Welke Melkzwam?

Gestart door sjaakvantiel, november 11, 2015, 21:26:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik weet dat het moeilijk is zonder Microscoop, maar wie weet is Macro ook wat te zeggen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110490390
Melkzwam p.p. - Lactarius spec. gezien op 2015-11-05 Warnsveld - Het Waliƫn
Foto's:










Toelichting:
Geselecteerd op Naaldhout (stonden onder Douglas). Dan vallen er veel af, ook de Roodgrijze, want die staat onder Berk. Verder op wit melksap, die niet verkleurd. Valt Violette af, sap verkeurt snel lila. De Fijngegordelde lijkt wel, maar (vrijwel?) niet onder Naaldhout. Viltige heeft kleurloos sap. Dan resteren n.m.m. De Rossige en de Oranje, alleen is de hoed darvan meestal egaal gekleurd. Het heeft veel geregend, dat kan een factor zijn van de vlekken. Grond is kalkrijk van origine en zandig tot lemig. Diameter ca. 9-10cm. Zie ik een goudgele rand? Qua beeld leken de Roodgrijze (geen berk) en Violette (onder aan steel lila verkleuring?) ook te kunnen. Kies voor Rossige omdat deze donkere vlekken hebben.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

e.moors

Leverkleurige? Biotoop klopt in ieder geval
mvg. Eric

sjaakvantiel

#2
Staat niet in mijn gidsen (Gerhardt en Veldgids). Kan best zo zijn.

Heb op internet gekeken en zie alleen wat afbeeldingen, maar een echte gelijkenis zie ik (nog) niet. Ook de verspreidingsatlas laat het afweten. Bij de Leverkleurige verkleurt het sap geel las ik en bij deze bleef het sap wit. Tenzij dat proces meer dan 5 minuten duurt. Dat weet ik niet.

Jammer, veel tijd in gestoken. Maar iig leerzaam. Anders blijft het maar spec.

Bedankt voor je meedenken Eric. Groet. Sjaak.

e.moors

#3
Sorry, ik had de naam uit mijn hoofd opgeschreven, zonder te controleren. Ik bedoelde levermelkzwam, lactarius hepaticus. Die staat gewoon in verspreidingsatlas en ook in de veldgids. Voor zover ik de soort ken is de geelverkleuring van de melk zeker niet snel, en evenmin erg sterk. Misschien wacht ik ook nooit lang genoeg :rolleyes:. Dat neemt overigens niet weg dat ik L. rufus ook zeker niet uitsluit, misschien dat iemand anders zekerheid kan geven.
mvg. Eric

sjaakvantiel

Die lijkt er idd. wel op. De waterige vlekken zullen door de regen komen of wellicht ouderdom. Ik dacht dat deze "paddenstoelachtig" rook, maar dat weet ik niet meer zeker. Geproefd heb ik niet, had al diverse nare smaken in de mond (Russula). Hopelijk kan iemand uitsluitsel geven. Bedankt Eric.  Gr. Sjaak.

JW_2all

Ik ga voor Rossige, omdat de melk sneeuwwit is en niet verkleurt, maar vooral vanwege de steelkleur, de kleine umbo, en de hoedstructuur en hoedkleur. Kortom, de gestalte van het ding.

Als de melk echt geel was geworden (traagheid is afhankelijk van koude en verdroging, is mijn persoonlijke indruk, en  melk van Leverkleurige kan er wel 1 minuut over doen onder slechte omstandigheden), dan is Leverkleurige het alternatief.

Alle andere genoemde soorten: dat is het gevaar van plaatjesboeken. Als je een sleutel gebruikt, dan zul je zien dat melkzwammen zijn ingedeeld in secties, en dat je soorten noemt uit verschillende secties, soorten die niet zozeer vergelijkbaar zijn. Gegordelde (andere sectie),  Roodgrijze (andere sectie), Volette (andere sectie).
De Oranje is het zeker niet.
Als je een sleutel volgt, leer je meer van de verschillen tussen de secties, en van de cruciale verschillen tussen de soorten, zelfs als sleutels niet 100% betrouwbaar worden geacht, bijvoorbeeld omdat ze onvolledig zijn.
Groet,
Jan

sjaakvantiel

#6
Bedankt voor je reactie JW.

De betreffende melk kleurde niet geel binnen ca. 5 minuten, dus aannemelijk dat het geen Leverkleurige is.

Ik ken de Melkzwammen nog niet. Dus de foto's maar apart gezet voor later. Gisteren had ik er de tijd voor en eerst maar eens gaan lezen in de gidsen. En dan kom je gelijk op verschillen. Naast de 1e selectie via fotobeelden, heb ik verder geselecteerd op Naaldhout en kleur melk. Vervolgens naar umbo en vlekken. Dat schift veel. De leverkleurige heb ik over het hoofd gezien in de Veldgids. Dat van de secties is duidelijk idd. en ik ga opvolgend zeker de sleutel uit proberen. Ik heb denkelijk nog een grijsgroene die gedetermineerd moet worden. NB. De Roodgrijze (Berk) en Violette (snel lila sap) vielen feitelijk al af. Op deze manier van selecteren kwam ik uit op Oranje en Rossige, met voorkeur voor de Rossige. Dus valt het n.m.m. via tekst en beeld deze keer nog mee. Tenzij er nog een geheel andere uit de bus rolt.

In 2014 wel in de buurt Levermelkzwammen gezien (zie foto's), maar die lijken toch anders, vooral de steel is veel meer donkerbruin.








Mvrg. Sjaak.

sjaakvantiel

Ook bij deze zou ik graag duidelijkheid krijgen als dat mogelijk is. Vast bedankt. Groet. Sjaak.

Melchior van Tweel

Ik zou dit ook L rufus noemen
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

sjaakvantiel

Dank je Melchior. Wijzig de naam als zodanig. Mvrg. Sjaak.