Waarschuwing tekenbeten

Gestart door Lucgast, november 12, 2015, 05:15:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lucgast

Waarschuwing tekenbeten... Gisteren heb ik mijn 3e teek ontdekt dit jaar. Nogal laat op het jaar maar niet verwonderlijk bij dit warme weer. Graag had ik toch alle natuurliefhebbers gewaarschuwd om regelmatig controle te doen of je niet door een teek gebeten bent want ieder blijven er slachtoffers vallen van de Lyme ziekte die door deze teek kan worden veroorzaakt. Het weghalen moet met een speciale tekenpincet gebeuren zodat de volledige teek verwijderd wordt en het kopje zeker niet blijft zitten. Eens verwijderd, vergeet niet te ontsmetten om eventuele infecties tegen te gaan. Het blijft dus opletten zelfs na een prachtige wandeling dit weekend, zo laat op het jaar... Deel gerust dit bericht om vrienden natuurliefhebbers ook op de hoogte te brengen... (Zie foto's, bij controle is het kopje van de teek mooi verwijderd)
Luc


Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

Grada Menting

Een tekenpincet vind ik niet handig in gebruik.
Je kunt ook een tekenlepel gebruiken. Er zijn ook tekenkaarten ter grootte van een creditkaart met een gleuf erin.

Wat doe je uiteindelijk met de teek?

Ik had pas een teek even ergens neergelegd om er later een foto van te maken maar hij was weg.

Melchior van Tweel

Citaat van: Grada Menting op november 19, 2015, 20:08:35 PM
Wat doe je uiteindelijk met de teek?
Teken zijn taai. Ik zorg er altijd voor dat de teek over mijn duimnagel loopt. Andere duimnagel erop rollen en krak. Einde teek.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Wim Bakker

Dat kun je beter niet doen omdat dan de Lyme-bacterie vrij kan komen!

Beter is het om de teek in een stukje plakband te vouwen en dan bij het vuil te doen. De teek wordt dan verbrand en de eventuele bacteriën vernietigd.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Melchior van Tweel

Citaat van: Wim Bakker op november 20, 2015, 14:41:14 PM
Dat kun je beter niet doen omdat dan de Lyme-bacterie vrij kan komen!
Tussen mijn nagels kan dat toch geen kwaad? Die drogen dan heel snel uit en gaan dood.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grunsven

Zolang je de geplette teek niet in een open wond smeert lijkt de kans dat er bacterien in je bloedbaan komen nihil.
Die tekenpincetten vind ik waardeloze dingen, te scherp of te lomp. Een goed gewoon pincet voldoet prima.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Wim Bakker

Dat niet pletten van een teek is de visie van o.a. LymeNet: http://www.lymenet.nl/info/teek-verwijderen

Nu kan het zijn dat dit een broodje aap is en is gaan rondzingen op het internet, maar je wilt toch niet de eerste zijn met de ziekte van Lyme van een geplette teek...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Melchior van Tweel

Aha, ik snap waar de verwarring vandaan komt. Ik bedoelde natuurlijk vrijlopende teken (of teken die je als hebt uitgetrokken). Teken die zich in je huid hebben genesteld inderdaad niet pletten. Dat geeft inderdaad extra kans op besmetting.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grunsven

Vreemd. Ik zou ook niet weten wat het gevaar van door de wc spoelen zou kunnen zijn. Ik dacht dat we in Nederland wel zo ver waren dat ziekteverwekkers in rioolwater weinig kwaad kunnen. Ik kan dan nog wel een paar vervelendere bedenken, zoals cholera.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Wim Bakker

Lyme is niet te vergelijken met Cholera. Cholera is eenvoudig te behandelen en in Nederland nauwelijks een probleem. Cholera is in principe te behandelen met chips en cola. Daarom is het zo zuur dat er wereldwijd nog zoveel mensen aan overlijden...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

H.J. Tromp

In het European Journal of Microbiology and Immunology verscheen recentelijk een artikel over de effectiviteit van het gebruik van Stevia in het geval van Borrelia burgdorferi (zeg maar: Lyme door tekenbeet).
URL van de PDF: http://www.akademiai.com/doi/pdf/10.1556/1886.2015.00031.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

belle

Bij de dierenarts verkoopt men hier in Frankrijk de O'tom tekentang voor een paar euro. Werkt niet alleen perfect bij honden en katten maar ook uitstekend bij mensen. Gepruts met pincetten behoort voor mij tot het verleden sinds ik deze handige 'koevoetjes' ontdekt heb. In doosje zitten twee maten, zodat zowel grote als heel kleine teken gemakkelijk verwijderd kunnen worden.

Wordt in NL ook verkocht en op veel plekken op internet aangeboden, bv hier:
https://www.google.nl/search?q=tekentang&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDkaO_7qTJAhXMPRQKHdPTA3EQ_AUIBygB&biw=1280&bih=717#tbm=isch&q=o%27tom+tekentang&imgrc=YMX2OZ_1DDoEMM%3A

Ik verzamel soms vele tientallen teken van onze paarden, stop ze in het veld in een potje (met deksel) en overgiet ze thuis met kokend water. Snelle methode om ze te doden. Daarna gooi ik ze gewoon weer buiten.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Rob Koelman

Citaat van: belle op november 22, 2015, 21:35:02 PM... overgiet ze thuis met kokend water. Snelle methode om ze te doden. Daarna gooi ik ze gewoon weer buiten.

Hoedt u voor de ZOMBIEteek!...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

belle

Citaat van: Rob Koelman op november 22, 2015, 21:44:25 PM
Citaat van: belle op november 22, 2015, 21:35:02 PM... overgiet ze thuis met kokend water. Snelle methode om ze te doden. Daarna gooi ik ze gewoon weer buiten.

Hoedt u voor de ZOMBIEteek!...  B)

;D
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

grunsven

Dat type heb ik nooit geprobeerd maar ik heb nooit problemen met een gewon pincet.


Tegenwoordig is Cholera geen probleem meer. Ik noemde cholera juist omdat hier veel mensen aan stierven in Nederland totdat er riolering kwam en drinkwater en rioolwater gescheiden werden. Lijkt me ook afdoende om problemen door Borrelia in je riool te voorkomen.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jan pos

Vandaag 2 teken te pakken van gisteren. Beestjes zijn eind december ook actief.

Jan Pos

ronaldschroder

Ik ben waarschijnlijk regelmatig gebeten, en in november 2015 was het dan zo ver: een Borrelia infectie. Een teek zuigt zich binnen 24 uur vol en laat daarna los, je ziet ze dus niet altijd. Maar de ringvormige roodkleuring blijft wel twee weken zichtbaar! Meteen naar de dokter dus. Ik heb een zware antibiotica kuur gehad, twee weken lang, en kan nu, meer dan een jaar later, toch wel concluderen dat ik geen verdere gevolgen hoef te verwachten.