Hoofdmenu

Zwarte ooievaar

Gestart door hiskodevries, augustus 29, 2007, 13:27:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Aanwezigen,
Stel ik een rare vraag als ik mij afvraag waarom die zwarte ooievaars vanuit belgie, frankrijk en duitsland in Nederland terechtkomen ?
zonee dan hoor ik graag wat antwoorden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RWester

Een Zwarte Ooievaar met ring uit Tsjechië hang al een tijd in de Ooijpolder rond...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


snwja3

#2
Natuurlijke najaars-dispersie.
Jonge vogels gaan graag (voordat ze naar Afrika) eerst even buurten, zo o.a. opzoek naar nieuwe voedsel-/broedgebieden.
Misschien een volgende nieuwe Nederlandse broedvogel .........
Wietze Janse

hiskodevries

#3
Wietze, klinkt heel aannemelijk. Komt dat bij meer vogelsoorten voor ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

#4
Ja, bijvoorbeeld de Purperreiger.
Wordt 'toevallig' ook beschreven door Ruud van Beusekom op:
- http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=2634 (tabje  Hangjongeren).
Wietze Janse

Leon Olsthoorn

#5
CiteerMisschien een volgende nieuwe Nederlandse broedvogel .........
Dat vind ik een leuke om over te fantaseren, maar wat zouden geschikte gebieden zijn? De combinatie uitgestrekte bossen en moerassen, poelen of beken is bij ons toch niet echt veel voorkomend. De biesbosch, maar welke gebieden komen verder in aanmerking?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Pim

Langs de grote rivieren (bijvoorbeeld een rivierreservaat als de Blauwe Kamer) of wellicht Oostvaardersplassen?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankw

rijnstrangen misschien? als het een beetje verder ontwikkeld is.

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Kaja

Zwarte ooien broeden toch in bossen, dat zag ik in ieder geval in een Duits programma.

Thijs Fijen

Broeden graag in oude oeverbossen.

Van Grauwe Kiekendieven is het ook bekend dat ze eerst een gebiedje gaan zoeken. Zo gingen geloof ik de jongen van vorig jaar die gezenderd waren eerst naar Italië die richting op. En uiteindelijk toch via Spanje naar Afrika.

Thijs
Thijs Fijen

BWoets

Citeer
CiteerMisschien een volgende nieuwe Nederlandse broedvogel .........
Dat vind ik een leuke om over te fantaseren, maar wat zouden geschikte gebieden zijn? De combinatie uitgestrekte bossen en moerassen, poelen of beken is bij ons toch niet echt veel voorkomend. De biesbosch, maar welke gebieden komen verder in aanmerking?
Volgens mij komt de veluwe wel in aanmerking..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Fabian Meijer

Citeer
Citeer
CiteerMisschien een volgende nieuwe Nederlandse broedvogel .........
Dat vind ik een leuke om over te fantaseren, maar wat zouden geschikte gebieden zijn? De combinatie uitgestrekte bossen en moerassen, poelen of beken is bij ons toch niet echt veel voorkomend. De biesbosch, maar welke gebieden komen verder in aanmerking?
Volgens mij komt de veluwe wel in aanmerking..
daar worden ze echter niet veel gezien..  :grin:  

Hans Bossenbroek

Citeerrijnstrangen misschien? als het een beetje verder ontwikkeld is.
Niet als daar een nieuw stuk A15 doorheenkomt! Er zijn plannen voor, aldus een artikel in Trouw vanmorgen.  

Fabian Meijer

Citeer
Citeerrijnstrangen misschien? als het een beetje verder ontwikkeld is.
Niet als daar een nieuw stuk A15 doorheenkomt! Er zijn plannen voor, aldus een artikel in Trouw vanmorgen.
Ik hoop het niet, het is echt een leuk vogelgebied.

j.steenbergen

Nou, het ligt (hoop ik) toch wat genunanceerder. De plannen zijn er inderdaad maar men is er zich van bewust dat de Rijnstrangen onderdeel zijn van Natura 2000 en men is van zins (voor wat het waard is) daar rekening mee te houden. Het tracé zou dan ergens bij Zevenaar komen te liggen, een variant waar localo's weer niet blij mee zijn. Kortom, het oude liedje en maar hopen dat de schade meevalt.  
Jeroen Steenbergen

jessesven

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerMisschien een volgende nieuwe Nederlandse broedvogel .........
Dat vind ik een leuke om over te fantaseren, maar wat zouden geschikte gebieden zijn? De combinatie uitgestrekte bossen en moerassen, poelen of beken is bij ons toch niet echt veel voorkomend. De biesbosch, maar welke gebieden komen verder in aanmerking?
Volgens mij komt de veluwe wel in aanmerking..
daar worden ze echter niet veel gezien..  :grin:
Als je naar Belgie (Ardennen), Voormalige Oostblok etc. kijkt zie je dat ze itt wat veel mensen denken eigenlijk niet in dit soort moerassen broeden maar in uitgestrkete bossen met daartussen hoogveenrestanten.



