Boswesp.

Gestart door Zonnekoning, augustus 29, 2007, 20:42:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Vandaag heb ik een paar boswespen gefotografeerd die aan een aanhangwagen zaten te knagen. :lol:
Eentje heb ik gevangen in een spy-pot en een uurtje in de vriezer gedaan om de soort aan de hand van de koptekening te kunnen bepalen (leek mij de meest humane manier).
Ik ben geen insectenkenner en heb maar twee insectengidsen. De Nieuwe Insectengids van Tirion en  Vinders en andere insekten van West- en Midden-Europa (1986) van Reader's Digest.
Nu kom ik een paar tegenstrijdige dingen in die boeken tegen:

De tekening van het achterlijf in de Tirion (klop bij mijn wesp niet) is anders dan die in de Reader's Digest (klop wel).

In de Tirion staat dat het nest van de Boswesp een vrij kleine bal die in struiken hangt en bedekt is met dunne, maar stevige lagen papier en de RD staat dat het nest maakt op een besloten plek, zoals  in een holle boom, een muurholte of op een zolder, maar ook wel ondergronds.
Als ik het overzicht lees op waarneming.nl lees klop het verhaal van Tirion en het ondergrondse deel van RD.

De vragen zijn:

1) Is de tekening van het achterlijf variabel of klop de tekening in de Tirion niet?

2) Is er ook wel eens een nest gevonden in een nestkast, zodat het verhaal in de RD wel klopt?
Er hangen daar nogal wat nestkasten en ben benieuwd of we het nest tegenkomen bij het schoonmaken in het najaar.

3) In het overzicht van waarneming.nl staat " Kop: clypeus geheel geel of met 3 zwarte punten.". Klopt dit wel??? In beide boeken en het gevangen exemplaar kom ik maar tot 1 of tel ik verkeerd? :huh:

4) Is dit een oud nest van een Boswesp of toch wat anders? Het biotoop klop niet (duingebied) maar de locatie van het nest (een duindoornstruik die kaal gevreten was door rupsen van de Bastaardsatijnvlinder) weer wel. :huh:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

Dit is het standaard probleem met algemene insectengidsen: ze zijn te klein. Er zijn veel meer insecten dan in één boekje passen. Om dat te beseffen kun je eens kijken op nederlandsesoorten.nl.  Verder gebruik je de nederlandse naam. Die zijn bij insecten niet officieel, dus daar gaat wel eens wat fout.
Het gefotografeerde best is inderdaad een wesp uit de groep limonadewespen. Die naam wordt gebruikt voor de genera Vespa, Vespula en Dolichovespula. Veel verder kun je niet komen met een algemeen insectenboek.
Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

Dat er veel meer soorten zijn is mij natuurlijk bekend, maar ik ben geen entomoloog maar meer een ornitholoog. Dus dat soort boeken heb ik niet.

In de Tirion staan wel zeer goede tekeningen van de koppen van sociale papierwespen en de Boswesp (Dolichovespula sylvestris) :rolleyes:  heeft daarin 1 stip op de kop.
Er zijn weinig foto's te vinden op het internet, dus ook niet op nederlandsesoorten.nl.
Op deze foto is die stip duidelijk te zien met een beetje fantasie een kleintje eronder.

Dat van die 3 vlekken vind ik meer bij de Duitse Wesp (Vespula germanica)  <_< passen.
Vandaar dat ik een beetje verward ben geraakt en zoveel vragen stel.  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jack_windig

#3
Op het laatste plaatje is duidelijk te zien dat het hier niet om een Dolichovespula maar om een Vespula gaat. De eerste hebben een lang hoofd dat duidelijk naar beneden door gaat, de tweede een veel korter hoofd. Goede tabellen met duidelijke plaatjes zijn te vinden op http://www.bionomie.de/vespidae/ves-k-start.htm
Ik denk dat het hier om een Duitse wesp Vespula germanica gaat waarvan de drie zwarte stippen erg klein zijn uitgevallen zodat je er maar een duidelijk ziet.

Zonnekoning

Bedank, vooral de pfd met de verkorte determinatie sleutel voor sociale papierwespen is erg handig.

De tweede foto is de volgende dag gemaakt en de twee andere stippen zijn moeilijk met het blote oog te zien. Die waren me dus niet opgevallen.
Met een loep erbij kom ik ook tot Duitse Wesp Vespula Vespula germanica.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.