Scandinavische zilvermeeuw 1kj - Leeuwarden - 11-11-2015

Gestart door Yeronimo, november 11, 2015, 21:16:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Het is alweer een aantal weken rustig geweest met meeuwen bij de bekende plek in Leeuwarden; de Eebrug. Vandaag zaten er ineens weer een hele zooi aan meeuwen en dat schreeuwt natuurlijk om bekeken te worden. Al snel twee ringen afgelezen (Deense zilver, NL kok), toen mijn oog viel op een opvallend getekende eerste kalenderjaar grote meeuw. In het veld viel op dat die lichter als de rest was met duidelijk contrast door de tekening op de middelste en grote dekveren.

Dit topic is vooral ter discussie en ter lering en vermaak. In het veld kreeg ik er wel een licht Pontische meeuw gevoel bij door o.a. de lichte kop, kopprofiel, snavel, houding, grote dekveren, venster wat donkerder was dan zilver, de bandering bovenop de staartband. Het exemplaar is alleen veel te zwak getekend om meteen voor pont uit te schelden met wat kartels op de tertails, de rui op de mantel die achterloopt, niet hoog op de poten, geen opvallend lichte ondervleugel en ook niet languitgerekt qua postuur. In het veld totaal niet uitgekomen, hybride zilver x pont zou de stempel zijn die ik erop zou drukken op dat moment.

Zojuist ook even contact gehad met Martijn Bot erover die een noordelijke zilvermeeuw oppert. Ik heb inderdaad de nodige extreme voorbij zien komen en achteraf zou het mij inderdaad ook niet verbazen dat dit het inderdaad ook is, vandaar dat de waarneming op Scandinavische zilvermeeuw onbekend staat. Ik leg hem daarom ook graag voor aan de andere larofielen. Hopelijk kan ik weer een hoop leren van dit geval!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110485940
onzeker Scandinavische Zilvermeeuw - Larus argentatus argentatus gezien op 2015-11-11 Leeuwarden - Vrijheidswijk
Foto's:










bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

#1
Hey Jeroen,
Bedoel je niet dat het venster (bij Pont) donkerder is dan Zilvermeeuw (of lichter dan Kleine Mantel), ipv "lichter dan zilvermeeuw"?
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op november 11, 2015, 22:22:41 PM
Hey Jeroen,
Bedoel je niet dat het venster (bij Pont) donker is dan Zilvermeeuw (of lichter dan Kleine Mantel), ipv "lichter dan zilvermeeuw"?

Helemaal gelijk Theo  :duim: Iets te vlug geschreven, veranderd bij deze
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden