De ellende is dat je in de kern van de zaak best gelijk hebt, Inge, maar je brengt het alleen zo kut. Nu ook weer geef je -impliciet- een waarde-oordeel dat er niet om liegt: "Ik (en nu spreek ik 100% over mijzelf) zou me diep schamen als ik me zo zou profileren in deze (vogel)wereld.” Laat dat en je vindt een veel breder gehoor. Mijn allereerste reactie begon ik niet voor niets met: “Je verdient beter…”
...
Maar Inge denkt er voor zichzelf zo over en ik denk dat het een respectabel standpunt is.
Dat het een impliciet waardeoordeel inhoudt of als zodanig wordt ervaren, is onvermijdelijk. En wat is daar mis mee? Een mens doet zijn hele leven niet anders zodra hij zijn een mening geeft. Een mening staat altijd tegenover een andere mening.
Is deels ook zo Herman. Wat alleen nogal jammer is dat er (deels door oud zeer/discussies uit het verleden) van beide kanten mensen zijn die iets te snel en te fanatiek een reactie plaatsen en mensen die vervolgens zulke reacties weer iets te serieus opvatten of er gelijk iets achter zoeken, waardoor het volgende keer op keer gebeurt:
Waarna de zaak van beide zijden op vertrouwde wijze escaleert
Probeer je zo'n topic eens met een neutrale bril op te lezen, dan denk je (vaak): "WTF gebeurt hier allemaal?" Als er geen oud zeer zat/de discussie's in het verleden al niet keer op keer uit de hand waren gelopen, werden reacties misschien iets rustiger gelezen en zou heel misschien zelfs een klein grapje (misschien zelfs een misplaatst grapje) tussendoor wel begrepen en gewaardeerd kunnen worden

. Maar momenteel werkt dat gewoon niet en wordt alles onder een loep gelegd en ontspoort het gemiddelde zeldzaamheden-topic binnen 10 a 20 reacties. Dus of iedereen moet het verleden z.s.m. vergeten, of er moet bij elke zeldzaamheid gewoon een rel maar raak topic en een serieus topic komen, wat misschien ook best een goeie optie is.....