Volgens mij willen jullie mij gewoon verkeerd begrijpen. Ik heb helemaal nergens iemand beschuldigd van het verstoren. Ik zie ook wel dat dat niet kan en ik zou het zelf denk ik ook leuk vinden als een vogel zo tam is. Ik probeer mijn zorgen te uiten over hoe dit vervolgens opgepakt wordt (ter plaatse) en naar buiten wordt gebracht. Ik gun iedereen een tamme, leuke meewerkende vogel en zelfs een foto op zijn telefoon. Maar moet dat zo op de foto op het internet? Ingesloten en zelfs een selfie? Ik (en zeker alle instanties die eerder werden aangedragen) proberen uit alle macht mensen die een klein beetje geld hebben voor een camera en een lens bij te brengen hoe vogels werken. Wat je wel kunt doen maar vooral wat je niet moet doen. Na deze beelden is het heel moeilijk aan een beginner uitleggen dat de Grutto die uit zichzelf dichtbij komt vliegen boven zijn hoofd, dat doet om zijn kleine jongen in de grasstrook voor je te verdedigen. Want de vogel komt toch uit zichzelf dichterbij? Dat deed de Woestijn-dinges ook.........
Ik maak me echt zorgen om het beeld dat je hiermee uitdraagt. Niet over de vogel want ik vertrouw er helemaal op dat de mensen die ter plaatse waren er ervaring genoeg mee hebben om te zien wat de vogel wel of niet (lijkt mij onmogelijk in dit geval) aan kan. Ik blijf dus bij mijn uitspraak. "dit lijkt mij een voorbeeld van hoe het niet moet" Maar je moet het wel in de juiste context geplaatst laten. Ik insinueer niets en ik beschuldig niemand. Ik vind gewoon dat het zo niet hoort en dat je dat ook zeker niet naar buiten moet brengen op deze manier. Want daarmee help je misschien wel het goede werk dat Dutch Birding, Waarneming.nl enz al lange tijd proberen uit te dragen schade toe.
Was achteraf gezien fijn geweest als dit inderdaad de eerste keer ook zo gepost was.
Na de melding van Hisko op facebook kwam het op mij gewoon over alsof er weer een excuus was om de twitchers af te zeiken.
Ondanks dat men wellicht beter na had kunnen denken bij welke foto's wel en welke niet voor internet bestemd waren hadden jullie ook op de plekken waar die foto's staan bovenstaand verhaal uit kunnen leggen. Dan hadden de betreffende fotografen het niet gevoeld als een persoonlijke aanval en was het voor de buitenstaander ook direct duidelijk dat dit een apart geval is.
Wat is er dan in hemelsnaam weer op facebook gezegd?
Acht weet je, laat ook maar. Ik zeg het niet gauw, maar volgens mij wordt dit nu wel heel erg gelul in de marge allemaal. Al die commotie gaat in dit geval echt helemaal nergens over. Uitleg is gedaan, argumenten zijn besproken, voorbeelden en foto's overgeleverd en nog overtuigt dat sommige mensen niet --> jammer dan!
Wij hebben tenminste een Aziatische woestijngrasmus heerlijk van dichtbij bekeken! En voor iedereen die nu loopt te jammeren, ga er gewoon naartoe om je ervan te vergewissen hoe het er aan toegaat...