's avonds laat op de buitenlamp

Gestart door antonw, november 10, 2015, 13:38:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

antonw

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/110462854
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2015-08-22 France - Beaufort-sur-Gervanne
Foto's:




Toelichting:
mogelijk geen macro?
bij voorbaat dank anton wielink
vriendelijke groet, anton wielink

caliprobola

Wellicht Cilix glaucata, in het zuiden zijn er echter meerdere Cilix-soorten. Ik heb niet echt een idee wat de beste kenmerken zijn en welke soorten in deze regio voorkomen.

antonw

Bedankt Pieter,
Afgaande op de beschikbare foto's (waarneming en observado) denk ik dat jouw conclusie de juiste is.
vriendelijke groet, anton wielink

Rayan Majoor

Ik zou inderdaad ook witte eenstaart zeggen, maar ik wist niet dat er daar meerdere erg gelijkende soorten waren maar dat soort dingen weet Pieter altijd wel dus inderdaad maar gewoon invoeren als cilix spec. en misschien komt er nog een 'vervolg'.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

spanjool

vlgs Fauna Europea komen in Europa 4 soorten Cilix voor, C. glaucata, C. hispanica, (C. algirica alleen in Portugal) en (C asiatica ver naar het oosten). Gevonden op Inet, in het Frans, Ce Papillon, confondu jusqu'alors avec le banal Cilix glaucata SCOP., 1763, a été élevé au rang d'espèce distincte.
Décrite de la Catalogne espagnole, cette espèce habite la France
méridionale et l'Espagne. Elle se distingue par une taille légèrement
supérieure, par l'absence, à l'aile antérieure, de l'ombre grisâtre du disque ;
seule la tache brunâtre du bord interne subsiste. Les genitalia diffèrent
sensiblement.

Door mij vrij vertaald: Deze vlinder, vaak verward met de gewone Cilix glaucata SCOP., 1763, is verheven tot een aparte soort.
Beschreven in Spaans Catalonië, leeft deze soort in Zuid-Frankrijk en Spanje. Het onderscheidt zich door een iets groter formaat, door het ontbreken in de voorvleugel van een grijsachtige vlek; alleen de bruinachtig plek aan de binnenste rand is aanwezig.
De genitaliën zijn aanzienlijk verschillend. Ik heb nog even gekeken op Biodiversidad Virtual, daar worden beide gemeld.
Ik zou gaan voor C. glaucata
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

antonw

Bedankt allen voor de gedane expertise en uitleg. :duim:
Ik laat hem dus gewoon op C. glaucata staan.
vriendelijke groet, anton wielink