Klein koraaltje uit het duingrasland

Gestart door corzonneveld, november 09, 2015, 20:55:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/110456789
Koraalzwam (Ramaria) p.p. - Ramaria spec. gezien op 2015-11-08 Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Kennemerduinen
Foto's:




bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

wimperzwam

Lijkt toch Witte koraalzwam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

xenion

Biotoop, kleur en vorm maken dit voor mij een typisch exemplaar van Ramaria roellinii.
Groeten,
Martin

corzonneveld

Opes, die staat niet in de verspreidingsatlas en even googelen leert dat ie pas recent voor het eerst in Nederland gevonden is. Maar is een foto voldoende, of is een cf'je op z'n plaats?

Dank voor de input!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

tjerk


corzonneveld

Ramaria cf. roellinii.

cf. = conferre, vergelijk. Geeft restonzekerheid in de determinatie aan: hij lijkt erop maar er is geen zekerheid.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

tjerk


wimperzwam

Heb gezien het biotoop wel aan die soort gedacht, vond de kleur wel zwak en het belangrijkste, op de foto lijken de topjes fimbriaat, een typisch kenmerk van  Clavulina coralloides. Wil de vondst best voor je nakijken maar dan moet je deze wel opsturen.
Voor Xenion, het lijkt mij wel zo fatsoenlijk als je eens met jouw eigen naam ondertekend.

Mvgr.,
henk Huijser.

corzonneveld

Ik heb 'm niet verzameld, dus opsturen gaat niet lukken. Blijft daarmee een onzeker ding. Jammer, dpmaar zo gaat dat met waarnemen op z'n Japans  ;D
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

tjerk

#9
Citaat van: wimperzwam op november 10, 2015, 21:52:00 PM

Voor Xenion, het lijkt mij wel zo fatsoenlijk als je eens met jouw eigen naam ondertekend.

Mvgr.,
henk Huijser.

Maar er staat onderaan de reactie van Xenion toch gewoon:
Groeten,
Martin

Groet,
Tjerk

wimperzwam

Ik heb ook een achternaam.

Mvgr.,
Henk Huijser.

xenion

Die fimbriate topjes vind ik toch ook voor Ramaria roellinii typisch.
In Zweden is de laatste jaren vrij veel onderzoek naar die soort gedaan. Misschien dat je het al kent, maar in dit rapport staan veel foto's van die soort waarbij ook de fimbriate topjes vaak aanwezig zijn: http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/Rapporter/2014/rapp1403_stappfingersvamp_webb.pdf
Ik kan mijn berichten ook met Martin Gotink ondertekenen, maar op onderstaande manier sluit ik vrijwel al mijn berichten af (niet alleen op het forum), tot nu toe heb ik daar nooit commentaar op gehad.
Groeten,
Martin

wimperzwam

Martin, dank voor de verwijzing naar dat artikel. De daar getoonde foto's zijn wel verhelderend. Heb duidelijk de soort te weing gezien om de totale variatie te kennen. Mijn beeld van deze soort komt niet uit de duinen maar van kalkgrasland uit Duitsland een aantal jaren geleden. De vruchtlichamen waren veel beter in overeensteming met wat Schild tekent. Eerlijk gezegd toen ik de eerste foto's van R. roellinii uit de Nederlandse duinen onder ogen kreeg had, ik al twijfel of die inderdaad deze soort voorstelden. Ik hoop nog eens goed vers materiaal voor onderzoek uit de duinen onder ogen te krijgen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

corzonneveld

Dank voor al de input. Ik houd het (voorlopig) op Ramaria roellinii, wellicht met een zeker risico - maar zoals Henk eerder zei, dat is soms onvermijdelijk met determinaties van foto.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

lucknijnsberg

Helemaal eens met Martin, voor mij ook duidelijk Ramaria roelinii.
Groetjes Luc Knijnsberg

wimperzwam

Luc, ik neem aan als je zegt "voor mij ook duidelijk roellinii" dat je een en ander vergeleken hebt met de oorspronkelijke beschrijving van Schild. Het kan goed zijn dat het die soort is maar zoals gezegd mijn ervaring uit Duitsland komt beter overeen met Schild dan hetgeen ik uit de duinen te zien krijg. Heb tot nu toe pas een collectie (helaas zonder rhizomorfen) zelf onder ogen gehad en microscopisch komt deze aardig in de buurt van roellinii, maar macroscopisch lijken de vruchtlichamen wat gedrongener en compacter, kan aan de standplaats liggen. Overigens het alleen maar opmerken dat je het ergens mee eens bent, is geen argument en draagt dus niet bij aan de discussie.

Mvgr.,
Henk Huijser.