankomst vóór donker vandaag, vanochtend om kwart over elf aanmeerde. Het is enkele minuten lopen van de pontsteiger naar de vogel.
Oftewel de vogelaars zijn gevlogen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peter van santbrink

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 13:50:46 PM
Zo tam dus

http://waarneming.nl/foto/view/9840844

maar goed dat die persoon niet is gaan staan, had het einde kunnen betekenen van de Woestijngrasmus..... :police:




Vincent Hart

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 15:55:21 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2015, 15:46:37 PM
Een blik op de dienstregeling van de veerboot leert dat de laatste boot met gegarandeerde aankomst vóór donker vandaag, vanochtend om kwart over elf aanmeerde. Het is enkele minuten lopen van de pontsteiger naar de vogel.
Oftewel de vogelaars zijn gevlogen?
Geen idee. Maar de meeste mobiele invoerders voeren niet al te lang nadat ze een vogel voor het eerst zien hun waarneming in. Je mag aannemen gezien het rekensommetje in mijn vorige post dat die eerste waarneming voor alle twitchers van vandaag zo'n beetje om half twaalf was. De eerstvolgende boot meert over een uur aan. Dus niet meer dan logisch dat er geen waarnemingen ingevoerd zijn in de tussentijd - er wonen maar een paar vogelaars op het eiland.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 15:28:34 PM
Op dit moment (15-11-15 om 15:27) is de vogel al bijna 3,5 uur niet meer ingevoerd. Vogel gevlogen of uit beeld?
De vogel liet zich tot drie uur (wederom) fantastisch zien, daarna hebben wij de vogel met rust gelaten (er stonden nog wel andere vogelaars). Bedenk ook dat het overgrote deel de boot van 12.30 terug heeft genomen. Na dit tijdstip stond er slechts een groepje van ongeveer 15 man.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

redmar_woudstra

Vandaag zat schrijver Amos Oz in Buitenhof. Hij zei dat fanatici een dosis humor en nieuwsgierigheid nodig hebben: humor om te relativeren, nieuwsgierigheid om je te kunnen en willen verplaatsen in de leefwereld van een ander.


Ik mis beide in discussies zoals deze.
groet,
Redmar

Oenanthe

Echte fanatici kunnen niet relativeren en ontberen elk gevoel voor humor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Folkert Jan

Citaat van: Inge van der Wulp op november 15, 2015, 14:48:03 PM
Volgens mij willen jullie mij gewoon verkeerd begrijpen. Ik heb helemaal nergens iemand beschuldigd van het verstoren. Ik zie ook wel dat dat niet kan en ik zou het zelf denk ik ook leuk vinden als een vogel zo tam is. Ik probeer mijn zorgen te uiten over hoe dit vervolgens opgepakt wordt (ter plaatse) en naar buiten wordt gebracht. Ik gun iedereen een tamme, leuke meewerkende vogel en zelfs een foto op zijn telefoon. Maar moet dat zo op de foto op het internet? Ingesloten en zelfs een selfie? Ik (en zeker alle instanties die eerder werden aangedragen) proberen uit alle macht mensen die een klein beetje geld hebben voor een camera en een lens bij te brengen hoe vogels werken. Wat je wel kunt doen maar vooral wat je niet moet doen. Na deze beelden is het heel moeilijk aan een beginner uitleggen dat de Grutto die uit zichzelf dichtbij komt vliegen boven zijn hoofd, dat doet om zijn kleine jongen in de grasstrook voor je te verdedigen. Want de vogel komt toch uit zichzelf dichterbij? Dat deed de Woestijn-dinges ook.........

Ik maak me echt zorgen om het beeld dat je hiermee uitdraagt. Niet over de vogel want ik vertrouw er helemaal op dat de mensen die ter plaatse waren er ervaring genoeg mee hebben om te zien wat de vogel wel of niet (lijkt mij onmogelijk in dit geval) aan kan. Ik blijf dus bij mijn uitspraak. "dit lijkt mij een voorbeeld van hoe het niet moet" Maar je moet het wel in de juiste context geplaatst laten. Ik insinueer niets en ik beschuldig niemand. Ik vind gewoon dat het zo niet hoort en dat je dat ook zeker niet naar buiten moet brengen op deze manier. Want daarmee help je misschien wel het goede werk dat Dutch Birding, Waarneming.nl enz al lange tijd proberen uit te dragen schade toe.

Was achteraf gezien fijn geweest als dit inderdaad de eerste keer ook zo gepost was.
Na de melding van Hisko op facebook kwam het op mij gewoon over alsof er weer een excuus was om de twitchers af te zeiken.
Ondanks dat men wellicht beter na had kunnen denken bij welke foto's wel en welke niet voor internet bestemd waren hadden jullie ook op de plekken waar die foto's staan bovenstaand verhaal uit kunnen leggen. Dan hadden de betreffende fotografen het niet gevoeld als een persoonlijke aanval en was het voor de buitenstaander ook direct duidelijk dat dit een apart geval is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Folkert Jan op november 15, 2015, 18:40:36 PM
Citaat van: Inge van der Wulp op november 15, 2015, 14:48:03 PM
Volgens mij willen jullie mij gewoon verkeerd begrijpen. Ik heb helemaal nergens iemand beschuldigd van het verstoren. Ik zie ook wel dat dat niet kan en ik zou het zelf denk ik ook leuk vinden als een vogel zo tam is. Ik probeer mijn zorgen te uiten over hoe dit vervolgens opgepakt wordt (ter plaatse) en naar buiten wordt gebracht. Ik gun iedereen een tamme, leuke meewerkende vogel en zelfs een foto op zijn telefoon. Maar moet dat zo op de foto op het internet? Ingesloten en zelfs een selfie? Ik (en zeker alle instanties die eerder werden aangedragen) proberen uit alle macht mensen die een klein beetje geld hebben voor een camera en een lens bij te brengen hoe vogels werken. Wat je wel kunt doen maar vooral wat je niet moet doen. Na deze beelden is het heel moeilijk aan een beginner uitleggen dat de Grutto die uit zichzelf dichtbij komt vliegen boven zijn hoofd, dat doet om zijn kleine jongen in de grasstrook voor je te verdedigen. Want de vogel komt toch uit zichzelf dichterbij? Dat deed de Woestijn-dinges ook.........

Ik maak me echt zorgen om het beeld dat je hiermee uitdraagt. Niet over de vogel want ik vertrouw er helemaal op dat de mensen die ter plaatse waren er ervaring genoeg mee hebben om te zien wat de vogel wel of niet (lijkt mij onmogelijk in dit geval) aan kan. Ik blijf dus bij mijn uitspraak. "dit lijkt mij een voorbeeld van hoe het niet moet" Maar je moet het wel in de juiste context geplaatst laten. Ik insinueer niets en ik beschuldig niemand. Ik vind gewoon dat het zo niet hoort en dat je dat ook zeker niet naar buiten moet brengen op deze manier. Want daarmee help je misschien wel het goede werk dat Dutch Birding, Waarneming.nl enz al lange tijd proberen uit te dragen schade toe.

Was achteraf gezien fijn geweest als dit inderdaad de eerste keer ook zo gepost was.
Na de melding van Hisko op facebook kwam het op mij gewoon over alsof er weer een excuus was om de twitchers af te zeiken.
Ondanks dat men wellicht beter na had kunnen denken bij welke foto's wel en welke niet voor internet bestemd waren hadden jullie ook op de plekken waar die foto's staan bovenstaand verhaal uit kunnen leggen. Dan hadden de betreffende fotografen het niet gevoeld als een persoonlijke aanval en was het voor de buitenstaander ook direct duidelijk dat dit een apart geval is.
Wat is er dan in hemelsnaam weer op facebook gezegd?

Acht weet je, laat ook maar. Ik zeg het niet gauw, maar volgens mij wordt dit nu wel heel erg gelul in de marge allemaal. Al die commotie gaat in dit geval echt helemaal nergens over. Uitleg is gedaan, argumenten zijn besproken, voorbeelden en foto's overgeleverd en nog overtuigt dat sommige mensen niet --> jammer dan!

Wij hebben tenminste een Aziatische woestijngrasmus heerlijk van dichtbij bekeken! En voor iedereen die nu loopt te jammeren, ga er gewoon naartoe om je ervan te vergewissen hoe het er aan toegaat... 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 18:54:18 PM
...
Wij hebben tenminste een Aziatische woestijngrasmus heerlijk van dichtbij bekeken! En voor iedereen die nu loopt te jammeren, ga er gewoon naartoe om je ervan te vergewissen hoe het er aan toegaat...

Op grond van wat ik gezien heb ben ik ervan overtuigd dat het wel een van de minst aantrekkelijke festiviteiten is waar ik naartoe zou willen gaan.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op november 15, 2015, 19:11:07 PM
Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 18:54:18 PM
...
Wij hebben tenminste een Aziatische woestijngrasmus heerlijk van dichtbij bekeken! En voor iedereen die nu loopt te jammeren, ga er gewoon naartoe om je ervan te vergewissen hoe het er aan toegaat...

Op grond van wat ik gezien heb ben ik ervan overtuigd dat het wel een van de minst aantrekkelijke festiviteiten is waar ik naartoe zou willen gaan.
Geen probleem!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op november 15, 2015, 20:26:13 PM
Staan die Woestijngrasmussen er ook om bekend dat ze zich zijknat laten regenen?
http://waarneming.nl/soort/photos/1149?from=2015-11-15&to=2015-11-15&page=2
lijkt mij erg slecht teken. Daar zal vogel wel eens aan dood kunnen gaan. Een lot dat ongetwijfeld veel dwaalgasten ten deel valt.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

laatvlieger

Citaat van: OlivierO op november 15, 2015, 21:07:10 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 16:55:31 PM


Slecht bezig.
Olivier ga even deze discussie doorlezen svp voordat je met een totaal irrelevante en totaal achterhaalde en niets bijdragende opmerking komt...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

stevenvdb

Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 21:22:06 PM
Citaat van: OlivierO op november 15, 2015, 21:07:10 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 16:55:31 PM


Slecht bezig.
Olivier ga even deze discussie doorlezen svp voordat je met een totaal irrelevante en totaal achterhaalde en niets bijdragende opmerking komt...

Ik ga mee met Olivier hoor...
Wat kan je daar nu van natuurbeleving uithalen? Echt belachelijk...

Gr, Steven

Theovanv

Het punt is dat dat allemaal al tien keer herkauwd is. De kampen veranderen toch niet.
Theo van Veenendaal

gerdwichers8

#144
'k zou het leuker vinden dat die hele grote platen vóórdat iemand een reactie geeft, eerst even gedelete worden.
'k hou niet zo van reciteren en herhalingen. Het scrollt ook zo vermoeiend.

gardensafari

Citaat van: gerdwichers8 op november 15, 2015, 22:01:25 PM
'k zou het leuker vinden dat die hele grote platen vóórdat iemand een reactie geeft, eerst even gedelete worden.
'k hou niet zo van reciteren en herhalingen. Het scrollt ook zo vermoeiend.

Ach, het geeft niks.
Dit draadje is al lang bezweken onder de herhalingen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

nvgilst

Mooi diertje. Zo'n tam Roodborstje hadden we vorig jaar op Lentevreugd, kwam steeds te dichtbij de camera  :rolleyes: ;)
Als het diertje zo tam is, komt er dan niemand op het idee om hem even op te rapen en door een ringer te laten ringen? (waarmee ik niet zeg dat ik voor oprapen en ringen ben).

Jaap Denee

Citaat van: stevenvdb op november 15, 2015, 21:35:00 PM
Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 21:22:06 PM
Citaat van: OlivierO op november 15, 2015, 21:07:10 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 16:55:31 PM
...

Slecht bezig.
Olivier ga even deze discussie doorlezen svp voordat je met een totaal irrelevante en totaal achterhaalde en niets bijdragende opmerking komt...

Ik ga mee met Olivier hoor...
Wat kan je daar nu van natuurbeleving uithalen? Echt belachelijk...

Gr, Steven


Zo doe ik aan motorcrossen. Door het bos liefst. Één met de natuur. Je bent buiten, je gaat hard... mijn ultieme natuurbeleving. Maar je moet er niet aan denken dat anderen voor mij gaan invullen wat ik onder natuurbeleving moet verstaan en daar hun meninkjes over gaan zitten verkondigen op een forumpje.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: pdeknijff op november 15, 2015, 13:37:17 PM
T.a.v. voornoemde tamheid van deze soort is het relevant om op te merken dat het eerste geval voor Nederland beduidend schuwer was. Hij was goed te zien ( uiteindelijk), maar zeker geen schoenenpoetser!
er waren uiteindelijk voldoende momenten dat je alleen was, en zelfs dan waren er geen beeldvullende macrofoto's te maken.

Dank Peter, m.b.t. de 'algemene waarheid' die hierboven enkele malen werd verkondigd (bv. #20, #26, #85) dat Woestijngrasmussen altijd handtam zijn (of hoe je het dan ook wil noemen), kunnen we dus concluderen dat die niet waar is. ;)

Mineur puntje hoor, want dit zegt niets over de twitch op Terschelling.
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

Citaat van: BramtK op november 16, 2015, 11:30:03 AM
Citaat van: pdeknijff op november 15, 2015, 13:37:17 PM
T.a.v. voornoemde tamheid van deze soort is het relevant om op te merken dat het eerste geval voor Nederland beduidend schuwer was. Hij was goed te zien ( uiteindelijk), maar zeker geen schoenenpoetser!
er waren uiteindelijk voldoende momenten dat je alleen was, en zelfs dan waren er geen beeldvullende macrofoto's te maken.

Dank Peter, m.b.t. de 'algemene waarheid' die hierboven enkele malen werd verkondigd (bv. #20, #26, #85) dat Woestijngrasmussen altijd handtam zijn (of hoe je het dan ook wil noemen), kunnen we dus concluderen dat die niet waar is. ;)

Mineur puntje hoor, want dit zegt niets over de twitch op Terschelling.
Bram, deze heb ik al eerder gepost.

Nou Peter, met twee meter kom je toch aardig binnen de marges van deze vogel ;) 

http://waarneming.nl/waarneming/view/285184

http://waarneming.nl/waarneming/view/40996759


Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2