Streepjesdwergspanner? (Drenthe, 26-06-15) -> Heidedwergspanner

Gestart door Limosa, november 10, 2015, 21:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Ik zou graag willen weten welke soort dit isHet betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/110470047onzeker Streepjesdwergspanner - Eupithecia intricata gezien op 2015-06-26 Fochteloƫrveen - Zuidoost - fietspad e.o.Foto's:bij voorbaat dank Joachim van der Valk
Groeten,

Joachim

GerritTuinstra

Joachim,
Geen intricata (streepjes), maar wel een lastige.
Ik denk aan (een lichte) E. satyrata.
Groet,
Gerrit

Limosa

Groeten,

Joachim

JeroenVoogd


GerritTuinstra

Dat was ook mijn eerste idee vanwege de lichte (witte) kleur. Biotoop past ook bij die soort, echter ook voor satyrata (beide soorten komen in F. veen ook voor).
Maar ik kan de tekening/stigmavlek niet helemaal plaatsen, overigens voor beide soorten niet helemaal.
Heb je niet toevallig nog een betere foto, vanuit andere hoek van de vlinder?
Groet,
Gerrit

Limosa

Helaas geen betere foto's tot mijn beschikking...


Ik neig, obv fotovergelijking wrn.nl,  ook iets meer naar dwarsbanddwergspanner.


Groeten,

Joachim

wim veraghtert

Voor mij toch een satyrata. Bij subumbrata verwacht ik meer donkere tekening tegen de voorrand; vlakbij de vleugeltop steekt bij die soort gewoonlijk het bleke middenveld als een spie uit in het donkerdere zoomveld: dat zie ik hier ook niet.
Ik zie wel opvallend wit-zwart geblokte aders, en dat klopt voor satyrata. De grootte van de middenstip is bij die soort sowieso variabel (van afwezig tot duidelijk).


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be


Marion5


Limosa

Dank dat jullie er met zovelen naar hebben willen kijken en over oordelen!
Groeten,

Joachim