Glazenmakers fotograferen

Gestart door Gert Veurink, augustus 29, 2007, 18:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Bewijsplaatjes maken van glazenmakers is niet al te ingewikkeld, maar echt mooie foto's valt vaak vies tegen. Van hangende exemplaren lukt dat wel, maar wat zijn jullie "tips and trics" voor vliegende exemplaren? Ik kreeg wel vaker tips, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Tele of toch met je macrolens? Statief of niet? auto- of manualfocus. Welke sluitertijd, bracketing, slag in de rondte schieten op de bonnefooi, laat es weten!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Vliegende lukt me zelf (nog) niet, maar heb wel eens vliegende viervlek, smaragd etc gefotografeerd.

Je hebt een korte sluitertijd nodig, dus statief is alleen maar onhandig, niet doen dus. Diafragma ook zo hoog mogelijk, dus je ISO omhoog, en later door een ruisfilter halen. Manuele focus, want AF'en kost teveel tijd. En natuurlijk veel doen, en gewoon doorklikken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#2
Valt me om eerlijk te zijn nog mee. Maar aan je instellingen kun je nog wel wat doen.
F5 is sowieso te weinig, 1/250s is ok, maar langer mag het echt niet worden.
Dus heb je meer licht nodig. Heb zelf ook een 350D dus weet een beetje waar ik het over heb: ISO 100 kan best hoger, 400 gebruik ik eigenlijk standaard, achteraf matig ruisfilter erover en klaar. Daarnaast altijd met insecten mn exposure bias omlaag (naar bv. -0,7), scheelt in overbelichting, maar je hebt ook meer ruimte voor je diafragma.
En bij dit soort foto's: probeer rustig je ISO op 1600 (of in ieder geval op 800 te zetten).

Nadeel van een hoog brandpunt is dat je dan wel heel nauwkeurig hem in je beeld moet hebben, maar met je 70-300 mm moet je een een tussenweg kunnen vinden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Nog een tip: niet vergeten de fotoafmeting op large of zelfs RAW te zetten. Kun je digitaal nog een stuk inzoomen. En daarvoor is het beter je (scherpe) 100mm lens te nemen dan je zoomlens. Om met een 300mm vliegende glazemakers in beeld te krijgen is geen doen, vind ik.
Mijn instellingen: 100mm macrolens, ISO 800, "L"arge, sluitertijd>2000, MF, camera mag diafragma verzinnen, anderhalf tot twee stops onderbelichten afhankelijk van de achtergrond (vermeid de lucht).

En geduld, dat helpt ook. Bestudeer het pad, en de punten waarop het beest zijn zwenkingen maakt. Vooral Venglazenmakers zijn gewoontedieren :)
Bijgaande foto is trouwens met een 600mm lens gelukt.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Met RAW wel zorgen dat je genoeg geheugen bij je hebt, want dat gaat snel. Daarnaast wordt je camera wat trager, waardoor je het beest net kunt missen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Bart van den Boogaard

Je kunt denk ik beter de tele gebruiken omdat op een afstand de libel over een kleiner veld beweegt. Als je 100mm doet en hem voor je langs ziet razen moet je zelf een snelle beweging maken.  
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/

Goyatlah

#6
Er moet veel meer data naar de geheugenkaart overgebracht worden, en dat kost tijd. Hoeveel kun je het beste zelf kijken door je camera op MF te zetten en vervolgens een aantal foto's door te klikken. Kun je in je EXIF zien wat het verschil in tijd tussen de eerste en laatste foto is en dat delen door het aantal foto's - 1. Als je dat zowel bij RAW als bij jpeg L doet, kun je het vergelijken.
RAW bewerken is een extra bewerkingsstap wat tijd kost, tijd om te doen, maar vooral ook om het te leren.
Voor mezelf is het de winst niet waard, ondanks dat je met meer bits (11 a 12 per pixel) kunt werken. Anderen denken daar uiteraard anders over.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

CiteerIs dat zo? Dat wist ik niet. Scheelt het veel? En is het lastig bewerken in RAW? Ik zal het heus zelf gaan proberen, maar als ik het wiel niet hoef uit te vinden...
Je hebt een bepaald geheugen in je camera, als dat vol zit, moet je camera de foto's wegschrijven naar de geheugenkaart. Aangezien een foto in RAW groter is, zal je geheugen eerder vol zitten, dus zul je na minder foto's tijd kwijt zijn omdat je camera de gemaakte foto's weg moet schrijven.