redmar_woudstra

In dat geval zou misschien het Drents-Friese Wold (met o.a. Fochteloërveen) eerder in aanmerking komen, lijkt me.
groet,
Redmar

jessesven

Yep + Hoogveenrestanen Noord B.

Leon Olsthoorn

CiteerYep + Hoogveenrestanen Noord B.
Maar zijn die omgeven door uitgestrekte en oude bossen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

redmar_woudstra

Ik dacht dat Natuurmonumenten (kan ook SBB zijn, geen idee wie beheerder is van t gebied) rondom Campina probeerde "Zwarte Ooievaar"-habitat te creëeren.
groet,
Redmar

BramtK

Even terug naar de vraag, 'waarom komen ze hier terecht?'. Ik had voorgaande jaren altijd het idee dat Zwarte ooievaars hier terecht kwamen na een periode met oostelijke stroming en dan denk je dus aan vogels uit Duitsland en Polen. Ik was dan ook een beetje verbaast dat het nu ook ging om vogels uit Belgie en Frankrijk. Allthans, voor een aantal vogels van dit najaar werd dat bewezen door middel van ringen. Maar ik weet eigenlijk niet of die aanname (vogels uit het oosten) wel klopt. Iemand die daar een meer onderbouwd verhaal over kan vertellen?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

ohja de A15... drama!  :gun:  Die gaat er nog komen ook binnen een paar jaar... de verlenging ervan dan.. ze moeten m maar naast de betuwelijn leggen.. dat gebied is toch al naar de knoppen geholpen :gun:  

frankw

Citeer
CiteerYep + Hoogveenrestanen Noord B.
Maar zijn die omgeven door uitgestrekte en oude bossen?
die zijn er zowieso niet al te veel hier :(  

Guus Peterse

CiteerEven terug naar de vraag, 'waarom komen ze hier terecht?'. Ik had voorgaande jaren altijd het idee dat Zwarte ooievaars hier terecht kwamen na een periode met oostelijke stroming en dan denk je dus aan vogels uit Duitsland en Polen. Ik was dan ook een beetje verbaast dat het nu ook ging om vogels uit Belgie en Frankrijk. Allthans, voor een aantal vogels van dit najaar werd dat bewezen door middel van ringen. Maar ik weet eigenlijk niet of die aanname (vogels uit het oosten) wel klopt. Iemand die daar een meer onderbouwd verhaal over kan vertellen?

Bram
Volgens mij komen zwarte ooievaars al jaren lang dermate regelmatig en massaal hierheen en zo duidelijk in een vaste periode, eind zomer / begin herfst, dat dat me niet gekoppeld lijkt aan bijzondere weersomstandigheden. Ik geloof wel in het verhaal van Wietze. Klinkt aannemelijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

snwja3

Ik denk zelf aan een combinatie van het verhaal.
- Vogels uit B, F, D => dispersie.
- met gunstig weer/wind ook exemplaren uit oostelijker streken.

Maar weet niet of dat laatste ook positief (dmv ringen oid) is vastgesteld.
Wietze Janse

Klaas

#26
En nog even verder denken=>
Dus de individuen: uit de omliggende landen
de groepjes: (bvb 10-tal) oosten                                                       ???

BramtK

CiteerVolgens mij komen zwarte ooievaars al jaren lang dermate regelmatig en massaal hierheen en zo duidelijk in een vaste periode, eind zomer / begin herfst, dat dat me niet gekoppeld lijkt aan bijzondere weersomstandigheden. Ik geloof wel in het verhaal van Wietze. Klinkt aannemelijk.
Ja, een vaste periode, maar dat wil toch niet zeggen dat oostelijke stromingen daar geen invloed op hebben!? Bovendien had ik de indruk dat we nu wat meer zwarte hangjongeren (uuhm..) hebben dan anders.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs