Volgens mij lees je zelf ook niet echt. Ik ben niet bij de vogel geweest en weet er dus net zo weinig van als jij. Als ik echter de foto's zie en de commentaren lees, krijg ik niet de indruk dat de vogel gestrest is geraakt door de aanwezigheid van vogelaars. Het welzijn van het vogeltje moet bovenaan staan, maar als de vogel niets om de aanwezigheid van vogelaars geeft, lijkt me dat er niets aan de hand is. Op honderd meter afstand gaan staan bij een vogel die bekend staat om zijn tamheid, lijkt me overdreven. Uiteraard kan een (deze) vogel ook verzwakt zijn, hetgeen de reden zou kunnen zijn van zijn gedrag, maar in dit geval vertoont de vogel in elk geval geen atypisch gedrag voor de soort (naar ik hoor).
Ik zie helemaal niets wat duidt op overtreden van regels of verstoring van de vogel, die het geheimhouden van een zeldzaamheid een volgende keer rechtvaardigen. Ik heb er geen problemen mee als men voorzichtiger gaat zijn met zeldzaamheden als vogelaars structureel over de schreef gaan, maar wel als dat niet gebeurt.