De bewerkingen in RAW is niet zoveel werk, alleen als je veel foto's maakt houdt het wel in dat je eigenlijk elke foto wat extra moet bewerken. Bij jpeg hoef je dat niet te doen, dus dat scheelt wel tijd.
Maar ingewikkeld is het niet.

Hier en hier kun je meer lezen over het hoe en waarom van RAW.

Groeten, Arjen

ArjenDrost †

CiteerArjen wel? Jij heb een wel heel erg indrukwekkende site gemaakt. Fotografeer jij met tele of macro in zulke omstandigheden?
Dank je. Ja, ik fotografeer wel in RAW, ben dan toch flexibeler met het bewerken.

De libellen en juffers van dit jaar zijn allemaal met een 180mm macro gemaakt, vliegbeelden heb ik nog niet geschoten, maar ga ik waarschijnlijk met m'n 300mm proberen, ik denk dat dat toch handiger gaat (kun je ze van iets grotere afstand fotograferen, bovendien heb ik daar IS op).
De ijsberen fotografeer ik over het algemeen niet met de macro ;-)

Groeten, Arjen

Marc Bulte

Wat ik nog kan geven als tip is om het te proberen als er een flinke wind waait. De glazenmakers gaan dan stil tegen de wind in hangen. Dan zijn ze een stuk beter te fotograferen. Onderstaande foto's zijn enkele van mn resultaten:



Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

CiteerOok erg mooi! Wat zijn jouw verdere ervaringen? welke lens, RAW of niet etc?
Ik gebruikt mn 300mm lens. Min 1/800 F6.3 iso400. Hoogste JPG, geen RAW. MF.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Taka

Ook volledige missers kunnen interessante foto's opleveren. Dit was een poging om een bruine glazenmaker te fotograferen.  
(Sybe)

Weia

Wind is een goede hint. Op een zeer winderige dag had ik geen videocamera bij me en toen ging een paardenbijter in de luwte van een vrijstaand struikje heen en weer vliegen. Misschien anderhalve meter heen en anderhalve terug, op anderhalve meter van me vandaan. Daar had ik nog eens vluchtopnamen kunnen maken... Plenty tijd voor...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

CiteerAls je had gezegd dat je een fontein had gefotografeerd door een glas in loodraam had ik je ook geloofd...

maar je hebt gelijk missers zijn soms heel leuk, troostvolle gedachte.
Ik vond het zo grappig dat ik een stel van zulke foto's express ben gaan maken. Maar het was eigenlijk wel heel simpel. Ik heb er nog een stukje over geschreven: The birth (and death) of a photographic style
(Sybe)

Traveller

Afgelopen weekend voor het eerst vliegende libellen geprobeerd, dit is mijn resultaat.



Dit zijn mijn instellingen met een 180 mm macrolens:

Iso 200
F 6,3
sluitertijd 1/640 sec.
- 0,3 onderbelicht
statief (wel met balhoofd)
Autofocus.
De foto is met RAW geschoten.

Ik had wel geluk dat ik redelijk dichtbij kon komen, en dat deze paardenbijter redelijk vaak dezelfde rond vloog.

Dus of er echt een richtlijn voor is om vliegende libellen te fotograferen, weet ik niet. Gewoon de tijd ervoor nemen en inderdaad blijven klikken.

Groeten Jordi
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Traveller

#15
Ik heb het even voor je nagekeken, om 7.58 uur was mijn eerste foto, en 8.22 uur mijn laatste. Ondertussen wel 50 foto's verder.

Wat ik er wel bij moet zeggen is nogmaals, hij vloog vrij wel steeds het zelfde rondje, dus ik kon goed mijn positie uitzoeken. Heb ook foto's geprobeerd te maken met manual maar daar was ik steeds te laat mee.

Met RAW fotograferen geeft je o.a. het voordeel dat je in het veld kan onderbelichten, waardoor je een snellere sluitertijd kan "afdwingen", en het thuis op de computer de belichting geeft die je nodig hebt.

Als ik mijn foto's uit de hand had genomen waren ze niet zo scherp geweest als dat ze nu zijn. Je bent altijd in beweging en een statief geeft je wat meer vastigheid. Het voordeel van mijn statief is dat er een balhoofd op zit die je alle kanten op kan bewegen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Jordi

P.s: Tip, probeer op gelijke hoogte te komen met de libel.
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

alegro

#16
CiteerTele of toch met je macrolens?
Alhoewel ik nog lang niet toe ben aan het geweldige nivo van de foto's die in dit topic zijn gepasseerd, wil ik wel een opmerking maken over het bovenstaande.

Het grote voordeel van een macrolens is dat je dichterbij kunt focussen dan met een 'gewoon" objectief met hetzelfde brandpunt. Met mijn 210 mm zoom kom ik tot een minimale scherpstelafstand van plm 1,5 meter, met een overeenkomstige macrolens tot iets van 60 tot 80 cm (gokje).

Afgezien van dat voordeel is er eigenlijk geen verschil tussen beiden. Zowel een macro als een niet macro met identiek brandpunt geven op bijvoorbeeld 3 meter exact hetzelfde resultaat. Voor goede opnamen van rondvliegende libellen is een macrolens dus niet noodzakelijk, alleen als je er zodanig dichtbij kunt komen dat je het extra scherpstelbereik van je macrolens kunt benutten.
Grüezi mitenand,
Arjan

Goyatlah

Citeer
CiteerTele of toch met je macrolens?
Alhoewel ik nog lang niet toe ben aan het geweldige nivo van de foto's die in dit topic zijn gepasseerd, wil ik wel een opmerking maken over het bovenstaande.

Het grote voordeel van een macrolens is dat je dichterbij kunt focussen dan met een 'gewoon" objectief met hetzelfde brandpunt. Met mijn 210 mm zoom kom ik tot een minimale scherpstelafstand van plm 1,5 meter, met een overeenkomstige macrolens tot iets van 60 tot 80 cm (gokje).

Afgezien van dat voordeel is er eigenlijk geen verschil tussen beiden. Zowel een macro als een niet macro met identiek brandpunt geven op bijvoorbeeld 3 meter exact hetzelfde resultaat. Voor goede opnamen van rondvliegende libellen is een macrolens dus niet noodzakelijk, alleen als je er zodanig dichtbij kunt komen dat je het extra scherpstelbereik van je macrolens kunt benutten.
Gaat niet helemaal op. De kwaliteit van de gemiddelde macrolens, bv wat scherpte betreft, is stukken hoger dan die van de gemiddelde telezoom. Als dat niet zo was, dan zou ik als ik glazenmakers wilde fotograferen toch altijd mn zoomlens gebruiken. Doe ik, en vele anderen hier, zelden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

#18
Leuk om zo door te lezen ik owrstel ook regelmatig met de vliegende exemplaren. Meestal zit ik ook wat krap in de tijd (kid school halen enzo). <_<

Maar wat ik doe komt wel overeen met wat ik zo lees:
Hoge iso (meestal kies ik 400)
korte sluitertijd (voorkeur TV 250/ 500)
MF inderdaad
Ik gebruik geen RAW .. moet toch eens gaan doen dus
aardig t elezen dat 300 mm niet goed gaat, ik vind 200mm al lastig. HEb gewone telelens.. moet dus toch sparen voor macro..???
Met tegenlicht is altijd worstelen, ze vliegen rondjes dus goede positie kiezen en maar klikken. Leve het digitale tijdperk  :rolleyes:
Die van de wind is goeie!

Wat een prachtige platen levert het hier en daar op.

Deze is een van meer geslaagde exemplaren, hoewel nog niet super maar niet onaardig en leuk een tandem.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Marc Bulte

#19
Citeeraardig t elezen dat 300 mm niet goed gaat, ik vind 200mm al lastig. HEb gewone telelens.. moet dus toch sparen voor macro..???
300mm gaat mij prima af hoor. Je moet alleen vrij snel zijn met het volgen van de beestjes. Voordeel is dat je er niet zo dicht op hoeft te staan.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Hathor

Ja 200 mm is wel handig met afstand, want meestal  :rolleyes:  sta ik aan de kant en vliegen zij boven water... :D  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

blerf

en ook met een 90mm macrolens blijkt het te kunnen...alleen moet je dan vaak wel wat meer van je foto af knippen. hieronder het resultaat

-blerf-

Groet,
Jeroen